تا به­ حال برایتان پیش آمده که از خود بپرسید رفتار جنسی کودکم تا کجا طبیعی است؟ با چه ابزار یا مقیاسی می­‌ توان این مرز را مشخص کرد؟ چه زمانی باید از روان­ درمان گران و مراجع دارای صلاحیت کمک گرفت؟ چه تفاوتی بین کودک سالم از لحاظ جنسی با کودک دارای رفتارهای نابهنجار وجود دارد؟

نیاز جنسی در رده نیازهای فیزیولوژیک یا حیاتی اولیه

انسان موجودی جنسی است که تکامل آن از بدو تولد، آغاز می­‌شود و تا پایان زندگی او ادامه دارد. رشد و تکامل جنسی در تمام انسان­‌ های کره­ زمین اتفاق می‌ افتد. ارضای میل جنسی برای بقای بشر ضروری است، به طوری که برخی روانشناسان این نیاز را در رده نیازهای فیزیولوژیک یا حیاتی اولیه قرار داده ­‌اند.

روانشناسان بر این باورند که اساساً افکار و روابط جنسی از ویژگی ­‌های بارز انسان است که می­‌ تواند در دو جهت منفی و مخرب یا زیبا و سازنده بروز کند…
بسیاری از کودکان و نوجوانان طی دوران رشد خود به رفتارهای جنسی، علاقه­ یا کنجکاوی جنسی خاصی نشان می­‌دهند، اما مهم آن است که این رفتارهای طبیعی انفجار گونه نباشد. به بیان دیگر تمام فکر کودک مشغول این امور نباشد. در غیر این صورت نگرانی­‌ هایی مطرح می‌شود.
غالباً کودکان دارای مشکلات رفتاری در امور جنسی، افرادی هستند که رفتار جنسی نامناسب یا پرخاشگرانه ­ای از خود بروز می‌ دهند. برخی دارای خود ارضایی شدید بوده یا به زور کودکان دیگر را به فعالیت جنسی مجبور می­‌ کنند…

رفتار جنسی کودک

برخی مجامع علمی اظهار داشته ­‌اند زمانی رفتارهای جنسی کودک مشکل‌ دار می­‌شود که رفتار جنسی:

  • با رشد شناختی کودک تداخل کند؛ مثلاً در روابط اجتماعی او اثر گذاشته و در هر مکانی مشکل‌ ساز شود. از سوی دیگر فکر و ذهن کودک به طور غیر طبیعی مشغول امور جنسی شود.
  • همراه با زور و ترساندن باشد.
  • با کودکان دارای تفاوت سنی اعمال شود (۶ سال تفاوت سنی). بدین معنا که کودکان مایلند با هم‌ سن و سالان خود بازی کنند و گاه از روی کنجکاوی دست به رفتارهای جنسی نیز می‌ زنند اما کودکان دارای مشکلات جنسی معمولاً رفتارهای متعددی با کودکان کوچک‌ تر و بزرگ‌ تر از خود نشان می­‌دهند.
  • حتی پس از تذکر و ارشاد بزرگسالان مبنی بر نهی این رفتارها به طور مخفیانه تکرار شود.

تشخیص طبیعی و بهنجار بودن رفتارهای جنسی کودک

در مورد تشخیص طبیعی و بهنجار بودن رفتارهای جنسی کودک سه مقوله شدت، مدت و فراوانی را باید در نظر داشت. بدین معنا که گاه رفتارهای کودک به شدت بروز می‌ یابد، یا اینکه رفتار جنسی به مدت طولانی تداوم دارد و نیز تعداد رفتار جنسی ظاهر شده به طور خاص فراوان است.

گروهی از کودکان که یا در معرض مشاهده روابط جنسی بوده یا خود درگیر فعالیت جنسی غیرطبیعی و نامعمول بزرگسالان قرار داشته‌ اند، در اصطلاح «کودکانی که از نظر جنسی واکنش نشان می‌ دهند» نامیده می­­‌شوند. این کودکان ممکن است به طور گسترده­‌ای درگیر رفتارهای جنسی غیرطبیعی شوند که نتیجه تجاربشان از مواجه شدن با صحنه ­‌ها یا اعمال جنسی نامتعارف بوده است.

رفتارهای جنسی بی‌ پرده در خانواده و در معرض خشونت و آزار خانگی قرار داشتن از عوامل دیگری است که می‌ توان نام برد.
این گروه از کودکان ممکن است تجارب خود را به شکل بازی‌ ­های جنسی افراطی، سخنان و ادا و اطوارهای نامناسب جنسی، فعالیت جنسی متقابل یا آزار سایر کودکان بازنمایی کنند.

نتیجه گیری

اگر والدین آگاه باشند که اصولی‌ ترین تکامل جنسی بین کودکانی است که در این مسیر تربیت شوند، آموزش ببینند و به شناخت کافی برسند و به نقش مهم خانواده به‌ خصوص والدین واقف باشند، مرزهای رفتار بهنجار از نابهنجار ذکر شده را با دقت در رفتار کودک خود یا همسالان وی بررسی می­‌کنند؛ و بدین ترتیب در صورت مشاهده­ رفتار غیرطبیعی و تشخیص آن با اقدام به‌ موقع از گسترش و وخامت آن می‌ کاهند.

 

منابع:

اوحدی، بهنام. (۱۳۸۴). تمایلات و رفتارهای جنسی انسان. تهران: هدایت.
کریمی، علی. (۱۳۹۲). سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان ـ راهنمای عملی والدین و معلمان در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان (چاپ هفتم). تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
مرقاتی خویی، عفت­‌السادات. (۱۳۹۴). همسر من ـ مهارت‌آموزی در روابط زناشویی و جنسی (چاپ اول). تهران: مهرسا.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب