بچه دار نشدن

برای بچه دار نشدن افراد علل زیادی وجود دارد و به عبارتی دلایل زیادی برای اینکه چرا یک فرد ممکن است بچه نداشته باشد وجود دارد. دلایلی مثل علاقه نداشتن، علاقه نداشتن طرف مقابل یا مشکلات جسمی در تولید مثل.

در شرایطی که فرد به نداشتن بچه مجبور میشود- مثل دو دلیل آخر- احساس غم و اندوه و دلهره ی خاصی را نسبت به ادامه ی زندگی بدون فرزند تجربه میکند که البته امری طبیعی است. با این وجود راه هایی وجود دارد تا بتوانید با زندگی بدون فرزند کنار بیایید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مراحل کنار آمدن با بچه دار نشدن

احساسات خود را بروز دهید

احساسات وسیع و متنوع خود را شناسایی و تحلیل کنید و آنها را به نقطه ای برسانید که بتوانید آنرا بروز دهید. نحوه ی بروز احساسات به خود شما بستگی دارد که میتواند به شکل گریه کردن، داد زدن، خندیدن، آواز خواندن، نوشتن، صحبت کردن و یا هر شکل دیگری از بیشمار روش بروز احساسات باشد.

واقعیت را همانطور که هست ارزیابی کنید

مهم است که در مورد شرایط زندگی واقع بین باشید. اگر می دانید که بچه دار نخواهید شد، باید قبل از اینکه از این واقعیت بگذرید، آنرا کاملا بپذیرید. پس به صورت آگاهانه اقدامات زیر را در برنامه ی روزمره ی خود بگنجانید:

  • به جای فکر کردن به اینکه چه چیزی باید اتفاق می افتاد یا میشد اتفاق بیفتد، به چیزهایی که هست و میتواند اتفاق بیفتد تمرکز کنید.
  • آینده خود را بدون فرزند تصور کنید.برنامه هایی را برای زندگی خود بچینید که در آن کودک وجود نداشته باشد. سعی کنید خودتان را در زندگی آینده تصور کنید و در این تصورات خود را فردی شاد تصویرسازی کنید.
  • یادآوری های دردناک را از بین ببرید.اگر وسایلی را به امید داشتن کودک برای او تهیه کرده بودید، آنها را دور بریزید یا به کسانی که نیاز دارند ببخشید.

همه چیز را در نظر بگیرید

 به یاد داشته باشید که هرکس در زندگی با اتفاقات ناخوشایند روبرو خواهد شد. چه این اتفاق مرگ یا بیماری باشد چه مشکل در فرزند آوری. در این مرحله ارتباط با دیگران به شما کمک موثری خواهد کرد.

سلامتی خود را حفظ کنید

به اندازه ی کافی بخوابید و به خوبی غذا بخورید. نادیده گرفتن سلامت جسمی می تواند روند خو گرفتن را پیچیده کند.

بچه دار نشدن

مراحل رنجش را یاد بگیرید

پذیرش عدم داشتن فرزند شبیه به گونه های دیگر از دست دادن چیزها و افراد عزیز در زندگی است که درنتیجه باعث میشود غم و اندوه زیادی را تجربه کنید. درک مراحل آشکار شدن رنجش به شما کمک میکند که خود را برای مدیریت آنها آماده کنید.

  • انکار. در این مرحله شما باور نمیکنید و در ذهن خود از پذیرش این حقیقت که دیگر بچه دار نخواهید شد اجتناب میکنید.
  • ناامیدی. این مرحله قابل تشخیص ترین مرحله ی رنجش است و با علائم عمومی افسردگی مشخص میشود.
  • پشیمانی.در این مرحله ممکن است از خودتان سوالاتی بپرسید یا حتی برای نداشتن فرزند خودتان را سرزنش کنید که این امر به احساس گناه منجر خواهد شد.
  • خشم.خشم مرتبط با رنجش، لزوما به یک فرد یا یک چیز مرتبط نمیشود بلکه به کل آن شرایط بخصوص ارتباط دارد.
  • ترس.هنگامی که واقعیت بچه دار نشدن را درک کنید، ممکن است موجی از اضطراب و وحشت شما را فرا بگیرد.
  • رنجش فیزیکی. علائم جسمانی رنجش شامل بیخوابی، تغییرات اشتهای نامنظم، سردرد، بدن درد بدون دلیل، حالت تهوع و خستگی است.

اینستاگرام اکسیر

حمایت احساسی بگیرید

گرفتن کمک بیرونی برای خو گرفتن با حقیقت بچه دار نشدن بسیار مهم است. مکان های زیادی وجود دارد که میتوانید در آنها این حمایت را دریافت کنید:

  • متخصصان بهداشت روانی.اگر حس میکنید برای غلبه بر احساسات ناراحت کننده دچار مشکل هستید، متخصص یا مشاوری را پیدا کنید که با آن راحت باشید.
  • گروه های حمایتی.در اینترنت یا در روزنامه های محلی به دنبال گروه افرادی که بچه دار نمیشوند بگردید. ارتباط داشتن با دیگر افرادی که مشکل شما را دارند میتواند یک منبع عالی آرامش باشد.
  • سازمان های مذهبی. اگر به کلیسا یا سایر نهادهای مذهبی معتقدید، ممکن است بتوانید از افرادی که به آنها اعتماد دارید مشاوره ی رایگان دریافت کنید.
  • خانواده و دوستان.ابراز کردن حس و حالی که در آن به سر میبرید برای افرادی که شما را دوست دارند و به شما اهمیت میدهند یک راه سالم برای مقابله با غم و اندوه بچه دار نشدن است.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

اگر کودک دوست دارید، راه های دیگری را برای داشتن کودک در زندگی در نظر بگیرید

برای تربیت کردن و تماشای بزرگ شدن کودکان، نیازی نیست که حتما والدین آنها باشید.

  • به دوستان و اعضای خانواده تان که بچه دارند کمک کنید. از بچه های دوستانتان نگه داری کنید یا زمانهایی را در منزل برادرتان به بازی کردن و مراقبت از کودک آنها اختصاص دهید. با این کار بچه ها از بازی با شما لذت میبرند و بزرگتر ها قدردان کمک شما خواهند بود.
  • در جایی که میتوانید با کودکان کار کنید داوطلب شوید. میتوانید به کودکان فقیر آموزش دهید یا در کلیسا داوطلبانه کار کنید یا به عنوان مهمان(سخنرانی در مورد کار) به مدرسه بروید یا حتی با کودکان معلول کار کنید.
  • شغلی را انجام دهید که در آن با کودکان سروکار داشته باشید.

مقاله مرتبط: تاثیر استرس بارداری بر زندگی زناشویی و ناباروری

مقاله مرتبط: تاثیر بچه در زندگی و عشق بین زوجین

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


مسائل موقعیتی را درک کنید 

با علت های بچه دار نشدن کنار بیایید تا بتوانید به طور کامل به زندگی بدون فرزند مانوس شوید.

  • اگر شما دلتان بچه میخواهد ولی شریک زندگیتان این تصمیم را ندارد، تصمیم بچه دار نشدن میتواند استرس زیادی را بر روابط بین شما وارد کند. خشمگین نشدن نسبت به طرف مقابل در این وضعیت بسیار سخت است و احتمالا از زمانی که میفهمید در زندگی آینده تان بچه ای وجود نخواهد داشت، باید شروع به بازسازی رابطه کنید. سعی کنید با کمک گرفتن از متخصصین روابط زناشویی، مشکلات روابط خود را برطرف کنید.
  • با همسر خود به روشنی صحبت کنید. به آنها بگویید که داشتن فرزند برای شما بسیار مهم است و از آنها بپرسید که چرا نمیخواهند بچه دار شوند. سپس با دقت به پاسخ آنها گوش دهید و سعی کنید یک حالت میانه پیدا کنید. مثلا بپرسید که آیا با داشتن فرزند در ۵سال آینده هم مشکلی دارند؟ یا مثلا پیشنهاد دهید که پس از چند سال دوباره درباره ی بچه دار شدن باهم صحبت کنید. سعی کنید راه حلی پیدا کنید که هردوی شما را راضی کند
  • به منظور پذیرش عدم داشتن بچه به دلیل ناباروری، مهم این است که تقصیر را به گردن خود یا همسرتان نیندازید. به خودتان زمان دهید که اثرات فیزیکی و روانی داروهایی که برای بچه دار شدن استفاده کرده اید برطرف شود. بهتر است بدانید که استرس ناشی از این داروها، کنار آمدن با نداشتن فرزند را برای شما سخت تر میکند.

افسردگی ، هم مانند باقی اختلالات موجود دارای علائم و نشانه هایی است که در این ویدئو متخص مرکز مشاوره اکسیر توضیح کامل و جامعی داده است.

 

برای خودتان زمان بگذارید

بچه دار نشدن به معنی پایان خوشبختی نیست. سعی کنید وقت خود را با افرادی که دوستشان دارید بگذرانید، به حمام طولانی بروید، به سرگرمی های خودتان بپردازید و کارهایی که برایتان اهمیت دارند را انجام دهید. شما برای داشتن یک زندگی مفید و با نشاط به داشتن فرزند نیازی ندارید.

نکات

  • اگر استطاعت مالی دارید، سرپرستی کودکی را به عهده بگیرید. درست است که کودک از لحاظ ژنتیکی به شما وابسته نیست اما این باعث ضعیف شدن پیوند شما نخواهد شد.

هشدارها

  • اگر به علت بچه دار نشدن دچار افسردگی شدید شده اید، به دنبال مشاور بگردید تا به شما کمک کند با این قضیه خو بگیرید.
  • اگر به دلیل بچه دار نشدن مایل به طلاق گرفتن هستید، فورا به مشاور مراجعه کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب