گریه کردن کودک

برای اینکه بدانیم ابعاد گوناگون زندگی نوزاد چگونه به تثبیت عاطفی او کمک می‌کند، بد نیست چند مسیر اصلی که در حقیقت تجارب زندگی نوزاد را شکل می‌دهد، موردبررسی قرار دهیم. به‌عنوان مثلاً می‌توان از گریه کردن کودک، خوابیدن و غذا خوردن نام برد. نوزادان برای ارتباط با محیط پیرامون خود به‌ویژه آگاه‌سازی والدین و مراقبان از حالات درونی خود شیوه‌ها و روش‌های بیانی ویژه‌ی خو را دارند. در این مقاله به بررسی چند مورد از موضوعات رایجی می‌پردازیم که در زندگی روزانه نوزادان اهمیت زیادی دارد و والدین نیز به صورت مستمر با آن مواجه می‌شوند.


مقاله مرتبط: تاثیر گریه کودکان بر شناخت بزرگسالان


اهمیت گریه کردن کودک

گریه وسیله اصلی ارتباطی نوزاد است، لذا می‌توان آن را برای صدا زدن دیگران و کمک خواستن از آن‌ها نامید. متأسفانه با وجود خصوصیات مثبت گریه نوزاد، این صدا برای برخی از بزرگ‌ترها غیرقابل‌تحمل است و در نتیجه پاسخ ناصحیح آن‌ها را در پی دا

رد. در برخی وارد والدین آگاهی دقیقی از اهمیت گریه کردن کودک ندارند و به همین دلیل با عدم جستجو برای فهم و درک کودک و شناخت علت ناراحتی او نمی‌توانند به خوبی کودکشان را آرام کنند. از این رو است که مراقبین باید از صبر و تحمل بالایی برخوردار باشند؛ بنابراین افزایش آگاهی مراقبین درباره عملکرد و خصوصیات گریه نوزادان و بالا بردن درک آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از بروز واکنش‌های خشم‌آلود بسیار مفید باشد.

نوزادان در سه ماهه اول بسیار گریه می‌کنند، به ویژه اگر دچار درد شکم باشند. آنچه که مسئله را برای والدین دشوار می‌سازد، گریه ممتد نوزاد، حتی پس از برطرف شدن عامل ناراحتی او می‌باشند؛ اما می‌توان به والدین آموزش داد که گریه کودکان امری بدیهی است.
رسیدگی به موقع به گریه نوزاد در طی چند ماه اول در آرام کردن او بسیار مؤثر است و حداقل دستاورد آن در صورت آرام نشدن وی، کمتر شدن گریه‌اش خواهد بود.

مطالعات انجام‌شده در فرهنگ‌های مختلف بیان می‌کند که افزایش میزان گریه از هفته‌های ششم تا هشتم به تدریج کاهش می‌یابد. آمارها نشان داده که نحوه پاسخ نوزادان و میزان آرام شدن آن‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

نوزادان در ابتدا در یک حالت گیجی به سر می‌برند و نسبت به حوادث ناراحت‌کننده بسیار زودرنج هستند، مانند هنگامی‌که قصد دارید برای انجام کاری تمرکز کنید، اما نمی‌توانید چون اشخاص دیگر خانواده، یا مشغول گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و یا مشغول بازی کردن با کامپیوتر هستند، بنابراین می‌توان دریافت که چرا با فرا رسیدن هفته‌های دوازدهم تا شانزدهم نوزاد آرام‌تر می‌شود. جواب این مسئله چیزی نیست جز تکرار تجارب تازه در طول این زمان.

 

 

بررسی علت‌های رایج ناراحتی و گریه کردن کودک

دل‌درد

یکی از ناراحت کننده ترین حوادث برای نوزادان و والدین، دل دردهای آنان می‌باشد. در چنین حالتی آن‌ها درد شدیدی دارند، صورتشان برافروخته می‌شود و زانوهایشان را به طرف بالا می‌کشند و به سختی آرام می‌شوند. دل درد نوزادان همانند گرفتگی عضلات می‌باشد، بنابراین برای مداوای آن باید با ملایمت ناحیه شکم را ماساژ و یک حوله گرم (نه داغ) روی آن قسمت قرار داد.

علامت‌های کلی و عمومی دل‌درد نوزادان و این که آیا علت گریه وی، دل دردش می‌باشد یا خیر، از این قرار می‌باشد: گریه‌ی بی‌قراری به مدت بیش از ۳ ساعت در روز، سه روز در هفته و به مدت ۳ هفته. دانشمندان اظهار می‌دارند که علت دل درد نوزادان هنوز شناخته نشده است. ظاهراً علت آن به سیستم گوارش مربوط می‌شود، اما مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که تنها ۱۵ درصد از نوزادانی که دچار دل درد هستند از علت آسیب‌شناختی قابل‌شناسایی برخوردارند.

ناراحتی گوارشی آشکاری طی دو مرحله زمانی در نوزادان وجود دارد. مرحله اول فاصله سه تا چهارماهگی است که اغلب نوزادان در این مرحله دچار دردهای خفیفی می‌شوند که احتمالاً به علت وجود برخی از فرایندهای رشدی است. مرحله دوم، طبق بررسی‌های انجام شده هنگامی است که در معرض بروز احساساتی مانند خشم، اضطراب و غم قرار می‌گیرند.

خواب

والدین به بهای گزافی می‌آموزند که یک نوزاد می‌تواند در طول شب بین ۵ تا ۷ بار اهالی خانه را از خواب بیدار کند. اصولاً انسان به‌گونه‌ای متولد نمی‌شود که توانایی خوابیدن در شب را داشته باشد. کودکان نسبت به الگوهای خواب‌وبیداری خانواده نیز حساس هستند. آن‌ها در طول رشد خود به الگویی عادت خواهند کرد که منعکس‌کننده دیدگاه‌های اعضای افراد بزرگ‌سال خانواده در خوابیدن می‌باشد. مطالعات نشان داده که کودکانی که در طول شش ماه اول زندگی دچار مشکلات خواب هستند، احتمال اینکه این مشکل تا ۵ سالگی نیز همراه آن‌ها باشد سه برابر و تا ۱۰ سالگی دو برابر می‌باشد.

نکات کلیدی و کاربردی در ارتباط با گریه کردن کودک

جهت کاهش ناراحتی‌های نوزاد و جلوگیری از گریه او که پیغامی درباره‌ی مشکلی درونی است روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • نوزادان برای حل مشکلات خود به کمک ما نیاز داند؛ بنابراین والدین باید به کمک آنها بشتابند. در هنگامی که نوزادتان گریه می‌کند او در حال ارسال پیغامی به شما به‌سرعت به او نزد او بروید و به همراه محبت و آرامش به نوزادتان توجه کنید.
  • از خشک بودن پوشک کودک خود مطمئن باشید.
  • در این میان والدین باید در نظر داشته باشند که نوزادان به آموختن نظم در کارها نیز نیاز دارند؛ بنابراین وجود هماهنگی و انضباط در طول روز برای کمک به آن‌ها در حل مشکلاتشان حیاتی می‌باشد. در این راستا برای خواب و غذای او برنامه‌ی منظمی را اجرا کنید ولی بر اساس خواسته کودک.
  • از سیر بودن کودک مطمئن باشید.
  • در بسیاری موارد ناراحتی کودک ناشی از گزیده شدن توسط حشرات است، به خوبی به بدن کودک دقت کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب