والدین برونگرا

رابطه بین والدین برونگرا و کودکان درونگرا چگونه است؟ اگر خودتان شخصیت برونگرا داشته باشید، کودک درونگرایتان می‌تواند حسابی شما را گیج کند. معمولاً چنین والدینی مرتب از خودشان می‌پرسند چرا فرزندشان مثل آن‌ها نشده یا اینکه چطور می‌توانند به کودکشان کمک کنند. والدین کودکان درونگرا معمولاً نمی‌توانند به چنین سؤالاتی پاسخ درست یا کامل بدهند. کودکان درونگرا قوانین خودشان را دارند؛ کافی است این قوانین را بشناسید و درک کنید تا همه چیز ساده‌تر بشود.

اولین چیزی که باید بدانید این است که کودک درونگرا صرفاً به خاطر درونگرایی نیاز به کمک ندارد. درونگرا بودن به تنهایی یک مشکل نیست. کنش‌های انسان‌ها با هم متفاوت است؛ برخی از معاشرت لذت می‌برند و برخی دیگر نه. در واقع بزرگسالانی که خودشان درونگرا هستند، براحتی کودکان درونگرا را درک می‌کنند و متوجه می‌شوند آن‌ها مشکلی ندارند.

مشکل بزرگتر درست همین‌جا شروع می‌شود؛ والدین برونگرا نمی‌توانند کودکان درونگرا را درک کنند. وقتی فرزندی را به دنیا می‌آورید که به کلی با خودتان فرق دارد، فرزندپروری بسیار دشوار می‌شود.

اگر شما هم یک مادر یا پدر برونگرا هستید و فرزند درونگرا دارید؛ یا خودتان هم درونگرا هستید اما موفق نشده‌اید با کودک درونگرایتان ارتباط مؤثر برقرار کنید، بهتر است از نبایدها شروع کنید! در این مقاله می‌توانید ۱۵ نباید در زمینه ارتباط با کودکان درونگرا و تربیت آن‌ها را بخوانید. این ۱۵ اشتباه را بخاطر بسپارید و هر روز به خودتان یادآوری کنید که نباید آن‌ها را انجام بدهید.


مقاله مرتبط: درونگرایی و برونگرایی از دید علوم اعصاب

مقاله مرتبط: درونگرایی در مقابل اضطراب اجتماعی


نبایدها در ارتباط با کودک درونگرا

کودک را از قصد خجالت زده نکنید

شوخ طبعی جزوی از شخصیت بسیاری از والدین است. این افراد دوست دارند با فرزندانشان شوخی کنند و سر به سرشان بگذارند. اگر شما هم چنین شخصیتی داشته باشید، بخوبی می‌دانید که این رفتار مفهوم خاصی ندارد و فقط برای سرگرمی و تفریح است؛ اما متأسفانه کودکان درون‌گرا نمی‌توانند این برداشت را از رفتارهای شوخ طبعانه والدینشان داشته باشند. حتی ممکن است باعث ناراحتی و تنفر فرزندتان از شما بشود. حواستان باشد!

کودک را به صحبت کردن مجبور نکنید

همه والدین می‌خواهند فرزندشان اجتماعی و خوش مشرب باشد؛ اما وادار کردن کودک به صحبت کردن با دیگران جواب نمی‌دهد. کودک درونگرا فقط وقتی صحبت می‌کند که احساس راحتی داشته باشد. اگر خیلی سریع و بدون مقدمه او را وادار به صحبت کنید، خیلی زود عقب خواهد کشید.

روابط اجتماعی کودک را رهبری نکنید

شاید یک کودک تنها در پارک ببینید و فکر کنید وقتش است که برای کودک درونگرایتان دوست پیدا کنید! کودک تنها را صدا می‌کنید و شروع به معرفی دخترتان می‌کنید. فکر می‌کنید این کار درستی است؟

هیچ اشکالی ندارد که بخواهید به کودک درونگرا کمک کنید دوست پیدا کند؛ اما باید بدانید کی عقب بکشید و فرصت را در اختیار کودکان قرار بدهید. انتخاب زمان درست برای تنها گذاشتن کودکان درونگرا کمک می‌کند رابطه به‌طور طبیعی رشد کند. از طرف دیگر، زیاده‌روی می‌تواند رابطه دوستی را در همان لحظه اول متوقف کند.

کودک را جلوی دیگران مسخره نکنید

فقط یک کار بدتر از مسخره کردن کودک درونگرا وجود دارد؛ مسخره کردن کودک درونگرا جلوی دیگران. کودکان درونگرا معمولاً خجالتی هم هستند و ممکن است از شوخی‌های عادی هم خجالت بکشند.

کودک را جلوی دیگران سرزنش نکنید

کودکتان کاری را فراموش کرده؟ درست تشکر نکرده؟ اگر بخواهید این موارد را در جمع و با چاشنی سرزنش به کودک درونگرا یادآوری کنید، فقط شرایط را بدتر کرده‌اید. در چنین شرایطی کودک به‌هیچ‌وجه آماده یادگیری نیست. اگر می‌خواهید رفتار کودک درونگرا را اصلاح کنید، دور از جمع این کار را کنید.

فرزندان و والدین برونگرا

جلوی دیگران از او چیزی نخواهید

شاید فرزندتان صدای خوبی دارد یا جوک‌های خیلی بامزه‌ای تعریف می‌کنید اما فراموش نکنید که شخصیت درون‌گرایی دارد. کودکان درونگرا دوست ندارند در معرض توجه قرار بگیرند و برای دیگران نمایش بدهند. اگر فرزند شما هم مهارت یا توانایی خاصی دارد، از او نخواهید مهارتش به دیگران نشان بدهد. شاید نظر مهمان‌هایتان با شما فرق داشته باشد!

بجای کودک صحبت نکنید

کسی از فرزندتان سؤالی می‌پرسد و شما بلافاصله بجای کودک جواب می‌دهید. کودکان درونگرا خجالتی هستند و کمی طول می‌کشد تا صحبت را شروع کنند. کمی زمان به کودکتان بدهید تا خودش جواب بدهد.

برنامه‌ریزی‌های سخت نداشته باشید

برنامه‌ریزی‌های فشرده و سخت برای کودکان برونگرا جواب می‌دهد و حتی می‌تواند باعث شکوفایی آن‌ها بشود؛ اما یک کودک درونگرا نیاز به زمان استراحت بیشتری دارد. زمان کودکتان را طوری برنامه‌ریزی کنید تا فرصت استراحت در خانه بین فعالیت‌های اجتماعی را داشته باشد.

وقت آزاد را حذف نکنید

اگر خودتان یک روز کاری فشرده دارید، نباید این وضعیت را به کودک درونگرا هم تحمیل کنید و هر طور شده وقتش را پرکنید. انرژی اجتماعی کودک درونگرا درست مثل باتری است؛ فعالیت‌های اجتماعی باتری را خالی می‌کنند و محیط خانه ایستگاه شارژ است. کودکان درونگرا باید مرتباً شارژ بشوند.

کودک را مجبور به بازی نکنید

هفت ساعت مدرسه یا مهد در روز برای کودک درونگرا خیلی زیاد است. این کودکان دوست دارند بعد از این بازه زمانی در خانه باشند و استراحت کنند. با این حال ممکن است شما دوست نداشته باشید کودک تان تمام روز روی کاناپه لم بدهد. چیزی که کودک نیاز دارد، مهم‌تر از خواسته‌های شماست.

کودک را تحقیر نکنید

بدترین کار والدین یک کودک درونگرا، سرزنش کردن کودک بخاطر درون‌گرایی است. هرگز به کودک تان نگویید “اینقدر ساکت نباش” یا “برو با بچه‌ها حرف بزن”. این رفتارها و دستورها فقط کودک را از روابط اجتماعی دور می‌کند.

کودک را بی ادب خطاب نکنید

سلام کردن به یک غریبه برای کودک درونگرا خیلی سخت است. ممکن است مردم به او سلام بدهند اما جوابی نشوند. این به معنای بی ادبی کودک شما نیست. بجای سرزنش یا توبیخ، به او یاد بدهید که با یک لبخند یا تکان سر هم می‌تواند جواب سلام را بدهد.

توجه همسالانش را به خود جلب نکنید

خجالتی بودن کودک درونگرا باعث می‌شود کمتر با همسالانش بجوشد. وقتی در جمع دوستان یا همسالان کودک بیش از حد فعال باشید و همه توجه‌ها را به خود جلب کنید، فرصت داشتن اوقات خوش را از او می‌گیرید. این کار می‌تواند باعث رنجش فرزندتان از شما بشود.

از دوستان کودک سؤال نپرسید

کودکان درونگرا معمولاً روی همسالان و دوستانشان بسیار حساس هستند. وقتی شروع به پرسیدن سؤال از آن‌ها می‌کنید، نگرانی زیادی به کودک تحمیل می‌شود. شاید پیش خودتان بگویید سؤال پرسیدن ایرادی ندارد و اصلاً شما سؤال خجالت‌آور یا ناراحت‌کننده‌ای نمی‌پرسید. فراموش نکنید تعریف شما از چیزهای خجالت‌آور با تعریف یک کودک درونگرا بسیار متفاوت است.

درباره مسائل شخصی صحبت نکنید

از نظر شما صحبت کردن درباره کارهای بامزه یا سوتی‌های فرزندتان جالب و حتی دوست داشتنی است؛ اما کودک درونگرا این کار را نوعی تمسخر به حساب می‌آورد. کودکان درونگرا ساده‌ترین و عمومی‌ترین کارها را هم خصوصی می‌دانند و دوست ندارند در جمع درباره آن‌ها صحبت بشود.

شاید شما هم به عنوان والدین یک کودک درونگرا این اشتباهات را تجربه کرده باشید. نگران نباشید؛ برای پرورش صحیح کودکان درونگرا نباید درونگرا باشید. کافی است وقت و دقت کافی برای شناخت فرزندتان و مرزهای شخصی او صرف بکنید و دنیا را از دید یک کودک درونگرا ببینید. در برخورد با کودک برونگرا بسیار هوشیار عمل کنید – به‌ویژه در جمع – و به‌خصوص از پانزده مورد بالا اجتناب کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب