اثرات منفی و مضرات تماشای تلویزیون

مضرات تماشای تلویزیون چیست؟ خاموش کردن تلویزیون باعث می‌شود ۴ ساعت در طول روز به دست آورید. این ساعات را می‌توانید به ورزش کردن، تقویت ذهن و ایجاد روابط قوی اختصاص دهید. نه تنها چند سال به زندگی خود خواهید افزود، جالب‌تر، پرانرژی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر خواهید شد.

دل به دریا بزنید و سعی کنید یک هفته تلویزیون تماشا نکنید. در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد اما اگر به آن عمل کنید، وقت‌های اضافه بسیاری به دست خواهید آورد که عاشقشان می‌شوید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مضرات تماشای تلویزیون

تلویزیون وقتتان را هدر می‌دهد

به طور متوسط، بزرگ‌سالان در ایالات متحده بیش از ۴ ساعت تلویزیون در روز تماشا می‌کنند؛ که ۲۵ درصد زمان بیداری در روز است. تصور کنید اگر به طور ناگهانی ۲۵ درصد زمان بیشتری داشته باشید؛ این سه ماه اضافی در سال است! شما می‌توانید تمام تمرینات خود را انجام دهید، غذایتان را از صفر تا صد درست کنید و هنوز وقت دارید یک رمان بنویسید.

در طول زندگی، یک فرد ۸۰ ساله در مقایسه با تنها ۹۸۰۰۰ ساعت کار، ۱۱۶.۸۰۰ ساعت تلویزیون تماشا کرده است. در یک کشور، بزرگ‌سالان هر روز ۸۸۰ میلیون ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند یا ۳۲۱ میلیارد ساعت در سال. تصور کنید که اگر همه ما فقط تماشای تلویزیون را متوقف کنیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

تلویزیون باعث استرس می‌شود

از جمله مضرات تماشای تلویزیون احساس استرس است. با میانگین چهار ساعت در روز، تعجبی ندارد که همه احساس می‌کنند دلواپس و مضطرب هستند. قبض‌ها را کنار می‌گذاریم، پروژه‌ها را تمام می‌کنیم، تلفن‌هایمان را می‌زنیم، خانه را تمیز می‌کنیم تا تلویزیون تماشا کنیم.

احساس دلواپسی و اضطراب داریم به خاطر همه کارهایی که باید انجام دهیم (ورزش کردن، صرف وقت با خانواده، صحیح غذا خوردن). وقتی احساس تشویش، خستگی و نگرانی داریم، انرژی برای انجام کارها نداریم، پس! تلویزیون تماشا می‌کنیم. این یک چرخه وحشتناک است؛ بنابراین یک هفته از تلویزیون فاصله بگیرید و ببینید چه اتفاقی برای زندگی شما می‌افتد.


مقاله مرتبط: کودکان و تلویزیون

مقاله مرتبط: تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع


تلویزیون باعث اضافه وزن شما می‌شود

غذا خوردن در هنگام حواس‌پرتی، توانایی شما برای ارزیابی میزان مصرفتان را محدود می‌کند. به گفته الیوت بلاس از دانشگاه ماساچوست، افراد بین ۳۱ تا ۷۴ درصد کالری بیشتری در هنگام تماشای تلویزیون می‌خورند؛ که می‌تواند به طور متوسط ۳۰۰ کالری در هر وعده با تلویزیون اضافه کند. اکنون در نظر بگیرید که حداقل ۴۰ درصد از خانواده‌ها در حین خوردن شام تلویزیون تماشا می‌کنند. در حقیقت، تلویزیون باعث می‌شود وزن شما افزایش یابد.

انواع مضرات تماشای تلویزیون

تلویزیون شما را کسل و بی هدف می‌کند

بسیاری افراد گفتگوهای کاملی درباره برنامه‌های تلویزیونی، رویدادهای ورزشی دارند. وقتی از زندگی واقعی آن‌ها سؤال می‌شود، چیزی برای گزارش دادن ندارند و هیچ داستانی برای گفتن (به جز نمایش‌های تلویزیونی که آن‌ها تماشا کرده‌اند) نیست.

زندگی بسیار جالب و شگفت‌انگیزتر از آن است که وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کنید. چیز جالبی برای انجام دادن پیدا کنید: کارهای داوطلبانه، مطالعه، نقاشی – هر چیزی جز تماشای تلویزیون بیشتر.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

تلویزیون روابط شما را خراب می‌کند

تلویزیون در بسیاری از خانواده‌های آمریکایی به طور متوسط ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه در روز روشن می‌شود. با دیدن تلویزیون با این زمان، مدت زمان کمی برای شما و فرزندانتان وجود دارد که بتوانند وقت خود را در کنار هم بگذرانند، تجربیات را به اشتراک بگذارند و روابط عمیق‌تری برقرار کنند. نشستن در کنار هم و تماشای تلویزیون باعث ایجاد رابطه نمی‌شود. تلویزیون را خاموش کنید و کاری را با هم انجام دهید مثل پیاده‌روی، آشپزی ورزش کردن.

تلویزیون اعتیاد آور است

تلویزیون می‌تواند اعتیاد آور باشد. علائم اعتیاد به تلویزیون شامل موارد زیر است:

  • استفاده از تلویزیون برای آرام کردن
  • نتوانید تلویزیون دیدنتان را کنترل کنید.
  • احساس خشم یا ناامیدی از اینکه چقدر تلویزیون تماشا می‌کنید
  • احساس از دست دادن کنترل در هنگام تماشای تلویزیون

اگر دست کشیدن از تلویزیون به مدت یک هفته برایتان وحشتناک است، احتمالاً شما معتاد به تلویزیون هستید. خوشبختانه، اعتیاد به تلویزیون یک عادت است و یک اعتیاد جسمانی مانند سیگار کشیدن نیست. زمانی که از مشکل آگاه هستید و تصمیم به تغییر می‌گیرید، باید بتوانید آن را کنترل کنید.

اینستاگرام اکسیر

تلویزیون باعث می‌شود شما چیزهایی را بخرید

یکی از مضرات تماشای تلویزیون بالابردن سطح مصرف است. تا سن ۶۵ سالگی، به طور متوسط یک آمریکایی ۲ میلیون آگهی تجاری دیده است. دانش شما در مورد محصولات و مارک‌ها از این تبلیغات تلویزیونی ناشی می‌شود. درک شما از آنچه نیاز دارید نیز ناشی از این تبلیغات است. اگر نمی‌دانستید که جاروبرقی بی صدا وجود دارد، احساس نیاز برای خرید آن نمی‌کردید. درک ما از نیاز، به‌وسیله آنچه می‌بینیم تعیین می‌شود. تماشای تلویزیون کم‌تر، شما را بی‌نیازتر می‌کند.

تلویزیون شما را منزوی می‌کند

اگر شما نشسته‌اید و تلویزیون تماشا می‌کنید، هیچ چیز جدید یا هیجان‌انگیزی برای شما اتفاق نخواهد افتاد. فرصت‌ها و ایده‌های جدید از بیرون بودن در جهان، صحبت کردن با مردم و خواندن چیزهای جالب می‌آیند. تماشای تلویزیون شما را منزوی می‌کند. اگر شما تلویزیون تماشا می‌کنید هیچ چیز در دنیای شما تغییر نخواهد کرد. تلویزیون را خاموش کنید، به دنیای بیرون بروید، با مردم صحبت کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

 

رزرو وقت مشاوره

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب