وابستگی کودکان به موبایل

امروزه وابستگی کودکان به موبایل رو به رشد است. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و وسایل الکترونیکی و نیاز به بهره‎‌گیری از امکانات و مواهب آن، نمی‌توان دوری از ابزار و وسایل و بسترهای دسترسی به دنیای تکنولوزی را از کودکان به ویژه نوجوانان درخواست کرد.

نمی‌توانیم از نوجوانان بخواهیم از ابزاری که در سرتاسر دنیا موجبات پیشرفت افراد را فراهم می‌کنند، فاصله بگیرند زیرا لازمه حرکت موفق به سمت آینده اطلاع و آگاهی دقیق از ابزار و مهارت‌ها و توانمند بودن در این عرصه هاست.

علت وابستگی کودکان به موبایل

فضاهای سایبری و مجازی، به دور از مشکلات و آسیب‌هایی که در بطن خود به همراه دارند، دارای فوایدی هستند و به طور کل منع استفاده در هر زمینه ای می‌تواند موجب برانگیختن کنجکاوی منفی و ایجاد جذابیت مضاعف برای نوجوانان شود.


مقاله مرتبط: ویژگی های شخصیتی و اعتیاد به اینترنت

مقاله مرتبط: تست آنلاین اعتیاد به اینترنت


نوجوان به دلیل وجود روحیات خطر پذیر در این سن دوست دارد در خط قرمزها قدم بگذارد و محدودیت زیاد ممکن است باعث بزرگنمایی و افزایش گرایش او به این موضوعات شود اما این به معنای نفی مدیریت و نظارت درست والدین بر عملکرد نوجوانان در این فضاها نیست.

در نظر گرفتن سن فرزندان در سطوح و مراحل استعمال ابزار الکترونیکی و زمان‌بندی مناسب و همچنین قراردادن چارچوب منطبق با عرف و فرهنگ اسلامی می‌تواند زمینه مناسب را برای حضور سالم فرزندان فراهم کند.

آثار اعتیاد کودکان به موبایل

نمی‌توان فواید استفاده از شبکه‌های سایبری و ابزارهای ارتباطی نوین را نادیده گرفت، استفاده از این امکانات نیازمند مهارت است بنابراین توانمندی های ارتباطی را در نوجوان تقویت می کند و باعث ایجاد جسارت می‌شود. به طور مثال استفاده به جا و مناسب می‌تواند به افراد منزوی در برقراری راحت‌تر ارتباط با دیگران کمک کند زیرا فضای مجازی با دنیای واقعی دارای شباهت‌هایی است و در واقع نمونه کوچک یک جامعه محسوب می‌شود بنابراین برای تجربه نخستین حضور نوجوان و آزمون و خطا گزینه مناسبی در پیش روست.

همچنین پذیرفته نشدن توسط خانواده و گروه همسالان اغلب زمینه ساز استفاده افراطی نامناسب نوجوانان از این امکانات و فضاهاست، عدم اعتماد و باور به فرزندان و نا امن بودن محیط خانواده برای فرزندان می‌تواند باعث بروز آسیب و ناهنجاری به خصوص در این حوزه باشد.


مقاله مرتبط: اعتیاد کودکان به اینترنت، از علائم تا درمان


جلوگیری از وابستگی کودکان به موبایل

جانشین کردن فعالیت‌های ورزشی، تأمین امنیت روانی در خانواده و فرهنگ سازی و آگاه سازی از مضررات آن در گرو تلاش اماکن تعلیمی و تربیتی مهم مانند مسجد، مدرسه و خانه است و می‌تواند نفش مهمی را در جلوگیری و دفع آسیب‌ها ایفا کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب