مقدار خواب مورد نیاز هر فرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سن. به طور کلی، نوزادان به حدود ۱۶ ساعت و نوجوانان به حدود ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. برای بسیاری از بزرگسالان ۷ تا ۸ ساعت خواب، کافی به نظر میرسد؛ هرچند ممکن است برای برخی افراد ۵ ساعت خواب هم کافی باشد، ولی بعضی افراد نیاز به ۱۰ ساعت خواب روزانه داشته باشند…

همچنین زنان در سه ماهه ی اول بارداری نیاز به چند ساعت خواب بیشتر دارند.

بدهی بانکی

مقدار خواب مورد نیاز فرد، با توجه به کمبود خواب در روزهای گذشته تغییر میکند. کمبود خواب، مانند یک بدهی بانکی در بدن ما ذخیره می شود و بدن از شما تقاضا خواهد کرد که این بدهی را پرداخت کنید.

نیاز ما به خواب

خواب در افراد مسن

با بالا رفتن سن، تمایل مردم برای یک خواب کوتاه و آرام، بیشتر خواهد شد؛ اگرچه افراد مسن، کماکان به همان مقدار خواب دوران جوانی خود نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهند در حدود نیمی از افراد بالای ۶۵ سال، دچار مشکلات مکرر خواب هستند، مانند بی خوابی و همچنین مرحله ی خواب عمیق در بسیاری از افراد مسن کمتر شده و یا به طور کامل حذف می شود.

این تغییرات ممکن است یک بخش طبیعی از پیری باشد و یا ناشی از مشکلاتی پزشکی شایع در سنین بالا باشد…

اختلال و محرومیت شدید خواب

کارشناسان معتقدند اگر شما در طول روز و حتی در خسته کننده ترین فعالیت ها احساس خواب آلودگی کنید، به معنی آن است که خواب شما به اندازه کافی نبوده است. اگر به طور معمول ۵ دقیقه بعد از دراز کشیدن خوابتان میبرد، شما احتمالا دارای محرومیت شدید خواب و یا حتی اختلال خواب هستید.

محرومیت از خواب، بسیار خطرناک است. آزمایشی با یک دستگاه شبیه ساز رانندگی و دو گروه افراد مست و افراد کم خواب انجام شد. در موارد زیادی هماهنگی دست و چشم در افراد کم خواب، حتی کمتر از افراد مست اندازه گیری شد. همچنین کم خوابی میتواند تاثیر مخرب الکل را چند برابر کند.

خستگی راننده، دلیل اصلی ۱۰۰,۰۰۰ تصادف و مرگ ۱۵۰۰ نفر در هر سال، در کشور آمریکا برآورد شده است. با توجه به این که خواب آلودگی (drowsiness) آخرین مرحله قبل از به خواب فرو رفتن است، رانندگی در این حالت در اغلب موارد منجر به یک فاجعه خواهد شد.

کافئین و سایر محرک ها، می توانند بر اثرات محرومیت شدید خواب، غلبه کنند.

بنیاد ملی خواب می گوید:

“اگر شما مشکل تمرکز در دید دارید، اگر نمی توانید خمیازه ی خود را متوقف کنید، اگر چند کیلومتر آخر رانندگی خود را به خاطر نمی آورید، پس شما برای رانندگی بیش از حد خواب آلوده هستید…”

 

منبع : psychcentral

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حسین فراتی

کلمات کلیدی:

خواب، میزان خواب، خواب مورد نیاز، خواب و رانندگی، الکل، خواب آلودگی، تصادفات رانندگی، کافتین، بارداری

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب