“مقایسه مرگ شادی است.”
-مارک تواین

“هنگامی که شما راضی و خشنود هستید که خودتان باشید و مقایسه یا رقابت نکنید، همه به شما احترام خواهند گذاشت.”
-لائو تسو

یکی از رایج ترین و مخرب ترین عادت های روزمره شما این است که به طور مداوم زندگی و خودتان را با دیگران و زندگی شان مقایسه کنید.

مقایسه خود با دیگران

شما اتومبیل، خانه، شغل، کفش، پول، روابط، محبوبیت اجتماعی و غیره را مقایسه کنید. و در پایان، عزت نفس خود را کاهش داده و احساسات منفی زیادی در خود ایجاد می کنید.

پس چه کاری می توانید انجام دهید؟ چگونه می توان دست از این عادت برداشت؟

در اینجا سه گامی که به شما کمک می کند تا از این عادت دور بمانید آورده شده است.

گام اول: درک این موضوع که اگر خودتان را با دیگران مقایسه کنید، نمی توانید پیروز شوید.

مقایسه موجب شکست می شود

فقط درک آگاهانه آن می تواند مفید باشد.

مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، تقریبا همیشه می توانید کسی دیگری را در جهان پیدا کنید که بهتر از شما در چیزی یا کاری باشد.

 

بله شما ممکن است احساس خوشایندی داشته باشید که ماشین شما از ماشین همسایه تان بهتر است اما چند روز بعد همسایه ای را می بینید که ماشین بهتری از شما دارد.

گام دوم: خودتان را با خود مقایسه کنید.

به جای مقایسه خود با افراد دیگر، عادت به مقایسه خود با خودتان را ایجاد می کند.

ببینید چقدر رشد کرده اید، چه چیزی به دست آورده اید و چه پیشرفت هایی را در جهت اهداف خود انجام داده اید.

این عادت باعث ایجاد قدردانی و مهربانی نسبت به خودتان می شود، زیرا شما متوجه می شوید که چقدر به اهداف خود رسیده اید، بر چه موانعی غلبه کرده اید و چه کارهای خوبی انجام داده اید. شما احساس خوبی در مورد خودتان، بدون نیاز به فکر کردن در مورد دیگران، پیدا می کنید.

خودتان را با خود مقایسه کنید.

شما می توانید این عادت را با استفاده از چند دقیقه در روز و یا فقط هر جمعه (یا هر روز که متناسب با شما است) برای استفاده از یک دفتر یادداشت برای نوشتن اینکه چگونه شما رشد کرده اید، چقدر نزدیک تر به اهداف خود را در حال حاضر هستید، بر چه چیزهایی غلبه کرده اید و چه چیزهای جدیدی یاد گرفته اید و …، در خود ایجاد کنید.

با انجام این کار، تفکر شما در طول زمان تغییر می کند و الگوهای تفکر شما به طور خودکار بیشتر در مقایسه شما با خودتان نه با افراد دیگر، متمرکز خواهد شد.

گام سوم: با دیگران مهربان تر باشید

به نظر می رسد که طرز رفتار و فکر کردن نسبت به دیگران تاثیر بزرگی بر روی رفتار شما نسبت به خود و فکر کردن در مورد خودتان داشته باشد.

قضاوت و انتقاد بیشتر شما از دیگران باعث می شود که ناخودآگاه تمایل به قضاوت و انتقاد خود بیشتر از خود پیدا کنید. با دیگران مهربان تر باشید و به آنها کمک کنید و در نتیجه تمایل پیدا خواهید کرد که مهربان تر و مفیدتر برای خودتان باشید.

بنابراین بر روی کمک به مردم و مهربانی با آنها تمرکز کنید.

بر موارد مثبت خود و اطرافیانتان تمرکز کنید.

و قدردان موارد مثبتی که در خود و دیگران می بینید باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

 

به این مثال توجه کنید : 

امی اخیرا ارتقاء شغلی داشته است، جیل به مدت یک ماه به اروپا می رود، و لری ۲۰ پوند وزن کم کرده است و به نظر می رسد که او می تواند مربی خوبی باشد.

وقتی به آنچه که در زندگی دوستانتان اتفاق می افتد نگاه می کنید، آیا به آنها تبریک می گویید و برای آنها شادمانی می کنید؟ یا از شنیدن خبرهای خوب در مورد دیگران احساس بدی نسبت به خودتان پیدا می کنید؟ مقایسه های اجتماعی یک راه مطمئن برای بسیاری از افراد عاطفی و حساس است تا خودشان را به طور منفی محکوم کنند و در یک نگرانی دائمی به سر برند.

 زندگی شما منحصر به فرد است

زندگی شما منحصر به فرد است

آنچه که برای شما ارزشمند است و آنچه که شما را خوشحال می کند فقط در مورد شما صدق می کند، نه در مورد هیچکس دیگری. مقایسه خود با دیگران ملاک خوبی برای آنچه شما در راستای خواسته هایتان در زندگی انجام می دهید نیست. آیا تابه حال خود را در حال حسادت به کسی و برای چیزی که حتی آن را نمی خواهید یافته اید؟

شما همچنین نمی دانید که زندگی بقیه واقعا چگونه است. آیا تا به حال به دیگران برای خانه و ماشین جدیدشان حسادت ورزیده اید و بعدها متوجه شده باشید که آنها ورشکسته شده اند یا تا کنون نتوانسته اند صورتحساب خود را پرداخت کنند و بدهی بالا آورده اند؟

مشکلات مقایسه خودتان با دیگران

هنگامی که خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، احتمالا نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه کرده اید. این بدترین چیز برای تخریب عزت نفس خودتان است. حتی اگر نقاط قوت خود را با دیگران مقایسه کنید، همیشه افرادی وجود دارند که از شما بهتر و یا حتی بدتر هستند.

اینکه شما در کدام ردیف و رتبه قرار دارید هیچ ارتباطی با چگونگی زندگی شما ندارد. اگر شما در چیزی بهترین نیستید، آیا این بدان معنی است که شما نباید آن کار را انجام دهید؟ هیچ کس جز قهرمان های جهانی بیس بال نباید بیس بال بازی کند؟ اگر مقایسه خودتان با دیگران منجر به تسلیم شدن و رها کردن چیزی که از آن لذت می برید شود، این یک شکست واقعی محسوب می شود.

مقایسه های اجتماعی باعث خشم و ناخشنودی می شود

مقایسه های اجتماعی باعث خشم و ناخشنودی می شود. باعث می شود به جای تشویق خانواده و دوستانتان، با آن ها رقابت کنید و شاید حتی برایشان آرزوی شر کنید. تمرکز روی دیگران و لذت نبردن از زندگی و ازخودتان آسان است. مقایسات ناسالم می تواند منجر به تمرکز مداوم بر روی کسی شود که بهترین است. این می تواند لذت و خوشی را نابود کند. فقط به این دلیل که کسی می تواند سریع تر از من از کوه صعود کند، به این معنی نیست که من هنگام بالا رفتن از کوه لحظات فوق العاده ای نخواهم داشت.

متوقف کردن مقایسه های اجتماعی

برای متوقف کردن مقایسه های اجتماعی، اولین قدم این است که آگاه باشید و توجه داشته باشید که در حال انجام آن هستید. گاهی اوقات شما متوجه این موضوع هستید و متوقش می کنید. اگر نه، سوژه تمرکز خود را تغییر دهید. به جای این که بگویید، “او بسیار قویتر از من است”، خودتان را با خودتان مقایسه کنید. “من قوی تر از ماه گذشته شده ام”. یا “من قصد دارم در جهت چیزی که واقعا می خواهم، قوی تر شوم ، زیرا برای من خیلی ارزشمند است”.

وقتی متوجه شدید که دیگران چیزهایی دارند که شما ندارید، به یاد داشته باشید که الان شما چه کاری انجام می دهید و چه چیزهایی دارید. تمرین قدردانی کردن، به شما کمک می کند همه چیزهایی که دارید و باید از آن ها سپاسگزار باشید به خاطر بسپارید. خوشحالی از موفقیت دیگران را به جای استفاده از آن برای قضاوت در مورد خودتان تمرین کنید. پیروزی های دوستانتان را مایه شادی و جشن قرار داده و از این طریق حتی به تقویت روابط خود کمک کنید.

مشاوره رایگان آنلاین