روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی یک رنگ، بر مبنای اثرات روحی و احساسی آن رنگ بر زمینه های مختلف زندگی افراد، تعریف می شود. در مورد روانشناسی رنگ ها باید به دو نکته توجه داشت:

  1. اول آنکه در زمینه روانشناسی رنگ ها ، در کنار نظریه های ثابت شده و متقن، هنوز برخی از مسائل در حد فرضیه هستند.
  2. دوم آنکه باید به نقش تفاوت های فرهنگی در برداشت، تفسیر و معنای افراد از یک رنگ، توجه کرد.

روانشناسی رنگ ها

استفاده از روانشناسی رنگ ها در زندگی روزمره

آیا می دانید که محیط اطراف، می تواند روی احساسات و ذهن شما تاثیر بگذارد؟ آیا تا به حال پیش آمده که حضور در مکانی خاص، آزارتان دهد و یا حضور در مکانی دیگر آرامتان کند؟ اگر شما هم تجربیاتی مشابه موارد ذکر شده را داشته اید، باید بدانید که رنگ ها در ساختن این دست تجربه ها نقش عمده ای دارند.

طبق نظریات هنردرمانی، رنگ ها با احساسات ما ارتباط دارند. همچنین رنگ ها می توانند حالت روحی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال، مطالعات نشان داده اند که در برخی از افراد، نگاه کردن به رنگ قرمز با افزایش ضربان قلب همراه است که به دنبال آن میزان آدرنالین موجود در جریان خون هم افزایش پیدا می کند. با کمی تحقیق، میتوان چندین مورد از این دست تحقیقات را یافت.

اثرات روانی

همچنین رنگ ها اثرات روانی قابل توجهی هم روی افراد می گذارند، که می توان این اثرات را طبق دسته بندی رنگ ها به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  1. گرم: رنگ های گرم، مثل زرد و قرمز، موجب احساسات متنوعی مثل راحتی و صمیمیت تا خشم و عصبانیت می شوند.
  2. سرد: رنگ های سرد، مثل آبی و سبز هم می توانند احساساتی نظیر آرامش و غم و اندوه را منجر شوند.

مفاهیم روانشناسی رنگ ها را می توان در زندگی روزمره به کار بست. مثلاً ممکن است بخواهید رنگ دیوارهای اتاقتان یا دکوراسیون منزلتان را تغییر دهید؛ به این ترتیب شاید برایتان جالب باشد که مطالب زیر را در مورد رنگ ها و اثرات آن ها را در خلق و خویتان بخوانید…

  – اثرات روانشناسی رنگ های سرد:

به خلاقیت بیشتری نیاز دارید؟ می خواهید سیناپس های مغزتان را به حرکت درآورید؟ حتماً رنگ بنفش را امتحان کنید. بنفش ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز است، به همین خاطر تعادل خوبی میان احساس آرامش و تحریک پذیری ایجاد می کند که حاصل این تعادل، خلاقیت بیشتر است. همچنین رنگ بنفش در تقابل با تنش های محیط، نقش تسکین دهنده دارد. به همین خاطر، استفاده از آن به عنوان رنگ اتاق کار در خانه یا دفترکار توصیه می شود.

آیا به دنبال فضایی آرامش بخش می گردید؟ بهتر است از رنگ های سبز و آبی یا ترکیبی از این دو استفاده کنید. این دو رنگ معمولاً به عنوان رنگ های آرامش بخش تلقی می شوند. در واقع این تلقی با یافته های علمی هم هماهنگ است. هنگام تماشای رنگ سبز، رنگ سبز مستقیماً روی شبکیه چشم منعکس می شود؛ به این ترتیب عضلات چشم کمترین فشار و کشش را تحمل می کنند.

رنگ آبی برای استفاده در اتاق های پررفت و آمد و اتاق هایی که وقت زیادی در آن ها می گذرانید، پیشنهاد می شود. رنگ آبی در تلقی عموم، آرامش بخش است؛ جالب است بدانید که رنگ آبی دفعات تنفس و فشار خون را کاهش می دهد که در رسیدن به آرامش بسیار موثر هستند. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب، برای رسیدن به آرامش بیشتر بسیار مفید است.

  – اثرات روانشناسی رنگ های گرم:

آیا می خواهید فضایی ایجاد کنید که افراد در آن تحریک شوند یا اشتهایشان بیشتر شود؟ می توانید از رنگ های زرد یا نارنجی استفاده کنید. این دو رنگ اغلب با مواد غذایی در ارتباط هستند و می توانند اشتها را تحریک کنند؛ حالا متوجه می شوید که چرا در اکثر رستوران ها از این دو رنگ استفاده می شود.

البته باید در استفاده از رنگ های روشن، مثل نارنجی و به ویژه زرد، احتیاط کنید. این رنگ ها نور را بیشتر بازتاب می دهند و باعث تحریک چشم می شوند و در نتیجه می توانند افراد را تحریک کنند.

  – اثرات روانشناسی معمول رنگ ها:

در ادامه می توانید اثرات روانشناسی معمول رنگ ها را بخوانید. در فهرست زیر، به برخی از اثرات رنگ ها روی روح و روان افراد و چیزهایی که یک رنگ یادآور آن هاست، اشاره شده است. به خاطر داشته باشید که یک رنگ می تواند معانی مختلفی در بر داشته باشد. چهارچوبی که رنگ در آن قرار گرفته است و حتی محیط اطراف می تواند در معنا و اثرات رنگ تاثیر داشته باشند. پس فهرست زیر را فقط به عنوان نوعی راهنمای روانشناسی رنگ در نظر داشته باشید.

  • سفید: خلوص، پاکی، تمیزی، خلا و در برخی از جوامع، یادآور عزاداری است.
  • سیاه: اقتدار، قدرت، استحکام، شرارت، هوش و مرگ و عزاداری.
  • قرمز: عشق، لطافت، گرما، مهربانی، آسایش، انرژی، هیجان و خشونت.
  • نارنجی: شادی، انرژی، هیجان، اشتیاق، گرما، رفاه، کمال، تغییر و تحریک.
  • زرد: شادی، خنده، سرخوشی، گرمی، خوش بینی، گرسنگی، سرخورگی و خشم.
  • سبز: خنکی، رشد، پول، سلامت، حسادت، آرامش، توازن، متانت و باروری.
  • آبی: آرامش، سکوت، خنکی، خرد، وفاداری،حقیقت و تمرکز.
  • بنفش: ثروت، کمال، خرد، معنویت، سعادت، احترام و راز گونگی.
  • قهوه ای: اعتماد، ثبات، دوستی، اندوه، گرمی، آرامش و امنیت.
  • صورتی: عشق، لطافت، آرامش و تحریک.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب