با زندگی های شلوغ امروزی، بسیاری از خانواده ها به صورت مجزا غذا میخورند. زمان شام زمان مناسبی است تا اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و وقتی را صرف بازسازی ارتباط بین آنها کنیم. در اینجا چند نکته برای انجام این کار آورده شده است.

مراحل

زمانی را برای شام برنامه ریزی کنید که همه ی اعضای خانواده در خانه باشند. اگر به هر دلیلی این کار امکان پذیر نیست، سعی کنید زمانی را مشخص کنید که بیشتر اعضای خانواده در آن زمان در منزل باشند و همیشه در آن تاریخ شام را بیاورید.

 

 

به هر عضو خانواده یک وظیفه بدهید هنگامی که اعضای خانواده باهم برای آماده سازی غذا کمک میکنند، همه ی آنها تمایل بیشتری برای نشستن و لذت بردن از غذا پیدا میکنند. حتی بچه های کوچک نیز میتوانند کاری انجام دهند. به آنها وظایفی دهید که از چیزهای داغ یا تیز به دور باشند. مثلا میتوانند دستمال کاغذی بچینند یا نان، سس، سالاد و غیره را سر سفره ببرند. بچه های بزرگتر هم میتوانند میز را بچینند و سبزیجات را سرو کنند و یا نوشیدنی ها را مخلوط و آماده کنند.

 

 

هنگامی که شام ​​آماده شد و هرکس سر میز خود نشست(اگر مذهبی هستید این زمان، زمان مناسبی برای دعا خواندن است) میتوانید گفتگو را آغاز کنید. این زمان خوبی است که بپرسید روز هرکس چطور سپری شده است. میتوانید درمورد مسائل روز جهان یا مسائل محلی صحبت کنید. البته هرگز نباید کسی را مجبور به شرکت در بحث کنید، وقتی ببینند که دیگران چطور اتفاقات روزشان را با بقیه به اشتراک میگذارند، خودشان به شما ملحق خواهند شد.

 

 

پس از شام، همه باید کمک کنند. حتی اگر هرکس فقط بشقاب های خودش راتمیز کند، کار بسیار آسانتر خواهد شد.

  • اگر می خواهید این محفل را ادامه دهید میتوانید با آوردن دسر و نوشیدنی زمان بیشتری افراد را دور هم نگه دارید. میتوانید یک کاسه توت تازه سرو کنید یا به عنوان دسر برای همه کاسه ی ماستی بیاورید. حتی میتوانید پیشنهاد تماشای فیلم داده و با ظرفی از پاپ کورن باهم شروع به دیدن فیلم کنید.

 

نکات

  • وقتی شام را با خانواده صرف میکنید، بیشتر احتمال دارد که از مشکلات فرزندان خود اطلاع پیدا کنید. اگر سر میز شام مایل نبودند که بیشتر راجع به مشکل خود توضیح دهند، بعدا به صورت خصوصی از آنها بپرسید. همانطور که میبینید، خوردن شام با خانواده یکی از بخش های مهم خانواده بودن و در کنار فرزندان بودن است.

هشدارها

  • سر میز شام ننشستن و تنها غذا خوردن نه تنها شما را از خانواده و فرزندان دور میکند، بلکه به کودکان شما آموزش میدهد که هنگامی که بزرگ شدند و خانواده تشکیل دادند نیز همین کار را بکنند. پس تا جایی که میتوانید تلاش کنید این سنت را برپا کنید. حتی اگر چند بار شکست خوردید بازهم ناامید نشوید و دوباره تلاش کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب