بازار کار و درآمد گرایش های رشته روانشناسی

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی چگونه است؟ امروزه با گسترش روز افزون علوم انسانی و رشته های علوم انسانی به خصوص رشته روانشناسی، استقبال عمومی از این رشته جذاب روز به روز در حال افزایش است. بر اساس آمارهای منتشره از سوی اداره کار آمریکا، نیاز به روانشناسان بیشتر از حد میانگین سایر حرفه‌هاست.

دانشجویان زیادی هستند که تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته و گرایش های آن و حتی تغییر رشته به روانشناسی دارند. در این حالت اولین سوالی که مطرح می شود این است که بازار کار و درآمد رشته روانشناسی چقدر است؟ و یا اینکه کدام گرایش روانشناسی درآمد بیشتری دارد؟ برای اینکه از این موضوع آگاهی پیدا کنید این مقاله را تا پایان دنبال کنید. آمار و ارقام ذکر شده نتیجه یک تحقیق و نظرسنجی در ایالات متحده امریکا هست.

 آنچه در زیر آمده، تعدادی از حرفه‌های مرتبط با روانشناسی است که پرطرفدارتر از بقیه‌اند.

درآمد روانپزشک چقدر است؟ 

متوسط درآمد سالانه: ۱۶۷.۶۱۰ دلار

مدت زمان تحصیل حدودا ۱۲ سال است. روانپزشکی یکی از پردرآمدترین گرایش های این رشته است. اما بسته به نوع تخصص یک روانپزشک میزان درآمد می تواند متفاوت باشد.

درآمد روانپزشک

درآمد روانشناس صنعتی و سازمانی

روانشناس صنعتی سازمانی: میانگین حقوق سالانه: ۹۸,۰۰۰ دلار

روانشناسان صنعتی- سازمانی بر رفتار محل کار تمرکز دارند و غالباً با استفاده از اصول روان‌شناختی به افزایش کارایی کارکنان و انتخاب کارمندانی که تناسب بیشتری با یک شغل خاص دارند می‌پردازند. چند حوزه مختلف تخصصی در داخل روانشناسی صنعتی- سازمانی وجود دارد.

برای مثال، برخی از روانشناسان صنعتی- سازمانی به آموزش و ارزیابی کارکنان می‌پردازند در حالی که برخی دیگر بر ارزیابی متقاضیان کار تمرکز می‌کنند. با وجودی که برای کسانی که درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی صنعتی- سازمانی دارند نیز فرصت‌های شغلی وجود دارد امّا غالباً کسانی که دارای درجه دکتری باشند بیشتر مورد نیازند.

درآمد روانشناس صنعتی و سازمانی

در این رشته شانس خوبی برای کارکردن با مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. اما مسلما داشتن درجه دکترا شانس بهتری برای درآمد بیشتر مهیا می سازد. روانشناسان صنعتی و سازمانی از دانش خود برای حل مشکلات محیز کار استفاده می کنند. افزایش کارآیی کارکنان، انتخاب بهترین کارمندان برای یک شغل خاص، گسترش تحقیقات بازار از جمله کارهایی است که یک روانشناس صنعتی و سازمانی ممکن است انجام دهد. بر طبق آمار جامعه روانشناسان صنعتی و سازمانی ۵% برتر اعضای این جامعه بیش از ۲۵۰.۰۰۰ دلار در سال دریافت می کنند. درامد یک کارشناس به طور معمول ۴۰.۰۰۰ دلار می باشد، در حالی که شروع درآمد برای دکترای این رشته از ۵۵.۰۰۰ دلار می باشد.

درآمد نوروسایکولوژیست

متوسط درآمد سالانه: ۹۰.۶۴۰ دلار

نوروسایکولوزیست ها متخصص در مطالعه مغز و علوم شناختی هستند. افرادی که در این رشته کار می کنند، معمولا تست های شناختی را اجرا میکنند، اسکن های مغزی می گیرند، میزان رنجی که افراد از آسیب مغزی دیده اند می سنجند و درباره تاثیر داروها روی سیستم عصبی مطالعه می کنند. معمولا در دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز تحقیقاتی، کلینیک های سلامت روان و آزمایشگاه های دارویی کار می کنند.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

درآمد مهندسی روانشناسی

متوسط درآمد سالانه: ۷۹.۸۱۸ دلار

روانشناس مهندسی از روانشناسی برای برای بررسی چگونگی تعامل انسان با ماشین و سایر فناوری‌ها استفاده می‌کند. این رشته به نام روانشناسی عوامل انسانی نیز خوانده می‌شود. روانشناسان مهندسی از درک خود نسبت به رفتارو ذهن انسان برای کمک به طراحی و بهبود فناوری، محصولات مصرفی و تنظیم محیط کار و زندگی استفاده می‌کنند. برای مثال، روانشناس مهندسی ممکن است به عنوان عضوی از یک تیم برای طراحی مجدد یک محصول به منظور کارآمدتر کردن یا سهل‌الاستفاده‌تر کردن آن‌، کار کند.

درآمد مهندسی روانشناسی

برای ورود به این حیطه حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد است. اما افرادی که دارای مدرک دکترا در این رشته هستند موقعیت شغلی و به تبع آن درآمد بهتری کسب می کنند. مهندسین روانشناسی برای طراحی سیستم های بهتر، طراحی تجهیزات برای بالابردن کارآمدی، کاهش دادن صدمات و بهبود تولید تلاش می کنند.

درآمد روانشناس ورزشی

میانگین حقوق سالانه: ۴۵,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ دلار

روانشناسان ورزش بر جنبه‌های روان‌شناختی ورزش‌ها و ورزشکاران، شامل موضوعاتی چون انگیزه، عملکرد و آسیب‌ها تمرکز می‌کنند. دو محدوده عمده در روانشناسی ورزش عبارتند از کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران و استفاده از ورزش برای بهبود سلامت جسمی و روانی. روانشناسان ورزش در مکان‌های مختلفی چون دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز ورزشی، مراکز مشاوره خصوصی و مراکز پژوهشی کار می‌کنند.

درآمد روانشناس ورزشی

درآمد رواشناس بالینی

متوسط درآمد سالانه: ۷۲.۵۴۰ دلار

روانشناسان بالینی به ارزیابی، تشخیص و درمان بیمارانی که دچار اختلالات روان‌شناختی هستند می‌پردازند. این متخصصان معمولاً در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان یا بخش خصوصی کار می‌کنند. برای کار به عنوان روانشناس بالینی در آمریکا به داشتن درجه دکتری در این زمیه نیاز است و در اغلب ایالت‌ها علاوه بر آن، گذراندن یکسال دستیاری نیز اجباری است.

روانشناسان بالینی در ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های روانی آموزش می بینند. این حوزه بزرگترین حوزه استخدامی در روانشناسی است. روانشناسان بالینی در محیط های متنوعی مثل بیمارستان ها، کلینیک های سلامت روان و مطب های خصوصی کار می کنند. تجربه بیشترین تاثیر را در میزان درآمد این متخصصین دارد. برای مثال در سال ۲۰۰۹ متخصصین با ۵ سال سابقه به طور متوسط ۵۴.۰۰۰ دلار درآمد داشته اند در حالی که متخصصینی که ۱۰ تا ۱۴ سال تجربه داشتند نزدیک به ۱۰۰.۰۰۰ دلار در هر سال درآمد داشته اند.

درآمد رواشناس بالینی

در بیشتر ایالات آمریکا روانشناسان بالینی باید درجه دکترا داشته باشند. ۱ تا ۲ سال دوره سوپروایزری را تکمیل نمایند و در آزمون گرفتن مجوز برای کار موفق شوند.

اینستاگرام اکسیر

مشاور ژنتیکی

میانگین حقوق سالانه: ۷۱,۰۰۰ دلار

مشاوران ژنتیکی در تأمین اطلاعاتی درباره اختلالات ژنتیکی برای زوج‌ها و خانواده‌ها کمک می‌کنند. این متخصصان نوعاً دارای تحصیلات دانشگاهی هم در ژنتیک و هم در مشاروه هستند و بسیاری از آن‌ها دارای درجه کارشناسی در رشته‌هایی چون روانشناسی، زیست‌شناسی، پرستاری، بهداشت و مددکاری اجتماعی هستند. مشاوران ژنتیکی غالباً به صورت تیمی با پزشکان، پرستاران و متخصصان ژنتیک کار می‌کنند و به خانواده‌هایی که دارای عضو با اختلال ژنتیکی هستند یا در خطر انتقال یک اختلال ارثی قرار دارند، راهنمایی و کمک می‌کنند.

مشاور ژنتیکی

درآمد روانشناس قانونی

میانگین حقوق سالانه: ۵۹,۵۰۰ دلار

روانشناسان قانونی از دانش خود در زمینه بررسی‌های جنایی و موارد حقوقی و قضایی استفاده می‌کنند. این شاخه نیز به تازگی به صورت یکی از داغ‌ترین زمینه‌های کاری در رشته روانشناسی درآمده است و علتش نیز تصویری است که از روانشناسان قانونی در فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و کتاب‌ها نشان داده می‌شود. هر چند این حرفه به جذابی و هیجان‌انگیزی آنچه در رسانه‌های عمومی نشان داده می‌شود نیست اما روانشناسی قانونی حرفه جذابی است که جای زیادی برای رشد دارد. روانشناسان قانونی غالباً برای حل اختلاف بر سر حضانت فرزند، رسیدگی به ادعاهای بیمه‌ای، ارزیابی نحوه حضانت فرزند و بررسی سوء استفاده از کودکان، با دیگر متخصصان همکاری می‌کنند.

درآمد روانشناس قانونی

روانشناس مدرسه

میانگین حقوق سالانه: ۵۹,۵۰۰ دلار

روانشناسان مدرسه در نهادهای آموزشی کار می‌کنند و به کودکان در پرداختن به مشکلات هیجانی، تحصیلی و اجتماعی کمک می‌نمایند. با توجه به علاقه‌مندی روزافزونی که به سلامت روانی کودکان به وجود آمده است، روانشناسی مدرسه به سرعت به صورت یکی از پرطرفدارترین شغل‌ها درآمده است. تقاضا برای روانشناسان مدرسه بیشتر از متخصصان موجود است و این به معنی فرصت‌های شغلی زیاد در این زمینه می‌باشد.

روانشناس مدرسه

مشاور

میانگین حقوق سالانه: ۴۷,۵۰۰ دلار

مشاوران به مردم در زمینه‌های مختلفی چون ازدواج، مسایل خانوادگی، هیجانی و تحصیلی و سوء مصرف مواد کمک می‌کنند. تقریباً در تمام ایالت‌های آمریکا، مشاوران باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند تا اجازه کار دریافت کنند.

گرفتن وقت مشاوره شغلی از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

آموزگار آموزش‌های خاص

میانگین حقوق سالانه: ۴۸,۰۰۰ دلار

با وجودی که این حرفه، خارج از محدوده حرفه‌های روانشناسی سنتی است اما رشته آموزش‌های خاص فرصت‌های زیادی را برای کسانی که از کمک به کودکان لذت می‌برند، فراهم می‌سازد. آموزگاران آموزش‌های خاص به کار با دانش‌آموزانی که با ناتوانائی‌های مختلفی روبرو هستند می‌پردازند. برای انجام این کار، فرد باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد و در برنامه آموزشی این گونه آموزش‌های خاص شرکت کرده باشد.

آموزگار آموزش‌های خاص

مشاوره شغلی

میانگین حقوق سالانه: ۴۶,۰۰۰ دلار

به دلیل تغییرات سریع در بازار کار، بسیاری از مردم در جستجوی کار جدید در رشته خود و یا حتی تغییر شغل می‌باشند. مشاوران شغلی با به کارگیری ابزارهایی مانند ارزیابی شخصیت، تعیین علاقه‌مندی‌ها و سایر معیارهای ارزیابی، در انتخاب شغل به افراد کمک می‌کنند. آن‌ها غالباً با بررسی علاقه‌مندی‌ها، سابقه کار، سابقه آموزشی، مهارت‌ها و خصوصیات شخصیتی فرد، شغل یا شغل‌های مناسب برای او را تعیین می‌کنند. آن‌ها همچنین به مشتریان خود در پرورش مهارت‌ها، چگونگی شرکت در مصاحبه‌های شغلی، چگونگی نوشتن سابقه کاری (رزومه) و چگونگی یافتن فرصت‌های شغلی کمک می‌کنند. کمک به افرادی که دچار استرس ناشی از دست دادن شغل یا موضوعات مرتبط با استخدام هستند نیز از جمله وظایف مشاوران شغلی است.

مشاوره شغلی

بازار کار روانشناسی در ایران

با توجه به تنوع گرایش های این رشته و جذابیت برخورد با دیگر انسان ها، لذا لازم دانستیم در رابطه با بازار کار روانشناسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ایران توضیحاتی را ارائه دهیم. روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط، توسط موجود زنده از محیط خود و چگونگی رفتار ما در شرایط خاص می پردازد.

گرچه موجود زنده شامل غیر انسان نیز می‌شود، ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی (لیسانس) دارای ۳ گرایش است. این گرایش ها عبارتند از:

  1. روانشناسی بالینی
  2. روانشناسی عمومی
  3. روانسنجی

آینده شغلی و بازار کار در هر یک از گرایش های فوق در این مقطع، از قرار زیر است.

روانشناسی بالینی

  – روانشناسی بالینی

پس از طی دوره ۴ ساله روانشناسی بالینی و کسب مدرک کارشناسی در این گرایش، فرد می تواند:

  •  به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت و … در قسمت مربوطه جذب به کار شود.
  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه جذب به کار شود.
  • در کلینیک های درمان اعتیاد، به عنوان روانشناس مشغول کار شوند.
  • در کلینیک های مشاوره ای به کارهای درمانی، و یا تشخیصی نظیر گرفتن تست های هوش و شخصیت بپردازد
  • همکاری با روانپزشک
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “مهد کودک” نماید.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “سرای سالمندان” نماید.
  • به عنوان مربی مهد کودک مشغول به کار شود.

  – روانشناسی عمومی

پس از طی دوره ۴ ساله روانشناسی عمومی و کسب مدرک کارشناسی در این گرایش، فرد می تواند:

  • به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت و … در قسمت مربوطه، جذب به کار شود.

بازار کار روانشناسی

  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه جذب به کار شود.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “مهد کودک” نماید.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “سرای سالمندان” نماید.
  • به عنوان مربی مهد کودک مشغول به کار شود.

  – روانسنجی

پس از طی دوره ۴ ساله روانسنجی و کسب مدرک کارشناسی در این گرایش، فرد می تواند:

  • به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت و … در قسمت مربوطه جذب به کار شود.
  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه جذب به کار شود.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “مهد کودک” نماید.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “سرای سالمندان” نماید.
  • در کلینیک های مشاوره ای و یا در مطب روانپزشک، به اجرا و تفسیر آزمون ها بپردازد.

بازار کار روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته دارای ۶ گرایش است. این گرایش ها عبارتند از:

  1. روانشناسی عمومی
  2. روانشناسی بالینی
  3. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
  4. سنجش و اندازه گیری یا روانسجی
  5. روانشناسی صنعتی و سازمانی
  6. روانشناسی شخصیت

با توجه به اینکه در کشور ما برخلاف سایر کشورها، در رشته روانشناسی، تفکیک زمینه های شغلی بین گرایش ها وجود ندارد، بازار کار در همه گرایش های ذکر شده به جز دو گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی و سنجش و اندازه گیری یا روانسجی یکسان و به شرح ذیل است:

  ۱- با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در گرایش های فوق فرد می تواند

  • پس از احراز شرایط لازم (ازجمله آموزش های لازم در مراکز دارای مجوز رسمی، تاییدیه از اساتید رشته و …) و دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی، اقدام به تاسیس کلینیک مشاوره بنماید.
  • به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت و … در قسمت مربوطه جذب به کار شود.
  • در واحدهای کوچک دانشگاه آزاد و یا دوره های فراگیر و یا موسسات آموزش عالی آزاد به عنوان مدرس فعالیت کند.
  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه جذب به کار شود.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “مهد کودک” نماید.
  • با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، اقدام به تاسیس “سرای سالمندان” نماید.
  • در کلینیک های درمان اعتیاد، به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند (اشتغال در این مراکز، مستلزم تحصیل در گرایش روانشناسی بالینی است و دارا بودن مدرک کارشناسی این گرایش کافی است.)
  • در کلینیک های مشاوره ای به کارهای درمانی بپردازد.
  • با روانپزشکان در کلینیک های خصوصی ایشان همکاری کند. (البته روانپزشکان مایل به همکاری با کارشناسان ارشد در گرایش های بالینی و خانواده درمانی هستند.)
  • در کلینیک های مشاوره و روان درمانی کودک، به کارهای درمانی مثل بازی درمانی و … بپردازد. (در این مراکز، تاکید بیشتر روی کارشناسان ارشد با گرایش بالینی کودک و نوجوان و بالینی است)

  ۲- با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در گرایش روانسنجی، فرد به عنوان یک متخصص در طراحی و ساخت آزمون های جدید، استاندارد کردن آزمون های موجود و تفسیر دقیق نتایج آزمون های انجام شده فعالیت کند.

۳- در گرایش شخصیت و صنعتی و سازمانی که در ایران اخیرا به گرایش های روانشناسی اضافه شده است، زمینه اصلی کار در مراکز صنعتی و کارخانه ها به منظور گزینش نیروهای مناسب با شغل و به کار گیری روش هایی جهت افزایش بهره وری و در سمت های مسئول کارگزینی، مسئول منابع انسانی،  مسئول برنامه ریزی نیروی انسانی،  مسئول بالندگی سازمانی،  مسئول تحقیق و توسعه منابع انسانی، مسئول روابط کارکنان، آموزش کارکنان و … است.

اما در ایران این گرایش کمتر مورد توجه قرار می گیرد و فارغ التحصیلان این گرایش هرچند اندک هستند، اما به ندرت موفق به یافتن شرایط کاری متناسب با گرایش خود می شوند. بنابراین فارغ التحصیلان این گرایش، اکثرا در زمینه های ذکر شده در باره گرایش های ۱ و ۲ مشغول به کار می شوند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

رزرو وقت برای مشاوره شغلی

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب