گوش دادن به حرف بچه ها

با گوش دادن به حرف بچه ها و صحبت کردن با آن‌ها می‌توانیم مهارت های مختلف مانند نحوه برقراری رابطه اجتماعی، شناختن احساسات، نحوه همدلی کردن با دیگران و غیره را آموزش دهیم.

نکات مهم در گوش دادن به حرف بچه ها

  • بر احساسات برچسب بزنید.

یکی از روش های موثر برای آموزش چگونگی بیان احساسات به کودک، درخت احساس است. تنه و شاخه های یک درخت بزرگ را روی یک صفحه کاغذ بزرگ بکشید. همانطور که شما و کودک کلماتی را که احساسات را بیان می کنند می شناسید، یک چهره یا یک حالت از آن احساس را بکشید و لغت را زیر آن بنویسید.

سپس این نقاشی ها را بریده روی شاخه های درخت بچسبانید. سپس هنگامی که کودک می خواهد احساس خود را بیان کند، بدون معطلی از این درخت استفاده کنید. هنگامی که کودک از کلمات جدید به طور صحیح استفاده می کند، او را تشویق کنید.

  • برای گوش دادن به حرف های بچه ها وقت بگذارید.

مراحل زیر به شما کمک خواهند کرد تا از نظر کمی و کیفی به یک ارتباط مناسب با کودکتان دست یابید.

  • به طور مرتب با آن ها گفتگو کنید. هر روز وقتی را به این کار اختصاص دهید.
  • برای حرف زدن با بچه ها قرار بگذارید. وقتی کودک می خواهد با شما حرف بزند یا به طور غیر شفاهی اشاره می کند که چیزی او را آزار می دهد، در اسرع وقت به طور خصوصی با او خلوت کرده، یا برای صحبت کردن با او قرار بگذارید.
  • تمام توجهتان را به او جلب کنید. به یک جای خلوت و ساکت بروید و طوری عمل کنید که انگار تا ابد می خواهید گوش کنید.
  • سر حرف را باز کنید.
  • به کودک اجازه حرف زدن بدهید.
  • از پرسش ها برای افزایش اعتماد کودک و به حرف کشیدن او استفاده کنید. « بعدش چی شد؟»، « اون چی گفت؟» از جملاتی استفاده کنید که همدردی شما رامی رساند. « شرط می بندم که خیلی ناراحتت کرد.» « اگه کسی با من این کار رو کرده بود، خیلی عصبانی می شدم.» یا حتی با کلماتی کوتاه مانند « چه بد!» یا « عجب!» می توان مکالمه را ادامه داد.
  • بگذارید کودک حس کند که شما از درد دل کردن او خوشحالید. می توانید به سادگی بگوئید،« متشکرم که درباره این موضوع با من حرف زدی» یا شاید،« می دونم که صحبت کردن راجع به این مسأله، چقدر برای سخت بود. خوشحالم که احساس کردی می تونی پیش من بیایی و ناراحتی ات رو به من بگی.» یا برای همدردی او را در آغوش بگیرید.

چگونه با کودک خود حرف بزنیم؟

مجبورش کنید به چشمهایتان نگاه کند. از آنجایی که حواس کودکان به آسانی پرت می شود، اطمینان حاصل کنید که هنگام حرف زدن، به شما نگاه می کنند. شاید این مهمترین عامل در پیروی کودک از دستورات یا گوش دادن به شما باشد. گاهی برای جلب توجه یک کودک لازم است تماس جسمی با او داشته باشید. به آرامی دستتان را روی شانه اش بگذارید یا در صورت لزوم، دوتا دستتان را روی شانه هایش قرار دهید و با ملایمت صورتش را به طرف خود نگهدارید.

  • آرام ولی محکم حرف بزنید.
  • از جملات پرسشی اجتناب کنید. اگر در مورد چیزی که می خواهید کودکتان انجام دهد سئوالی در ذهن ندارید، از جملات قاطع استفاده کنید تا دقیقا بداند چه کار باید بکند و به علاوه آن را چه موقع، کجا و چگونه انجام دهد.
  • با جملات ساده حرف بزنید.
  • احساستان را به کودک بگوئید. « به خاطر اینکه خودت توالت رو تمیز نمی کنی، واقعا ناراحتم.» یا « وقتی به موقع خونه نمیای واقعا نگران می شم.» اگر از جملاتی استفاده کنید که به جای کودک به خودتان اشاره کند، می توانید از انتقاد، سرزنش یا حمله کردن به کودک بپرهیزید، هم چنان احساسات را به طور موثری بیان کنید.

مقاله مرتبط: نحوه صحیح گوش دادن به حرف‌های کودک


چگونه در حرف زدن با بچه ها خونسرد باشیم؟

  • واکنش های تنش را تشخیص دهید.
  • به کودک کمک کنید تا واکنش های ناشی از تنش را تشخیص دهد. برای تعیین علت تنش یک کودک به مهارت های ارتباطی خوبی نیاز داریم. چند مثال از نگرانی های خود بزنید و خلاصه کاری کنید که کودک نیز در مورد نگرانی خود شروع به حرف زدن کند. او ممکن است بگوید که از امتحان روز چهارشنبه می ترسد.
  • سعی کنید منشاء تنش را حذف کنید.
  • روشهای کسب آرامش را به کودک آموزش دهید.
  • زمان سکوت در حرف زدن با کودک (قصد شما این است که به کودک آموزش دهید تا چند دقیقه – به ازای هر سال سن کودک، یک دقیقه- به آرامی دراز بکشد).

مقاله مرتبط: بچه حرف گوش کن میخواهید؟

مقاله مرتبط: حرف شنوی کودک، راهکارها و تکنیک ها


روش تنفس در حرف زدن با کودک

تنفس آرام یکی از مهمترین عوامل در آموزش آرامش است و می توانید بر روی سطح آرامش اثارت عمیقی به جای گذارد.

« به پشت بخواب و فکرت رو آرام کن. چشماتو ببند. یک دستتو روی سینه ات بگذار و دست دیگرت رو روی شکمت. حالا نفس بکش! می تونی حس کنی که دستهات حرکت می کنند! حالا با شمارش من نفست رو بکش تو و بده بیرون.»

( رفته رفته شمارش را کند کنید. کودک تا عدد ۴ نفس را تو می کشد، تا ۲ صبر می کند و سپس با ۴ شماره نفسش را بیرون می دهد. سپس تا ۲ شماره صبر می کند تا دوره بعدی را آغاز کند.)

به زودی دستی که روی شکم قرار دارد بیشتر از دست دیگر حرکت خواهد کرد.

کودک را مجبور کنید روزی چند بار در چندین جای مختلف خانه و در حالات مختلف از قبیل خوابیده،، نشسته، یا ایستاده تمرین کند.

اهمیت گوش دادن به حرف بچه ها

شل کردن تدریجی ماهیچه ها

مرحله ۱- دست های اسپاگتی

« دراز بکش و بدنت را شل کن. چند لحظه همان طور که یاد گرفتی، نفس بکش. دستت رو مشت کن. بازوهایت را خم کن تا بتونم ماهیچه ات رو ببینم.»

« آرام ماهیچه هات رو تا اونجا که می تونی سفت کن. تا ۱۰ بشمار- ۱۰،۹،۸،۷،۶،۵،۴،۳،۲،۱. حالا یک نفس عمیق بکش. اونو نگهدار. بعد در حالی که به آرومی می گی آروم باش! نفست رو خارج کن و همزمان با اون ماهیچه هات رو به سرعت شل کن تا بازوت پایین بیفته.» « دست هات رو مثل یک رشته اسپاگتی تکان بده، به طوری که از جاشون زیاد حرکت نکنند.

مرحله ۲- پاهای فولادی

« به پشت روی زمین بخواب. تمام حواست رو به پاهایت متمرکز کن. پای راستت رو دراز کن و شست پایت رو به طرف سرت خم کن تا ماهیچه های جلوی ساق پایت سفت شوند. در حالی که پایت در حالت کشیده است، اونو چند سانتی متر از روی زمین بلند کن.»

مرحله۳- شکم سفت مثل سنگ

دراین هنگام به کودک بگوئید نفس کشیدن، دستهای اسپاگتی و پاهای فولادی را تمرین کند. سپس به صورت زیر عمل کنید.

« دستها و پاهایت بسیار شل هستند. حالا شکمت رو اونقدر سفت کن که انگار می خوان به اول مشت بزنن. خوب حالا سعی کن اونو مثل سنگ سفت کنی و همان طور نگهش داری. به آرامی تا عدد ده بشمار. نفس رو به داخل بکش و در حالی که می گی آ…ر…و…م، نفست رو بیرون بده و شکمت رو شل کن.»

مرحله۴- چهره شاد

« این طور نشان بده که نور شدیدی به چشمانت تابیده. دندانهات رو به هم فشار بده و لب هات رو به شکل یک غنچه منقبض کن. یک نفس عمیق بکش. ماهیچه های صورتت رو سفت کن و همین طور تا وقتی که می شمارم ، نگاه دار. در حالی که کلمه آ…ر…و…م رو زمزمه می کنی،نفست رو بیرون بده و تمام صورتت رو با دهان باز شل کن! خوب بود حالا یه بار دیگه.»

مرحله۵- مهار افکار

اگر کودک شما به راحتی می تواند از ۱۰۰ برعکس بشمارد، با این عدد شروع کنید یا با هر عددی که می خواهد. اگر برعکس شمردن برایش سخت بود، می تواند به طور عادی بشمارد.

« با گفتن هر عدد، نفس بگیر و بیرون بده و بگو آروم! چشمهات رو ببند و سعی کن هر عددی رو که می گی در ذهنت مجسم کنی. به هیچ چیز جز اعداد فکر نکن. حالا وقت آرامشه.»

مرحله۶- تمرین

برای تمرین روزانه کودک زمان بندی کنید. این زمان بندی باید منظم باشد. برای بیشتر خانواده ها موقع خواب بهترین وقت است؛ زیرا به کودک زمان می دهد که روز را به خوشی به پایان برد.
برای ایجاد انگیزه از یک جدول استفاده کنید.
از روش کسب آرامش فوری استفاده کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب