هوش، مقوله ای است که ترکیبی از ویژگی های اکتسابی و ارثی در آن موثر هستند. در ویژگی های ارثی، عواملی مثل ژنتیک روی میزان باهوش بودن افراد تاثیر می گذارند و در عوامل اکتسابی نیز چیزهایی مثل تجربیات شخصی فرد میتواند باعث بالا رفتن هوش افراد شود.

اگر می خواهید یک نوجوان باهوش باشید، در این مقاله راه هایی را پیش پای شما می گذاریم…

مراحل

    – معنای هوش را بفهمید و کارکرد آنرا پیدا کنید 

هوش بیشتر به روش کار بستگی دارد تا نتیجه ی حاصله. از خودتان بپرسید آیا روش واضح و مشخصی برای رسیدن به چیزها دارید؟

    – اصول اولیه را به دقت دنبال کنید 

به طور کلی، دانستن اصول اولیه و پایه ای به صورت کامل، بسیار مفید تر از دانستن بسیاری از فروع به صورت نصفه نیمه است. این جمله ی آلبرت انیشتین را به خاطر داشته باشید که میگوید: “ابتدا قوانین بازی را یاد بگیرید و سپس بهتر از هر کس دیگری بازی کنید.”

قوانین اینجا به اصول اولیه و زیرساخت ها اشاره دارد. اگر زیرساخت مناسبی نداشته باشید نمیتوانید پیشرفت چندانی کنید.

    – از کوته فکری دوری کنید (بسیاری از افراد در این مرحله اشتباه میکنند)

گاهی اوقات ممکن است بدانید که چه چیزی درست است، اما به خاطر برخی باورهای کورکورانه یا کمبود شجاعت به خودتان اجازه ی انجام آن کار را ندهید. همیشه سعی کنید به چیزهای واقعی تکیه کنید. این یکی از مراحل مهم برای نشان دادن بلوغ فکری شماست….

   به خاطر اینکه چیزی را دوست ندارید تسلیم نشوید

از آنجایی که دوره نوجوانی با خلق و خوهای متزلزل گره خورده است، گاهی اوقات تمایل پیدا می کنید که کارهایی که انجام داده اید را نابود کرده و از بین ببرید. برای پیشگیری از این اتفاق، هرگاه که احساس کردید قضیه برای شما جذابیت ندارد آن را متوقف کنید ولی در خودتان عادتی را پرورش بدهید که بتوانید کارهای متوقف شده را به جای رها کردن دوباره ادامه دهید.

همچنین تلاش کنید که خشم خود را کنترل کنید که در غیر این صورت شرایط ناخوشایند و غیرقابل کنترلی پیش خواهد آمد.

    – سعی کنید از منابع موجود به طور موثر و مناسب استفاده کنید

 سعی کنید از منابعی مانند اینترنت برای یادگیری یا افزایش مهارت های خود استفاده کنید. محدوده ی چیزهایی که میتوانید از اینترنت فرا بگیرید نامحدود است. پس درصورتی که به آن دسترسی دارید از آن استفاده کنید. اما سعی کنید هرچه در اینترنت میخوانید را باور نکنید. علاوه بر این باید بدانید که هوش مجموعه ای از جنبه های مختلف مغز است، مثل تفکر، استدلال، حافظه، محاسبه و تخیل. بسیاری از این بخش ها برای پیشرفت نیازمند تمرین منظم هستند…

    – به یاد داشته باشید که افرادی که کتاب میخوانند اغلب باهوش هستند

برای باهوش بودن نیاز به موارد بسیار زیادی است. اما در واقعیت، معمولا افراد کسانی که در یک زمینه ی خاص مهارت و اطلاعات زیادی دارند را افرادی باهوش می بینند. پس میتوانید به مطالعه و یادگیری بپردازید و تا جایی که میتوانید مسائل کاربردی را بیاموزید.

    – همیشه متفاوت جعبه فکر کنید 

همیشه برای سوالاتی که برایتان پیش می آید به دنبال جواب های جدید و متفاوت بگردید. نگذارید ذهنتان در جعبه ای که برایش ساخته اند حبس شود. مسائل را از زوایای مختلف نگاه کنید و تاثیرات تصمیم گیری های خود را روی خودتان، افراد مختلف و جامعه بررسی کنید.

نوجوان باهوش

نکات

  • سعی کنید مطالب متنوعی مانند روزنامه ها و مجلات و حتی کتاب هایی با موضوعات خاص را مطالعه کنید. این کار اطلاعات و درک شما را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
  • سعی کنید همیشه عملگرا باشید. اگر در عمل موفق باشید، میتوانید اعتماد به نفس بالایی برای حل مسائل بدست بیاورید.
  • سعی کنید در هر زمینه ای که میتوانید دانش خود را به انتها برسانید. بعدا پاداش آن را دریافت خواهید کرد.
  • بالاتر از همه، به خودتان ایمان داشته باشید و اخلاق را دنبال کنید؛ همچنین باید بدانید که افراد باهوش کسانی نیستند که اشتباه نمیکنند، بلکه کسانی هستند که از اشتباهات خود درس میگیرند.
  • از والدین و بزرگترها کمک بگیرید؛ آن ها میتوانند به شما در انجام کارها کمک کنند. روی آن ها حساب کنید زیرا آن ها نیز این مراحل را سپری کرده اند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب