آیا تا به حال تجربه ای داشته اید که نمی دانید رویا بوده یا واقعیت؟ اگر جواب شما مثبت است، پس احتمالا رویای واضح را تجربه کرده اید. رویای واضح به حالتی گفته می شود که شخص در حال خواب دیدن باشد و از این موضوع آگاهی یابد. این آگاهی می تواند نوع خواب را تغییر دهد و شخص متوجه شود که می تواند رویای خود را با تجسم خود کنترل کند. در این نوع رویا، می توانید شخصیت ها، محیط، روایت و نتیجه رویای خود را کنترل کنید…

رویای واضح چیست؟

رویای واضح، آگاهی از رویا و توانایی دستکاری آن است. اکثر مردم از رویاهای خود آگاه نیستند تا زمانی که بیدار شوند و آن را به یاد بیاورند؛ در حالی که در حالت رویایی، شما نمی توانید به طور فعال در مورد چیزها فکر کنید و تصمیمات خود را اتخاذ کنید و رویای شما تحت کنترلتان نیست.

هنگامی که شما یک رویای واضح را تجربه می کنید، شما آگاه خواهید شد که شما در حال خواب دیدن هستید. این درک باعث حالت خودآگاهی در رویا می شود. این امر به شما این امکان را می دهد تا دنیای رویایی خود را کاملا کشف کنید. شما می توانید همه چیز را در این دنیا تجربه کنید…

هزاران سال پیش، راهبان تبت، رویای واضح را تجربه کردند و به آرامی رشد کرده و به جایی رسیده است که مردم در سرتاسر جهان آن را مطالعه کرده و تمرین می کنند.

مغز کسانی که رویای شفاف را تجربه می کنند، مقدار بسیار بیشتری از باند بسامد beta-1 را که حدود ۱۳ الی ۱۹ هرتز می باشد، به طور فعال تجربه می کند که منجر به فعال شدن قوه هوشیاری و آگاهی در لوب آهیانه‌ ای مغز (parietal lobes) است که در نهایت منجر به تجربه رویای شفاف می شود…

    – نوعی بیداری مختصر

شک هایی که در حین تحقیق در مورد این پدیده به وجود آمده‌ اند، بیان می کنند که رویای شفاف حالتی از خواب نمی‌ باشد، بلکه نوعی بیداری مختصر است. رویای شفاف توسط دانشمندان مختلف در زمان های مختلف، مورد مطالعه علمی قرار گرفته است و با تمرینات خاصی قابل دسترسی می‌ باشد…

هابسون گزارش داده است:

“برای حرکت از خواب غیر واضح در خواب REM به خواب واضح در خواب REM، باید حرکتی در فعالیت مغز در جهت بیدار شدن وجود داشته باشد.”

فرد باید به وضعیت فعال بیاید، در حالی که رویایش خواب او را کنترل می کند…

مطالعه دیگری به بررسی توانایی افراد در تصمیم گیری های آگاهانه، در زمان بیداری و همچنین در زمان خواب های غیر واضح و واضح پرداخت؛ و نتایج نشان دهنده این موضوع بود که بین توانایی فرد برای تصمیمات زندگی خود و رویاهای واضح، همپوشانی وجود داشت. جالب توجه است، توانایی برنامه ریزی، به طور قابل توجهی در رویاهای واضح نسبت به بیداری، بدتر بود.

مردم تجربیات شگفت انگیزی را از طریق رویای واضح تجربه می کنند، و همچنین مزایایی مانند تمرین برای سخنرانی یا رو به رو شدن با ترس ها، فوبی ها و اضطراب، می توانند داشته باشند. به عنوان مثال، اگر شما ترس از ارتفاع دارید، می توانید از ساختمان های بلند بدون ترس از افتادن دیدن کنید.

شما می توانید از آسیب های گذشته، خود را بازبینی کنید و آن ها را درست تنظیم کنید یاخلاقانه تر شوید و موسیقی خود را تدوین کنید یا یک شاهکار نقاشی خلق کنید. این یک دنیای مجازی است که تخیل شما را باز کرده است و به شما این امکان را می دهد که چیزهایی را که هیچ وقت نشناخته اید، کشف کنید…

رویای واضح

چگونه آن را انجام دهید؟

بسیاری از افرادی که رویاهای واضح دارند، می گویند که کار خیلی دشواری نیست، اما نیاز به تمرین دارد. ده ها راهنمایی، ترفندها، ابزار و پیشنهادها در مورد چگونگی یادگیری رویای واضح وجود دارد. این یک فرایند بسیار فردی است و آنچه برای یک نفر کار می کند، ممکن است برای دیگری نیز کار کند.

در ادامه برخی از رایج ترین روش ها و تکنیک های رویای واضح آورده شده است. ممکن است یک هفته تا یک ماه برای رسیدن به این هدف نیاز باشد. رویای واضح بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز است؛ اما این یک مهارت است که باید تمرین کنید. این اتفاق در زمان کم اتفاق نمی افتد، پس صبور باشید و بدانید که به آن خواهید رسید.

    – یادداشت کردن رویاها:

دفترچه یادداشتی در کنار تخت خود داشته باشید و به محض بیدار شدن خواب خود را یادداشت کنید.

    – تمرکز بر رویا واضح:

کمی وقت بگذارید و اطلاعات را در مورد رویاهای واضح جمع آوری کنید. در مورد آن مطالعه کنید، درباره آن صحبت کنید، در مورد آن فکر کنید. تصور کنید که کجا می روید و چه کاری انجام می دهید. آیا کسی را می بینید؟ آب و هوا چه خواهد بود؟ بوی آن چطور است؟ شاید دریا و یا جنگل باشد…

    – بررسی واقعیت را اغلب به صورت روزانه انجام دهید:

هدف از بررسی واقعیت این است که تعیین کنید آیا شما خواب هستید یا بیدار. اغلب هنگامی که شما در رویایی واضح هستید، تجربه ای بسیار واقعی است، و ممکن است مطمئن نباشید که خواب می بینید و یا بیدار هستید.

    – زمان را بررسی کنید:

در رویا، هر بار که به ساعت نگاه می کنید، زمان بسیار متفاوت خواهد بود؛ در حالی که در واقعیت، به آرامی زمان تغییر می کند.

    – یک متن بخوانید:

در رویا، ساختن کلمات بسیار دشوار است. اگر نوشته واضح بود و به راحتی خوانده می شد، شما بیدار هستید. اگر در اطراف صفحه حرکت می کرد یا تار می شد، شما در خواب هستید.

    – زنگ هشدار را تنظیم کنید:

زنگ هشدار خود را برای بیدار شدن، در حدود ۲ ساعت قبل از زمان بیداری طبیعی، تنظیم کنید. آن را به اندازه کافی نزدیک نگه دارید که لازم نباشد برای خاموش کردن آن بلند شوید.

    – از خواب بیدار شوید اما چشمان خود را بسته نگهدارید:

هنگامی که زنگ هشدار به صدا در می آید، آن را خاموش کنید، اما چشم خود را بسته نگه دارید. شما می خواهید به طور خلاصه بیدار شوید و سپس دوباره به خواب بروید. این به شما اجازه می دهد تا مغز خود را هنگامی که به خواب می روید، فعال کنید. هنگامی که شما با حالت فعال وارد رویا می شوید، ذهن فعال شما، رویای واضحی را می سازد….

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب