رشد کودک

چند حقیقت جالب در مورد رشد کودک وجود دارد که هرکس باید بداند. رشد کودک می‌تواند امری بسیار جذاب برای مشاهده باشد. با یاد گرفتن در مورد رشد کودک نه تنها می‌توانیم با دید بازتری به گذشته و کودکی خود نگاه کنیم بلکه می‌توانیم دانش بیشتری برای تربیت فرزندان خود به دست آوریم.

نکات مهم در رشد کودک

در اینجا ده مورد که باید درباره‌ی رشد کودک بدانید را اشاره می‌کنیم .

 مشکلات قبل از تولد می‌تواند بر دوران پس از تولد کودک نیز تأثیر بگذارد.

برخی مشکلات بالقوه مانند قرار گرفتن در معرض معضلاتی همچون مواد مخدر، سموم و بیماری‌ها و همچنین برخی مسائل ژنتیکی مانند بیماری‌های ارثی و ناهنجاری‌های کروموزومی می‌تواند پس از تولد روی کودک تأثیر بگذارد.

 تعامل بین ژن‌ها و متغیرهای محیطی می‌تواند روی رشد کودک تأثیرگذار باشد.

ژن و عوامل محیطی هریک به طور مجزا می‌توانند اثرگذار باشند اما رابطه‌ی این دو هم بر روی رشد کودک تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال یک کودک ممکن است ژن بلند قدی را همراه خود داشته باشد ولی اگر تغذیه‌ی صحیح به او نرسد ممکن است هرگز به قد مورد نظر نرسد.

 محققان دریافته‌اند که سبک‌های فرزندپروری می‌تواند نتایج رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

چهار مختلف سبک‌های فرزند پروری شناسایی شده‌اند و هر یک از سبک‌ها اثرات متفاوتی بر روی کودکان دارند.

به عنوان مثال، کودکان تربیت شده توسط پدر و مادر سختگیر شادتر و موفق‌تر خواهند بود و کودکان تربیت شده توسط والدین آسان‌گیر معمولاً توانایی کمتری دارند و در مدرسه با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.


مقاله مرتبط: مشاوره کودک و روانشناسی کودک


 رشد فیزیکی بدن در اوایل کودکی به شرح زیر است.

مرکز بدن قبل از اندام‌های دیگر رشد می‌کند همین‌طور عضلات بزرگ‌تر زودتر از عضلات کوچک‌تر رشد می‌کنند و فرایند رشد یک فرایند از بالا به پایین است یعنی ابتدا سر رشد می‌کند و سپس به سمت پایین حرکت می‌کند تا به انگشتان پا برسد.

 روش صحبت کردن اطرافیان با کودک رابطه‌ی مهمی با رشد زبانی کودک دارد.

صحبت کردن کودکانه کمک زیادی به رشد زبانی کودک خواهد کرد. استفاده از کلمات ساده، اغراق در تلفظ و همچنین لحن مناسب کودک می‌تواند به او برای یادگرفتن سریع‌تر و آسان‌تر زبان کمک کند.

بررسی رشد کودک

 حرف‌های نامفهوم کودک یکی از نشانه‌های اولیه‌ی رشد زبانی است.

توسعه زبان در چهار مرحله اساسی رخ می‌دهد: مرحله حرف‌های نامفهوم، مرحله کلمه، مرحله دوکلمه‌ای، و مرحله چندکلمه‌ای.

 رشد در دوران کودکی از یک نمودار نسبتاً قابل پیش بینی پیروی می‌کند.

به همین خاطر است که پزشکان با استفاده از نقاط روی نمودار رشد کودک را بررسی می‌کنند. البته اندکی تفاوت رشد واقعی با رشد مورد انتظار امری طبیعی است و این مسئله که کودک شما در یک زمان مشخص کارهای هم سن و سالانش ( مثل راه رفتن یا حرف زدن ) را انجام نمی‌دهد دلیل بر این نیست که کودک شما مشکلی دارد و یا رشد کودک شما نرمال نیست .

 مراقبت همراه با علاقه می‌تواند نقش مهمی در تشکیل وابستگی‌های اولیه‌ی کودک داشته باشد.

کودکانی که پدر و مادر آن‌ها به نیازهای آن‌ها توجه سریع‌تری می‌کنند و با آن‌ها بیشتر بازی می‌کنند وابستگی‌های ایمن‌تری پیدا خواهند کرد و در آینده همدل‌تر ، قوی‌تر و با اعتماد به نفس تر از سایر کودکان خواهند بود.

 سبک فرزند پروری مقتدرانه  معمولاً به عنوان بهترین سبک شناخته می‌شود.

این سبک تربیتی احتمال بیشتری برای تربیت کودکان صالح، با اعتماد به نفس و خوشحال دارد. والدین در این سبک تربیت به کودکان خود گوش می‌دهند و محیطی گرم و حمایتی‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کنند اما محدودیت‌هایی را هم اعمال می‌کنند و انتظارهایی هم برای چگونه رفتار کردن کودکان دارند.

 مراقبت روزانه با کیفیت می‌توانید تأثیر بسیار مثبتی بر روی یک کودک بگذارد.

در حالی که پدر و مادر اغلب نگران ترک فرزندان خود در مهد کودک و یا نزد پرستار بچه هستند، روانشناسان رشد معتقدند که چنین مراقبت‌هایی از کودکان می‌تواند تأثیر مثبت در یک کودک باقی بگذارد مادامی که این خدمات با کیفیت بالا انجام شوند. اگر آن‌ها در انتخاب دقت کنند و به علائم نگران‌کننده بالقوه واکنش به موقع نشان دهند پدر و مادر می‌توانند مطمئن باشند که فرزند آن‌ها بهترین مراقبت را دریافت خواهد کرد.

منبع: سایت verywell و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب