یک تحقیق جدید در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، در پی پاسخگویی به این سوال است که زوجین در هنگام تعارض، چگونه رفتار می کنند و مشخص شد که طغیان خشم ، مشکلات عروقی و قلبی را پیش بینی می کند.

خشم در تعارضات زناشویی

ارتباط تعارضات زناشویی با مشکلات قلبی

ابراز هیجانات و خشم در طول تعارض، خطر بیماری های اسکلتی و قلبی را افزایش می دهد.

رابرت لونسون نویسنده ارشد این تحقیق می گوید:

“نتایج این تحقیق نشان می دهد که چگونه جسم و روان با هم در ارتباط هستند و چگونه رفتارهای ما، در طول زمان، باعث ایجاد بیماری های جسمی می شود.”

نتایج این تحقیق بر اساس داده های اطلاعاتی ۲۰ سال، به دست آمده است که در آن عوامل مختلف دیگر مانند سن، تحصیلات، ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل و کافئین کنترل شده بود.

مهارت های مدیریت خشم

به گفته پژوهشگران، این تحقیق می تواند گویای این باشد که مهارت های مدیریت خشم در تعارضات زناشویی، می تواند عاملی برای کاهش بیماری های جسمی و قلبی در آینده باشد. مدیریت خشم ممکن است، خالی کردن خشم خود به یک بطری باشد یا خالی کردن هیجانات به طوری که به کسی آسیبی نرسد؛ البته که در عین حال، این خشم سرکوب نشود.

هاسه از محققین این پژوهش می گوید:

“تعارض در همه رابطه ها وجود دارد، ولی افراد با روش های مختلفی با آن روبرو می شوند. برخی با خشم منفجر می شوند و از کوره در می روند، برخی ساکت می شوند و خشم خود را سرکوب می کنند.”

روش کار تحقیق

شرکت کنندگان این تحقیق، همسران میانسال و یا پیرتر بودند که در سنین ۶۰، ۷۰، ۸۰ و یا حتی ۹۰ سال قرار داشتند. در هر ۵ سال، شرکت کنندگان در محیط آزمایشگاه بررسی می شدند و زمینه های اختلاف و مشترکات آن ها ضبط شد.

رابطه آن ها توسط یک نمره دهنده متخصص، بر اساس معیارهایی چون تن صدا، حالات چهره و زبان بدن آن ها، امتیاز داده شد. همچنین همسران پرسش نامه ای، مبنی بر مسائل بهداشتی را پر کردند.

پس از این ثبت رفتاری و نمره دهی زناشویی، محققان روند سلامت جسمی شرکت کنندگان را پیگیری کردند. در این مطالعه همچنین، ارتباط ترس و غمگینی نیز با سلامت جسمی بررسی شد؛ ولی ارتباط معنا داری پیدا نشد.

لونسون میگوید:

“یافته های ما نشان داد که چگونگی ابراز احساسات، از جمله خشم، پیش بینی کننده خوبی در آسیب پذیری جسمی شرکت کنندگان می باشد.”

برای پیگیری خشم، امتیاز دهندگان مکالمات و ویدئوهای ضبط شده شرکت کنندگان را مشاهده کردند. و معیارهایی چون فشار دادن لب ها، رفتن ابروها به هم و بلند شدن صدا و عوض شدن رنگ را مد نظر قرار دادند.

نتایج تحقیق

بررسی ها نشان داد که همسرانی که در طول مکالمه بیشتر از حرکات دست استفاده می کردند، در آینده به احتمال بیشتری به درد قفسه سینه فشار خون بالا، و سایر مشکلات قلبی مبتلا می شدند.

همچنین کسانی که خشم خود را سرکوب می کردند و از تماس چشمی اجتناب می کردند، در آینده با احتمال بیشتری به کمر درد، گردن درد و تنش عضلانی مبتلا می شدند.

لونسون خاطر نشان کرد، ما سال هاست که می دانیم احساسات منفی با مشکلات جسمانی در ارتباط است، اما در این تحقیق به صورت جزئی تر به دنبال این موضوع بودیم که چگونه خلا های روانی منجر به مشکلات جسمانی خاص می شود؟

منبع تحقیق:

Haase, Claudia M.; Holley, Sarah; Bloch, Lian; Verstaen, Alice; Levenson, Robert W. Interpersonal Emotional Behaviors and Physical Health: A 20-Year Longitudinal Study of Long-Term Married Couples..Emotion, ۲۰۱۶ DOI: 10.1037/a0040239

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب