فعال بودن کودکان

پژوهشی جدید به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا فعال بودن کودکان در کلاس درس، آن‌ها را تشویق می‌کند تا کمتر نشسته باشند و تجربه یادگیری آن‌ها بهبود پیدا بکند؟

پژوهشگران چند دانشگاه استرالیایی پژوهشی با حضور معلم‌ها و شاگردان کلاس پنجم انجام دادند. پژوهشگران سعی کردن روش یادگیری فعال فیزیکی را برنامه‌های روزانه دانش آموزان در مدرسه ترکیب کنند.

پژوهشگران سعی کردند تا معلم‌ها تشویق شوند که حرکت و جنبش را در روش تدریس معمولی خود وارد کنند. این روش باعث می‌شود تا دانش آموزان بیشتر درگیر فرایند یادگیری بشوند و از آن لذت ببرند. همچنین در این روش، حالت کم تحرکی و یکجا نشینی کلاس کمتر خواهد شد.

دکتر شرر معتقد است که مدارس این فرصت را دارند حالت کم تحرکی را تغییر داده و روش زنگ تفریح فعال و آموزش از طریق جنبش و حرکت را استفاده کنند.

فعال بودن کودکان و سلامت روان آن‌ها

کمتر فعال بودن کودکان و یکجا نشستن کودکان برای مدتی طولانی منجر به سلامت ضعیف‌تر در بزرگ‌سالی خواهد شد؛ بنابراین از همان زمان مقطع ابتدایی می‌توان کودکان را تشویق کرد تا کمتر بنشینند. با این کار می‌توان عادات سالمی برای نشستن در محل کار را از همان ابتدا در کودکان نهادینه کرد. همچنین شواهدی وجود دارد که تائید می‌کند، یادگیری فعال کمک می‌کند کودکان درگیر درس و کلاس بشوند و رشد شناختی در آن‌ها سریع‌تر اتفاق بیفتد. نتیجتاً یادگیری فعال از نظر فیزیکی دو مزیت دارد، یکی به سلامت جسمی کمک می‌کند و دیگری به بهبود یادگیری کمک می‌کند.

تاثیر فعال بودن کودکان بر یادگیری

یکی از معلم‌های شرکت‌کننده در این پژوهش گزارش کرده است که همکاری کردن با این پروژه بسیار عالی بوده است. استفاده از روش تدریس فعال و متوجه شدن بهبود یادگیری دانش آموزان بسیار قابل‌توجه بوده است. این معلم پس از اتمام پژوهش روش یادگیری فعال را به‌صورت مستمر در کلاس‌های خود استفاده می‌کند.


مقاله مرتبط: کودکانی که به لحاظ بدنی فعال هستند، کمتر افسرده می شوند


این روش بیشتر برای افرادی کارآمد بود که روش‌های تدریس را دشوارتر و رسمی‌تر می‌دیدند. زنگ تفریح‌های فعال کمک می‌کند تا تمرکز کودکان روی فعالیتی که مشغول آن هستند، بیشتر شود؛ یادگیری فعال به بهبود حافظه کودکان نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر کارگاه‌ها و اطلاعات کاملی در دنیای مجازی برای معلم‌ها وجود دارد تا روش یادگیری فعال فیزیکی را آموزش ببینند. همچنین یک ویدئوی سرگرم‌کننده وجود دارد که سعی دارد این پیغام را یادگیری از طریق فعالیت جسمانی اهمیت دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب