واژه هایی که شما را غیرقابل اعتماد نشان می دهد

ارتباطات هر روز غیر رسمی تر می شود. ده سال پیش ما احساس راحتی نمی کردیم اگر در ایمیل هایی که به رییس خود می فرستادیم از ایموجی با چهره خندان استفاده می کردیم و این کار غیر حرفه ای به نظر می رسید. اما امروزه این موضوع کمتر غیرحرفه ای به نظر می رسد.

صحبت کردن و نوشتن دستورالعمل های مختلف دارند. ممکن است در ابتدا بی اهمیت به نظر برسد، اما مقدار دفعاتی که ما در مکالمه از کلماتی مانند  “اوم (um)” یا “مانند” استفاده می کنیم می توانند ما را بی اعتبار کنند، مهم نیست که چه قدر تحصیل کرده یا قابل اعتماد باشیم. کلماتی که انتخاب می کنید نشان دهنده شخصیت شما است.

روانشناسی به نام جیمز دبلیو پنه بیکر از دانشگاه تگزاس در آستین یکی از کارشناسانی است که ادعا می کنند که روشی که فرد افکار خود را بیان می کند نشان دهنده شخصیت اوست. هر زمان یک فرد صحبت می کند، آنها را انتخاب می کند، انتخاب در مورد اسم و فعل مناسب است. این جنبه های کوچک قسمتی از یک زمینه بزرگتر هستند که می تواند سرنخ هایی از رفتارهای فرد در مقیاس بزرگ تر را فراهم کند. برخی از محققان از این موضوع بسیار شگفت زده شده اند و نرم افزارهایی برای نظارت بر انتخاب کلمه افراد، برای پیش بینی راه هایی که در آینده عمل می کنند، ایجاد کرده اند.

کلمات سمی که باید از آنها اجتناب کرد

در ادامه لیستی از کلماتی که استفاده از آن را باید در مکالمات روزانه خود محدود و حذف کنید، آورده شده است.

باشه (Ok)

احتمال زیاد همه اتفاق نظر دارند که این یکی از پاسخ های آزار دهنده ای است که هنگام ارسال پیامک برای کسی فرستاده می شود. این کلمه باعث می شود شما بی تفاوت و غیرمطمئن به نظر برسید. در متن، می تواند به عنوان پایان مکالمه یا حتی یک روش منفعل- پرخاشگرانه برای اینکه سعی کنید دلپذیر به نظر برسید. این کلمه به عنوان یک مکانیسم محافظت کننده برای جلوگیری از بیان اظهارات بیهوده ای است که می تواند مضر باشد. اگر کسی نظر شما را می خواهد و شما به طور مرتب به او می گویید “بله، خوب است”، برای اینکه او را ناراحت نکنید. پس شما باید درک کنید که چرا خوب نیست این واژه را بکار ببرید.

فوق العاده است

این کلمه پیچیده است. اگر کسی به شما در مورد یک سفر باور نکردنی می گوید که و به او پاسخ می دهید، “وای! عالی به نظر می رسد! “احتمالا شما صادقانه پاسخ می دهید. اما اگر تمایل دارید که این کلمه را به طور مرتب استفاده کنید، احتمالا  کمی احمق به نظر خواهید رسید. استفاده زیاد از کلمه عالی و فوق العاده باعث می شود به نظر برسد که شما هیچ نظری از خود ندارید.

درست است که این فقط یک کلمه است. اما آخرین باری را به یاد بیاورید که شما در حال تعریف کردن ماجرایی بودید و دوست شما فقط با این کلمات به شما واکنش نشان می داد. این وضعیت می تواند بسیار خسته کننده باشد و شما بخواهید زودتر داستان خود را به پایان برسانید. این یک کلمه مبهم و معمولا بیش از حد اغراق آمیز است. من ترجیح می دهم کسی از واژه های چندگانه برای نشان دادن شور و شوق استفاده کند تا فقط یک کلمه را دوباره و دوباره بازیابی کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اوم (um)

یکی از آزردهنده ترین کلمات است. بیشتر از چیزی که تصورش را بکنید این کلمه را استفاده می کنید. اگر میزان استفاده از این کلمه را در طول روز بشمارید شوکه می شوید. حتی اگر شما یک فرد باهوش باشید، به نظر خواهد رسید که شما در پردازش افکارتان کمی تاخیر دارید. کلمه دیگری را جایگزین آن کنید. به جای گفتن، “اوم”، سعی کنید بگویید: “بگذار تا مدتی فکر کنم”. شما به همان هدف می رسید فقط جمله طولانی تر شما را فردی نشان می دهد که می خواهد شرایط را کنترل کند. 

متاسفم

اگر در جای اشتباهی این واژه را بکار ببرید، شما ناامن و ضعیف به نظر خواهید رسید. اگر همیشه در حال عذرخواهی هستید و این کار برای شما صورت عادت در آمده است بهتر است آن را ترک کنید چون باعث می شود شما شرمنده و ترسو به نظر برسید. اگر واقعا اشتباهی کرده اید و می خواهید از این عذرخواهی کنید از این کلمه استفاده کنید. اما اگر شما خجالت زده یا عصبی هستید، این احساسات را با کلمات دیگر توضیح دهید.

امیدوارم

با اینکه به نظر می رسد واژه ای مثبت و خوش بینانه است در واقع اثر متضاد دارد: استفاده از این کلمه به این معنی است که شما به اندازه کافی متعهد یا مطمئن نیستید! امیدوارم بدین معنی است که شما یا توانایی کنترل چیزی را ندارید یا اعتماد به نفس لازم برای ایجاد تغییر را ندارید. در زندگی گاهی اوقات ضروری است که امیدوار باشیم به جای آنکه بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشیم، اما هنگامی که در موقعیت های کاری قرار دارید، تا جایی که می توانید از بکار بردن این کلمه پرهیز کنید.

در واقع (در حقیقت)

استفاده از این کلمه در بسیاری از شرایط لازم و ضروری نیست. کلمه خودش تمایل دارد تا این تصور را بپذیرد که هرچیزی که پیش از آن گفته شده، درست نبوده است. اگر به جملاتی که دارای این واژه هستند نگاه کنید، شما متوجه خواهید شد که تقریبا در همه جملاتی که این کلمه بکار رفته است، می توان بدون تغییر معنی/ پیام آنها را حذف کرد، در حالی که جمله را قوی تر و مستقیم تر می کند.

نکته مهم در مورد لیست بالا این است که تلاش زیادی برای پیاده سازی آن لازم نیست. تمام چیزی که برای استفاده نکردن این کلمات لازم دارید خودآگاهی در هنگام صحبت کردن و نوشتن است. امروز روز جدیدی است. در تمام گفتگوها حضور داشته باشید و متوجه شوید که چقدر از کلمات ذکر شده استفاده می کنید. سپس مراحل را برای جایگزینی آنها و در نهایت حذف کردن آنها در مکالمات و پیام های خود طی کنید. از تفاوت هایی که ایجاد می شود شگفت زده خواهید شد.

مشاوره رایگان آنلاین