شاید تعجب کنید اگر بدانید که هنر درمانی می تواند یک ابزار موثر، در درمان بیماری روانی باشد. واقعا هنر چه ارتباطی میتواند با روان درمانی داشته باشد؟ به عنوان مثالی ساده، هنر می تواند برای کمک به مراجعان در برقراری ارتباط، غلبه بر استرس و کشف جنبه های مختلف شخصیت خود، مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف دقیق تر هنر درمانی

در روانشناسی، استفاده از روش های هنری برای درمان اختلالات روانی و ارتقاء سلامت روان، به عنوان هنر درمانی شناخته می شود. هنر درمانی، تکنیک های روان درمانی را با هنر و خلاقیت ادغام میکند و از آن برای بهبود سلامت روان و تندرستی روانی استفاده میکند.

انجمن هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی را اینگونه تعریف میکند:

“یک روش درمانی که در آن از هنر و خلاقیت فردی، برای بهبود و افزایش سلامت جسمی، روانی و احساسی افراد در تمام سنین استفاده می شود. اساس کار این روش، بر این اعتقاد استوار است که خلاقیتی که در هنر وجود دارد، به مردم برای حل و فصل درگیری ها و مشکلات، توسعه ی مهارت های بین فردی، مدیریت رفتار، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و خودآگاهی و دستیابی به بینش کلی کمک میکند.”

هنر درمانی

ریشه ی هنر درمانی

درحالی که هزاران سال است که مردم از هنر به عنوان یک ابزار برای ارتباط، ابراز احساسات و درمان استفاده می کنند، اما هنر درمانی به طور رسمی در اواسط قرن ۲۰ شناخته شد.

پزشکان معتقد بودند که احساسات افراد مبتلا به بیماری های روانی، اغلب در غالب نقاشی ها و سایر آثار هنری آن ها، قابل مشاهده بوده است که به آن ها ایده ی درمان از طریق هنر را میداد. از آن زمان، هنر تبدیل به بخش مهمی از حوزه ی درمانی شده است و در برخی از تکنیک های ارزیابی و درمان استفاده می شود…

هنر درمانی در چه مواردی استفاده میشود؟

هنر درمانی می تواند برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات روانی و پریشانی های روانی، استفاده شود. در بسیاری از موارد، ممکن است در راستای دیگر تکنیک های روان درمانی، مانند گروه درمانی و یا درمان شناختی رفتاری نیز از آن استفاده شود.

برخی شرایط که در آن هنر درمانی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:

  • کودکان با ناتوانی های یادگیری
  • بزرگسالان دچار استرس شدید
  • کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری یا اجتماعی در مدرسه یا در خانه
  • مردم دچار مشکلات سلامت روان
  • افراد مبتلا به آسیب مغزی
  • کودکان و بزرگسالان که حادثه ناگوار را تجربه کرده اند

هنر درمانی چگونه کار میکند؟

یک هنر درمانگر ممکن است از انواع روش های هنر از جمله طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و کولاژ با مشتریان در تمامی سنین اعم از کودکان خردسال تا افراد مسن استفاده کند. مشتریانی که ضربه عاطفی، خشونت فیزیکی، خشونت خانگی، اضطراب، افسردگی و دیگر مسائل روانی را تجربه کرده اند، می توانند از مزایای هنر درمانی بهره مند شوند. بیمارستان ها، ادارات سلامت روان خصوصی، مدارس و سازمان های جامعه، بخش هایی هستند که در آن به خدمات هنردرمانگری نیاز دارند.

شما همچنین ممکن است تعجب کنید که یک جلسه ی هنر درمانی تا چه میزان با یک جلسه ی هنر متفاوت است…

“در بسیاری از جلسات هنر درمانی، تمرکز بر تجربه درونی خود، احساسات، ادراکات، و تخیل است. در حالی که هنر درمانی ممکن است مهارت های یادگیری و یا تکنیک های هنری را شامل شود، اما تاکید کلی بیشتر روی ثبت تصاویری است که از درون فرد می آید تا تصاویر دنیای بیرون.”

 

منبع : verywellmind

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حسین فراتی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب