مرکز استعدادیابی کودکان در تهران

استعدادیابی و مرکز استعدادیابی کودکان موضوعی است که در دنیای امروز و اهمیت تخصص گرایی، اهمیت ویژه ای دارد. شناسایی عوامل موفقیت راه را برای رسیدن به قله افتخار هموار می کند. این که مشخص شود چه ویژگی هایی افراد معمولی را از افراد نخبه متمایز می سازد کاری بس دشوار است که موضوع پرداختن به استعدادیابی را دشوارتر ساخته است.


مقاله مرتبط: سنجش و روان‌سنجی


مرکز استعدادیابی کودکان مرکز مشاوره اکسیر با در اختیار داشتن نیروی متخصص و بهره گیری از دانش روز و ابزارهای سنجش و اندازه گیری دقیق شخصیتی، هوشی و شناختی در راستای شناخت نقاط قوت و ضعف کودکان شما قدم بر می دارد.

تعریف استعدادیابی

استعدادیابی، یعنی کشف و به فعالیت رساندن توانایی بالقوه مخصوص فرد و هدایت آنها در مسیر صحیح آن.


مقاله مرتبط: موانع رشد استعداد در کودکان


مزایای استعدادیابی کودکان

  • سرعت در پیشرفت
  • پرداختن و رسیدن به هدف با احتمال بیشتر
  • صرفه جویی در مصرف منابع مالی، انسانی
  • جلوگیری از سر خوردگی
  • حفظ انگیزه کودک و والدین
  • ارتقا در سطح رکوردهای فردی
  • افزایش اعتماد به نفس

 مرکز استعدادیابی کودکان در غرب تهران

فرهنگ غلط “بچه من باید دکتر و مهندس بشود”

او به فرهنگ اشتباهی که در برخی خانواده ها وجود دارد اشاره می کند و می گوید: «فرهنگِ غلطِ «بچه من باید دکتر یا مهندس بشود» را در برخی از خانواده های ایرانی همچنان می بینیم. این در حالی است که آقای «هوارد گاردنر»، روانشناس معاصر معتقد است همه آدم ها نابغه هستند به شرطی که استعداد آنها کشف شود. هفت نوع استعداد را هم تعریف کرده است و می گوید آدم ها در یک یا چند مورد از این هفت نوع، استعداد دارند. حالا اگر بتوان این استعدادها را کشف کرد قطعا در آن زمینه پیشرفت می کنید. ما هم در همین زمینه ضرب المثل ها داریم که «هر کسی را بهر کاری ساختند». در بحث های سیاسی، اقتصادی و تجاری نام آن را گذاشته اند «مزیت نسبی». یعنی هر کشوری در یک زمینه ای «مزیت نسبی» دارد. یک کشور در بخش کشاورزی، یک کشور در بخش صنعتی، یک کشور در بخش شیلات و… قابلیت دارد که باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا هر چه بیشتر بتوانند از این قابلیت ها برای سوددهی بیشتر بهره ببرند.»

استعدادیابی با کشف علاقه فرق دارد

در پاسخ به این سوال که استعداد را چگونه و با چه روش هایی می توان کشف کرد می توان گفت: «کشف استعداد یک پروسه بسیار پیچیده است. در ایران به غلط عده ای کشف استعداد می کنند. یک پرسشنامه جلوی شما می گذارند و شما باید به ۲۰ سوال پاسخ بدهید. در نهایت هم نتیجه می گیرند مثلا فرزند شما استعداد فوتبال دارد. چطوری به این نتیجه می رسند؟ از شما سوال کرده اند فوتبال دوست دارید؟ فوتبال تماشا می کنید؟ نظرت درباره فوتبال مثبت است؟ اگر همه آنها را بله زده باشید می گویند استعداد فوتبال دارید در صورتی که این پرسشنامه علاقه شما را کشف می کند».

مدیر آژانس جهانی استعدادیابی تفاوت استعداد و علاقه را اینطور توضیح می دهد:‌ «استعداد با علاقه فرق می کند. استعداد از سه فاکتور تشکیل شده است. یکی از آنها همان علاقه است. دومین مورد توانایی جسمی را شامل می شود. مثلا شما ممکن است فوتبال دوست داشته باشید اما ماهیچه های قوی ندارید و ریه تان توانایی ندارد ۹۰ دقیقه بدوید. فاکتور بعدی نیز از نظر روانی استعداد را مورد بررسی قرار می دهد. مثلا فوتبال دوست دارید، بدن شما هم این اجازه را به شما می دهد که بتوانید در زمین خوب بازی کنید اما آیا از نظر روانی می توانید کار تیمی انجام بدهید؟ می توانید در بین هزاران تماشاگر که تشویق یا حتی تخریب می کنند به بازی خودتان ادامه دهید؟ سنجیدن این سه فاکتور کنار هم کار ساده ای نیست و معمولا پرهزینه و پرانرژی است و کمتر کسی این کار را انجام می دهد».

مرکز استعدادیابی کودکان در غرب تهران

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر با در اختیار داشتن نیروی خبره روانسنجی و متخصص استعدادیابی کودکان، راه و استعداد کودک شما را به شما عزیزان نشان می دهد. حرکت در مسیر استعداد، هم از نظر مالی و هم از نظر میزان انرژی که ما برای فعالیت های مختلف صرف می کنیم، بسیار مهم است. پس با متخصصین مرکز استعدادیابی کودکان اکسیر، همراه باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب