آماده کردن فرزندان برای طلاق

آماده کردن فرزندان برای طلاق، امروزه خیلی با اهمیت شده است. همان‌طور که می‌دانیم خانواده اولین و بنیادی‌ترین نهاد موجود در جامعه است که هم ضامن سلامت و هم بقای جامعه تلقی می‌گردد. این خانواده است که شخصیت فرزندان را ساخته و آنان را منطبق و سازگار با الگوهای جامعه بار می‌آورد؛ اما خانواده همیشه قادر به نگه داشت انسجام و هدایت اعضاء به سمت یک هدف نیست و برخی از اوقات دچار گسست در بین اعضای خود می‌گردد که در نهایت این فاصله و گسست می‌تواند منجر به فروپاشی این نهاد بسیار مهم شود.

یکی از موضوعاتی که موجب فروپاشی خانواده می‌شود طلاق است. از آنجا که پدیده‌ی طلاق می‌تواند اثرات بدی بر فرزندان داشته باشد در این مقاله به بررسی توصیه‌هایی می‌پردازیم که والدین با رعایت آن‌ها می‌توانند اثرات منفی این پدیده را بر کودکان کمتر کنند و نحوه آماده کردن فرزندان برای طلاق را آموزش می‌دهیم.

علت اهمیت آماده کردن فرزندان برای طلاق

طلاق موضوعی است که در سال‌های گذشته همه درباره آن به نجوا حرف می‌زدند؛ اما امروزه، متأسفانه شمار قابل ملاحظه‌ای از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود و در نتیجه برای زن و شوهر و هم فرزندان مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.

امروزه بدون تردید بسیاری از کودکانی که پدر و مادرشان از هم جداشده‌اند وقتی بدانند نظایر آن‌ها زیاد است احساس آرامش بیشتری ازین موضوع می‌کنند. گرچه متارکه پدر و مادر مسئله غم انگیزی برای کودک است، اما دست کم او در شرایط امروز می‌داند که هرگز در این زمینه تنها و منحصر به فرد نیست.

نکته مهم برای والدینی که از هم جدا می‌شوند این است که در مقام حمایت از فرزندان خود باشند و در ماه‌ها و سال‌های بعد از طلاق آن‌ها فراموش نکنند.


مقاله مرتبط: فراهم کردن مقدمات طلاق برای کودکان


شیوه آماده کردن فرزندان برای طلاق

نحوه آماده کردن فرزندان برای طلاق

هیچ قاعده و قانونی برای کاهش تألم کودکانی که پدر و مادرشان از هم جدا می‌شوند وجود ندارد با این حال در این زمینه توصیه‌هایی شده است.

  • وقتی در شرایط دشوار طلاق هستید و در حالی که طلاق مراحل قانونی خود را می‌گذراند، همه تلاش خود را به عمل آورید که فرزندانتان را قبل از سایر موضوعات روشن کنید.
  • بدون توجه به شدت ناراحتی خود از شرایط پیش آمده سعی کنید زندگی روزانه‌تان شکل طبیعی خود را حفظ کنید.
  • گناه طلاق را به گردن همسرتان به این دلیل که با فرزندتان رفتار درستی نداشته نیندازید. درصدد تحقیر همسر خود برنیایید. مجبور نیستید درباره خصوصیات او دروغ بگویید. از بازگو کردن نظرات خود نسبت به همسرتان به فرزندانتان خودداری کنید.
  • در صورت امکان شما به تنهایی یا ‌به اتفاق همسرتان درباره جدا شدن خود با فرزند یا فرزندانتان حرف بزنید.
  • با تمام وجود سعی کنید که به فرزندتان بگویید که آن‌ها تقصیری در جریان طلاق شما ندارند. به آن‌ها توضیح دهید که رفتار آن‌ها علت طلاق شما نیست.
  • به فرزندان خود بگویید و به آن‌ها تضمین بدهید که جدا شدن آن‌ها از یکدیگر سببی نیست که فرزندان خود را فراموش کنند. به آن‌ها بگویید که هم چنان پدر و مادر آن‌ها باقی می‌مانید.
  • به آن‌ها نگویید که به زودی همه اختلافات حل می‌شود و آن‌ها دوباره زندگی شاد و آرامی را شروع خواهند کرد.
  • به فرزندان خود توضیح دهید که هر اتفاقی بیفتد از آن‌ها حمایت لازم به عمل خواهد آمد. وقتی یکی از والدین خانه را ترک می‌کند بچه‌ها طبیعتاً نگران می‌شوند که اگر پدر و مادری که با آن‌ها باقی مانده نیز آن‌ها را ترک کند تنها خواهند ماند و کسی برای مراقبت و حمایت از آن‌ها وجود نخواهد داشت. به آن‌ها قول دهید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

مقاله مرتبط: مشکلات و مسائل فرزندان طلاق


پس از انجام تشریفات طلاق به چند موضوع توجه کنید:

  • خصومت و خشم ناشی از طلاق را روی سر بچه‌ها خالی نکنید.
  • هرگز بچه‌ها را به جانب داری از خود فرا نخوانید.
  • از فرزندان خود در نقش جاسوس میان خود و همسرتان استفاده نکنید. فرزندتان را پس از دیدار همسر سابقتان سؤال پیچ نکنید و از زندگی فعلی او نپرسید.
  • مجبور نیستید که در مقام تحسین همسر گذشته خود حرفی بزنید و گاه در مقام اشاره بگویید که او یک غول بی شاخ و دم نبود.
  • توجه داشته باشید که وقتی فرزندان شما با همسر سابقتان دیدار می‌کنند مدتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مدتی وقت لازم دارند تا خود را تطبیق دهند. این را بپذیرید و با طرح و اظهار نظر بر وخامت شرایط نیفزایید.
  • این احتمال را در نظر بگیرید که شما به عنوان پدر یا مادری که وظیفه سرپرستی از فرزندان بر عهده او قرار گرفته ممکن است دوباره ازدواج کنید. این اتفاقی است که اغلب می‌افتد و با این حساب فرزندان شما باید با ناپدری یا نامادری خود زندگی کنند.

نکات کلیدی و کاربردی در آماده کردن فرزندان برای طلاق

با توجه به موارد بیان شده والدین می‌توانند با رعایت نکات فوق شرایطی را فراهم کنند تا اثرات طلاق بر کودکان کمتر شود. از این طریق فشارهای روانی ناشی از طلاق بر کودکان کمتر شده و در فرایند رشد آن‌ها اثرات منفی کمتری دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب