حمام کودک

یکی از پرسش­‌های رایج و معمول والدین این است که بهتر است چه کسی کودک را حمام کند؟ مادر، پدر یا خواهر و برادر بزرگ‌تر؟ تا چه سنی حمام کردن با والد همجنس و غیرهمجنس مناسب‌تر است؟ در این مقاله این موضوع را از منظر مطالعات خارج از ایران و داخل ایران بررسی کرده‌ایم.

با اکسیر همراه باشید.

حمام کردن با مادر یا پدر؟

در مورد حمام کردن کودکان نظریات گوناگونی مطرح است. استحمام کودک در فرهنگ­‌های مختلف به صورت متفاوتی مطرح می­‌شود. برخی مطالعات نشان می ­‌دهند که والد و کودک همجنس برای مثال مادر–دختر یا پدر–پسر تا سنین بالاتر با هم استحمام می کنند، به علاوه مادرها تا سنین بالاتر دخترهای خود را حمام می­‌ کنند.

روانشناسان، روانپزشکان و پزشکان متخصص اطفال سایر کشورها معتقدند بهتر است مادران فرزندان پسر خود را تا سنین کمتری نسبت به فرزند دختر خود حمام کنند؛ این مورد در استحمام کودک دختر توسط پدر نیز صادق است.

مطابق با این تحقیقات، تنها در سن بسیار پایین است که استحمام کودکان و نیز رفتارهایی نظیر لباس عوض کردن والدین در حضور فرزندان قابل قبول است.

البته از آنجایی که سن مناسب برای استحمام کردن کودک توسط والد همجنس، تفاوت عمده‌ای نسبت به والد غیرهمجنس دارد، این امر ممکن است که نگرانی خاصی در والدین نسبت به دیده شدن بخش­‌های خصوصی بدن آن ها توسط کودک ایجاد کند.

 

نتایج تحقیقات

نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد که سن مناسب برای حمام کردن دختر توسط پدر تا کمتر از ۳ سالگی است. همچنین مادران در مقایسه با پدران تا سن بالاتری می­‌توانند کودک خود را حمام کنند. حالتی که دختر توسط پدر استحمام می­‌شود، باید در سن پایین‌تری نسبت به حالتی که توسط مادر حمام می­‌شود، متوقف شود. همچنین، از حمام شدن پسر توسط مادر و نیز توسط پدر می­‌ توان در سنین بالاتر جلوگیری کرد.

با توجه به بررسی‌ ها بهتر است پدرها، دختران خود در سنین بالاتر از ۳ سال را حمام نکنند، اما مادران تا سنین بالاتری می­‌توانند به کودک خود در استحمام کمک کنند.

نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد که نظر افراد در مورد حداکثر سن مناسب برای استحمام کودک و حتی اینکه اساساً چه رفتارهایی از سوی والدین در حضور کودک قابل قبول است، بسیار متفاوت است بدین صورت که که سن مناسب برای استحمام کودکان و والدین با یکدیگر تا حدود ۳ سالگی است.گفتنی است که این عدد طبق نظر روانشناسان داخلی گاه تا ۶ سالگی نیز مطرح شده است. این در حالی است که شستن بدن کودک بعد از ادرار و مدفوع تا حدود ۵ سالگی می­‌تواند ادامه یابد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نکاتی در مورد حمام کردن خواهر و برادرها

در برخی از مطالعات در خصوص استحمام کودک توسط خواهر یا برادر بزرگ‌ تر، جهت رعایت مسائل جنسی و جلوگیری از به وجود آمدن سوءرفتار جنسی، نظارت دقیق والدین توصیه شده­‌ است. اگر کودک همراه با برادر یا خواهر خود حمام می­‌کند، حتماً یکی از والدین در این زمان بر آن ها نظارت داشته باشد.

در برخی منابع و از نظر برخی متخصصان ایرانی که باتوجه به معیارهای بومی و داخلی سعی در اعلام نظر دارند، معیارها به صورت متفاوتی بیان شده ­است. بدین صورت که برخی از روانشناسان بر این باور هستند که شایسته نیست مادران بعد از ۶ سالگی با پسران خود حمام بروند. البته گاه مادران به شکل پوشیده پسر خود را حمام می‌ کنند که مشکل چندانی وجود ندارد. به نظر می­‌رسد برهنه بودن در حضور دختر تا پیش از بلوغ مشکل ­‌ساز نخواهد شد؛ با این وجود ترجیح داده می­‌شود که پس از این زمان این اتفاق نیفتد.

اینستاگرام اکسیر

راه حل مشکل حمام کودک

یکی از مهم ترین سوالات و معضلات خانواده ها مشکل حمام کردن کودکشان است که به سختی می توانند آن را به حمام برده و نظافت کنند. 


مقاله مرتبط : آموزش توالت رفتن به کودکان

مقاله مرتبط : کمک کردن به راحت خوابیدن کودکان


بسیاری از کودکان از محیط حمام ، ابزارآلات داخل حمام، وان و محیط حمام می ترسند.

اگر کودک شما از دسته کودکانی است که از حمام می ترسد به هیچ عنوان اذیتش نکنید، حتما صبر کنید تا کودک خودش تمایل پیدا کنه تا وارد حمام بشه.

یک راه حل مشکل حمام کردن کودک سعی کنید محیط حمام را مورد پسند فرزندتون آماده کنید، به عنوان مثال برای کودکتون وان مخصوص تهیه کنید و آن را داخل وان خالی قرار دهید حتی اسباب بازی مورد علاقش را بهش بدهید تا با خودش توی وان ببرد و باهاش بازی کند و بعد از اینکه با محیط حمام راحت تر شد، به آرامی آب را باز کنید و ابزار های حمام کردن مثل لیف و صابون رو بهش بدهید.

راه حل دیگر برای حل مشکل حمام کردن کودک زمانی که از محیط حمام می ترسد حتما در تمامی زمان حمام کردن کودکتون در معرض دید چشم او باشید، ازش فاصله نگیرید، به هیج بهانه ای ترکش نکنید حتی اگر مجبور به ترک حمام شدین، کودکتون رو هم با خودتون ببرید تا او احساس ترس در محیط حمام را نکند. حتما دقت کنید که دمای آب را قبل از شستن کودکتون چک بکنید، آب نه سرد باشه نه گرم به صورت متعادل باشه تا کودکتون اذیت نشه از خوردن آب به پوست بدنش.

دکتر حانیه صالحیان از سری سخنرانی های خود درباره شکل گیری هویت جنسیتی در کودکان نکاتی را ارئه داده اند.

نتیجه گیری

  • موضوع استحمام و پوشیدگی والدین از هر فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت است.
  • کودکان با والد همجنس خود تا سنین بالاتری به حمام می ­‌روند.
  • شستشوی بعد از ادرار و مدفوع کودک می­‌تواند تا ۵ سالگی اتفاق افتد.
  • استحمام کودک با خواهر یا برادر بزرگ‌ تر خود حتماً با نظارت والدین صورت گیرد.
  • به نظر متخصصان کشورمان، مادران از ۶ سالگی با پسران خود حمام نکنند. همچنین شایسته است که والدین هنگام حمام کردن کودک اندام ­‌های تناسلی خود را با لباس زیر بپوشانند.

 

منابع

کریمی، علی. (۱۳۹۲). سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان ـ راهنمای عملی والدین و معلمان در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان (چاپ هفتم). تهران: انتشارات رسانه تخصصی.

Byard, R.W, Koning, C.D., Blackbourne, B., Nadeau , J.M., Krous, H.F. (۲۰۰۱). Shared bathing and drowning in infants and young children. Journal of Paediatrics and Child Health, ۳۷(۶), ۵۴۲–۵۴۴٫
Johnson, T.C., Hooper , R.I. (۲۰۰۳). Boundaries and Family Practices: Implications for Assessing Child Abuse. Journal of Child Sexual Abuse, ۱۲(۳/۴), ۱۰۳-۱۲۵.

رزرو وقت برای فرزندپروری

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب