در این مقاله از اکسیر قصد داریم راهکارهای مدیریت بحران در کسب و کار را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم…

راهکارهای مدیریت بحران در کسب و کار

  – سریع از این بحران ها عبور کنید:

برای بهبود شرایط، باید به سرعت دست به کار شوید. طولانی شدن احساس نارضایتی از زندگی شغلی، تنها به بیرون از خانه محدود نمی شود و با گذر زمان به زندگی خانواده هم وارد می شود. نگرانی اعضای خانواده اولین مواجهه با بحران شغلی است و عصبی شدن که ناشی از درگیری های ذهنی و روانی است، روی دیگر سکه است.

  • همواره ظاهری آراسته داشته باشید و نگذارید دیگران با دیدن ظاهر شما بگویند که: «بله متاسفم؛ واقعا تحمل و پشت‌ سرگذاشتن یک بحران مالی کار دشواریست.» در عین حال همواره حساب مخارج و هزینه‌ ها را به دقت داشته باشید.
  • هزینه‌ ها را کاهش دهید، ولی مراقب باشید که زیاده روی نکنید تا بقیه اعضای گروه فکر کنند که شما از مدیریت هزینه‌ ها چیزی نمی‌ دانید.

  – به علائم هشدار دهنده بحران دقت کنید:

افرادی که دچار بحران کاری می شوند، انتظار دارند همه علائم، به طور ناگهانی و شدید بروز کند؛ غافل از اینکه انگیزه کاری به تدریج به وجود می آید و به یک اشاره در وجود فرد از میان می رود. بحران های شغلی بر اثر تضاد یا کشمکش موجود میان انگیزه های شما برای کار و ارزش های شخصی که برای خود تعیین کرده اید، به وجود می آیند؛ مثلا گاهی حس می کنید علاقه به جاه طلبی حرفه ای و مواجهه با چالش های جدید با سپری کردن اوقات خوش بیشتر با خانواده در تضاد قرار می گیرد. گاهی نیز بی آنکه خودتان بدانید، وارد مرحله جدید از زندگیتان شده اید و آنچه زمانی مهم می پنداشتید، برایتان چندان باارزش و بااهمیت نیست.

  • سعی کنید تا هزینه‌ های آن بخش‌ هایی که بسیار مشخص و در معرض دید هستند را زیاد و کم ننمایید.
  • اتومبیل و کیف دستی و کارت‌ های ویزیت و میز کارتان را همواره تمیز و مرتب نگهدارید. زمانی که در محیطی منظم کار کنید و با ظاهری مرتب و آراسته و با اتومبیلی تمیز در محل کار حاضر شوید، بهتر می‌توانید فکر کنید و اوضاع را به حالت پیشین برگردانید.
  • لازم است که بهترین کارمندان که خوب با مشتریان تعامل می‌ کنند، هر هفته با ‌آن ها تماس بگیرند و با هر تماس اخبار پیشرفت روند بهبود وضعیت فروشنده‌ شان را به آن ها بدهند. این کار نشان می‌ دهد که این کاسب، به مراجعان و مشتریانش اهمیت داده و برایشان احترام قائل است.

  – مضطرب نشوید:

وقتی به این نتیجه رسیدید که با بحران شغلی مواجه شده اید، مضطرب نشوید، اغلب افراد با هر سمتی و در هر جایگاهی، حداقل یک بار با معضلی مواجه شده اند و تاثیرات نامطلوب آن را در روند کار و زندگی تجربه کرده اند. استرس یا فشار عصبی، موجب فقدان تمرکز و در نهایت ناتوانی در اجرای منطقی تصمیم خواهد شد.

  – با خود صادق باشید:

قلم و کاغذی بردارید و مشکلات خود را در محیط کار بنویسید. اگر منصف باشید، حتما در بین مشکلات از کم کاری ها و کاستی هایتان هم نام می برید. شاید با رفع آن ها بتوانید شدت بحران را کاهش دهید.

  – تغییر اندک را جدی بگیرید:

فضای محیط کار را کمی تغییر دهید. اگر امکان جا به جایی دفتر یا تغییر سمت را ندارید، حتما می توانید چیدمان روی میزتان را دگرگون کنید. مطمئنا یک تغییر کوچک، محیط را جذاب تر خواهد کرد.

راهکارهای مدیریت بحران در کسب و کار

  – از بحران خودساخته بکاهید:

افراد نیک بین در هر شرایطی به دنبال نکته های مثبت هستند، آن ها با نادیده گرفتن مشکلات، بازتاب های موفقیت و امواج مثبت را جست و جو می کنند و در هر شکست یا مشکلی در پی گرفتن درس باارزشی هستند؛ زیرا معتقدند مشکلات، ما را متوقف نمی کنند؛ بلکه به ما آموزش می دهند.

با توجه کردن به افکار مثبت آغاز کنید، به خاطر داشته باشید تغییر طرز فکر خودتان خیلی آسان تر از تغییر طرز فکر جهان است. با کاستن از بحران خودساخته، گام های بزرگ در جهت تلاشتان برای راحت تر و آرام تر شدن در محیط کار بر خواهید داشت.

  – برنامه ریزی کنید:

باید بیاموزید رابطه ای منطقی میان کارها، وظایف و توانایی های خود ایجاد کنید؛ با برنامه ریزی و تعیین حوزه اختیار خویش، زمان بیشتری برای پرداختن به اولویت های کاری خواهیم داشت.

  – از انتقادها کوه نسازید:

همیشه با مردمی برخورد می کنید که نظرهای متفاوتی دارند. اگر این امر را قبول داشته باشید، دیگر انتقاد برایتان آزاردهنده نخواهد بود. همیشه کسی هست که از ما انتقاد کند. وقتی تصمیم می گیرید از کاه منتقدان کوه نسازید، به خودتان و خودانگاریتان آسیب نمی رسد و زندگی کاری شما با بحران کمتری رو به رو خواهد شد.

  – این واقعیت را بپذیرید که گهگاهی روزهای بد خواهید داشت:

شما می توانید چنین موقعیت هایی را ناگوار و مستاصل کننده ببینید و یا می توانید به دنبال روشنی در پس تیرگی باشید و حتی اگر نمی توانید روشنی را بیابید، دست کم می توانید به خود و کار روزگار بخندید و به بهترین شکل با آن مواجه شوید. این حقیقت را بپذیرید که گاهی روزهای واقعا بد نیز پیش رو خواهید داشت.

نتیجه گیری

مدیریت بحران سازمانی به عنوان فرآیندی نظام یافته موظف است با درک صحیح از گذشته، حال و آینده صنعت، بحران‌ های بالقوه در حوزه های مختلف (کسب و کار، محیطی، نیروی انسانی، طبیعی، چرخه عمر و…) را شناسایی، پیش‌ بینی و سپس درمقابل آن ها نظامات پیشگیرانه فعال تدوین نماید.

در پایان باید بگویم که بدبینی، ناامیدی و اضطراب و نگرانی بیهوده و افراطی، مثل سنگی عمل می‌ کنند که در دریاچه‌ ای بیفتد. دیده‌ اید که این سنگ، طول موج‌ هایی را به شکل حلقوی در اطرافش پدید می‌ آورد. این حلقه‌ ها در ابتدا کوچکند و به تدریج بزرگ و بزرگ‌ تر می‌ شوند و برای دقایقی آب را از حالت سکون خارج می‌ کنند. امواج منفی حالات فوق نیز اینچنین‌ اند و به سرعت رشد می‌ کنند و می‌ توانند اوضاع یک کسب و کار را آشفته کنند و حتی آن را کاملا از بین ببرند. امواج مثبت همفکری و همکاری و خلاقیت گروه مصمم و با اراده فروشندگان، کارمندان و صاحب یک کسب و کار هم به این رویه وارد عمل می‌ شوند. حلقه‌ های به وجود آمده از عقاید و دیدگاه‌ های مثبت، در اوضاع نابسامان یک مجموعه کاری تغییراتی ایجاد کرده، در نهایت آن را به ثبات و رشد و توسعه خواهند رساند.


فهرست منابع لاتین:

Brent, W. Ritchie; “Chaos, Crises and Disasters: a strategic Approach to crisis Management in th Tourism Industry”; Tourism Management Journal ; University of Canberra, Australia; 2003; P. 2.
Hwang, Peter; Lichtenthal, J. David; “Anatomy of organizational Crises”; Institue for the Study of Business Markets(ISBM) Report 28 , the Pensylvania ; 1999; P. 13-15.
-John A. Parnell;l William Rick crandall; Michael L. Menefee; “Management Perceptions of Orgaizational Crises: A cross-cultural study of egyption managers”; Academy of strategic and organizational leadership journal; Volume 1; Number 1; 1997; P. 9-10..
Mc Conkey, Dale; “Planning for Uncertainty”; Business Horizons Journal ; Vol 30; 1987. P. 40-45.

Kreitner, Robert; “Management”; ۷th ed.; Boston: Houghton Mifflin Co.; 1998; P. 618

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب