در طول ۲۰ سال گذشته از زندگی من یک جنبه فراگیر در شخصیت من بوده که هم مرا به پیش می برد و هم آرزو دارم از شرش خلاص شوم و آن این است که بر خودم سخت میگیرم. من نمیدانم این سختگیری که همیشه باید همه چیز به بهترین شکل انجام شود از کجا در من ایجاد شده، ولی میدانم که این بخشی از من است و احتمالا همیشه باید با آن دست و پنجه نرم کنم…

ولی صادقانه باید بگویم اگر به خاطر صدایی که من را مجبور به کارکردن بیشتر می کند نبود اکنون اینجایی که هستم نبودم. با سختگیری های این صدای درون ذهنم من به موفقیت های بسیاری رسیده ام. این صدا همچنین انگیزه اصلی من برای کاهش وزن و رسیدن به اندام مورد نظرم نیز بوده است.

من همیشه به سختی کار میکنم و همیشه در تلاشم که این صدا را از خودم راضی نگه دارم اما هرچه میکنم باز هم این ندای درونم از نتیجه حاصل خوشحال نمیشود.

سختگیری

این احساس که من آن چیزی نیستم که باید باشم و زندگی من به گونه ای که باید نیست باعث میشود که در زندگی نا امید و افسرده شوم و احساس کنم در این دنیا فردی اضافی هستم و دنیا من را در خودش غرق خواهد کرد.

من هیچگاه به غریبه ها به اندازه ی کافی اعتماد ندارم و میدانم که بسیاری از مردم هم مشابه من هستند.

در بخشی از یک سریال تلویزیونی شنیدم که فردی در دعوا به دیگری میگفت:

” هرچه میخواهی به من بگو، من خودم هزار بار بد تر از آن را به خودم گفته ام”

اساسا همه ی ما این صدا را در ذهن خود شنیده ایم و نتوانسته ایم به خواسته های آن برسیم و هنگامی که نمیتوانیم به جایی که او به ما میگوید دست بیابیم کم کم احساس نا امیدی در ما ایجاد میشود.

چند نکته برای این که با صدای درونی و سختگیری خود مبارزه کنید

البته این نکته ها ساده و موقتی هستند و ممکن است به وسیله ی آن ها نتوانید کاملا صدای درونتان را بکشید، اما میتوانند در لحظه به شما کمک کنند…

  • اولین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که سعی کنید چیز هایی را که از داشتن آن ها خرسند هستید را به خاطر داشته باشید. به یاد داشتن نعمت هایی که شما از آن ها برخوردار هستید میتواند درب ظرف هوس به چیزهای بیشتر را ببندد و یا در کمترین حالت به شما کمک میکند که در تخت خود آرام و راحت به خواب بروید.
  • دومین چیزی که شما می توانید انجام دهید تمرین پذیرش است. اساسا پذیرش چیزها به همان شکلی که وجود دارند میتواند به شما برای مبارزه با خواسته های بیش از اندازه ی صدای درونتان کمک کند. این کار میتواند به شما کمک کند بر روی کاری که اکنون در حال انجام آن هستید تمرکز کنید و شما را از تصورات کمال گرایانه و سختگیری های بی جا برای رسیدن به اهداف بزرگ دور برای مدتی دور کند.

در حقیقت من میدانم که شنیدن این صدا به طور مداوم در ذهن چه حسی دارد و اگر شما هم قربانی زیاده خواهی این صدا هستید من کاملا شما را درک میکنم.

همه ی ما میخواهیم که با خودمان کمی مهربان باشیم و برای این کار تلاش میکنیم اما من میدانم که این کار چقدر میتواند سخت باشد، پس بدانید که شما در این راه تنها نیستید.

منبع :

http://blogs.psychcentral.com

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حسین فراتی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب