بسیاری از مردم، فانتزی‌ های جنسی‌ خود را در خواب می‌ بینند و درصد زیادی از آن‌ ها نیز در اثر آن، به اوج لذت جنسی می‌ رسند. در این میان، هرچند باور عمومی بر این است که تنها مردان با پدیده‌ی «رویاهای خیس» روبه‌رو هستند، اما مطالعه‌ ای تازه نشان می‌دهد که زنان نیز در هنگام خواب، ارگاسم در خواب را تجربه می‌کنند.

موسسه‌ ی آمریکایی “کینسی” که در زمینه‌ی سکس، جنسیت و تولید مثل تحقیق می‌ کند، در پژوهش تازه‌ ی خود دریافته که ۳۷ درصد از زنان زیر ۴۵ سال، ارگاسم در خواب را تجربه کرده‌ اند. این پژوهش همچنین می‌گوید که زنان به طور معمول، صرف‌ نظر از این‌ که مجرد یا متاهل باشند، از سن بلوغ تا سال‌ های دهه‌ی پنجاه زندگیشان، به طور نسبتا مداوم، ارگاسم در خواب دارند.

ارگاسم در خواب

نگاهی به آمار

یافته‌های “کینسی” در مقام مقایسه نشان می‌دهد که ۸۳ درصد مردان، با یا بدون رویا، دچار انزال شبانه می‌ شوند. در این میان، میزان “رویاهای خیس” در سال‌ های پایانی نوجوانی بیشتر است و در سال‌ های دهه‌ی ۳۰، تکرار آن کمتر می‌شود. نتایج این مطالعه که در مصاحبه با ۱۱ هزار نفر به دست آمده همچنین حاکی از آن است که ۷۰ درصد زنان در طول زندگیشان، خواب‌های آشکارای جنسی دیده‌ اند که این عدد برای مردان ۱۰۰ درصد بوده است.

در این میان ۵ درصد از زنان گفته‌ اند که اولین ارگاسم‌ خود را در خواب تجربه‌ کرده‌اند، در حالی که ۱۳ درصد مردان اولین بار در خواب به انزال رسیده‌ اند.

دکتر “دبی هربنیک”، استادیار دانشگاه ایندیانا و پژوهشگر موسسه “کینسی” به وبسایت “برادلی” می‌ گوید که طبیعت ارگاسم زنان یک موضوع “روان‌شناسانه” است و از این رو ارگاسم در خواب، چیزی نیست که به آسانی با خود ارضایی اتفاق بیفتد.

دکتر هربنیک با بیان این‌ که نیمی از زنان مصاحبه‌ شده، در زندگی زناشویی خود به طور منظم ارگاسم را تجربه می‌کنند، اضافه می‌کند که اما یک‌ دهم زنان گفته‌ اند که تا کنون به اوج لذت جنسی نرسیده‌ اند.

او برخی از عواملی که موجب می‌شود زنان در سکس به ارگاسم نرسند را این‌ گونه بر می‌شمرد:

  • شریک جنسی خودخواه و بی‌توجه
  • کمبود اطلاعات
  • نگرانی‌ هایی که زنان درباره‌ی تصویر بدنشان دارند

وی در عین حال خاطر نشان می‌کند که زنان با افزایش سن، اعتماد به‌ نفس، و امنیت‌ خاطرشان، تمایل به بهبود این وضعیت پیدا می‌کنند. دکتر هربنیک در پایان می‌گوید: «اگر زنان به طور منظم با شریک جنسی سکس داشته باشند که به آن‌ ها اهمیت می‌دهد، آسان‌تر به ارگاسم می‌رسند.»

نکاتی درباره‌ی ارگاسم زنان

  •  ۱۰ درصد زنان نمی‌توانند به ارگاسم برسند که به این اختلال، “آنورگاسمیا” گفته می‌شود.
  • این امکان وجود دارد که افراد در هنگام یوگا به اوج لذت جنسی برسند. به این پدیده، “یوگاسم” می‌گویند.
  • تنها یک‌ سوم زنان، در روابط جنسی خود، ارگاسم را به شکلی منظم تجربه می‌کنند.
  • تقریبا نیمی از زنان، اولین ارگاسم خود را از طریق خودارضایی تجربه کرده‌ اند.
  • در مواردی نادر، تعدادی از زنان در اثر رسیدن به ارگاسم دچار نارسایی قلبی شده‌ اند.
  • متوسط زمان طول کشیدن یک ارگاسم، بین ۶ تا ۱۰ ثانیه است. با این وجود، یک ارگاسم می‌تواند تا ۲۰ ثانیه طول بکشد.
  • کاندوم‌ها روی کیفیت ارگاسم تاثیری نمی‌ گذارند.
  • اعتماد به نفس زن در سکس، می‌تواند روی کیفیت ارگاسم او تاثیر بگذارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب