صوت درمانی شامل مراقبت از طریق صدا، قبل از ایجاد اختلال صوت و درمان اختلالات صوتی ایجاد شده می باشد. مراقبت از طریق صوت، علمی سازمان یافته و کاملا تخصصی می باشد.

تاریخچه

راهبان بودایی و مرتاضان هندی، از قدیم الایام رسم سرودخوانی را برای ایجاد یک حالت جسمی و روحی اصلاح شده داشته‌ اند و استفاده از ضربات طبل، برای تحریک سربازان قبل از یک جنگ، در تعدادی از فرهنگ ها متداول است.

علاقه طب به صوت، اولین بار در سال ۱۸۹۶ برانگیخته شد، هنگامی که پزشکان ایالات متحده، کشف کردند که انواع مختلف موسیقی توانسته جریان خون را تحریک و شفاهیت ذهنی را افزایش دهد…

تاریخچه صوت درمانی

دستگاه های استفاده کننده از امواج صوتی، به عنوان شکلی از درمان، در سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ توسعه یافتند. یک شکسته‌ بند انگلیسی به نام دکتر پیتر مانرز درمانی را توسعه داد، که متداول ترین روش مورد استفاده در ایالات متحده است.

متخصصین گوش فرانسوی، به نام های دکتر گای‌ برارد و آلفرد توماتیس، روش پرورش تصحیح شنوایی (AIT) و شیوه توماتیس را پیشنهاد کردند، که به ترتیب، هر کدام علایق را در بریتانیا و ایالات متحده و اروپا جذب کرده‌ اند.

    – سرودخوانی

تکنیک دیگر، شیوه شناسی سمعی عملی (PAM)، در اوایل سال ۱۹۹۰ در فنلاند پیشرفت کرد، و هم اکنون در اروپا جایی به دست آورده است. سرودخوانی در بسیاری از فرهنگ ها متداول است، و تکنیک هایی نظیر سرود خوانی”پرصدای” مغولی، که ابزار AIT به یک ضبط CD خور ضبط می‌ شود و بیمار به موسیقی که به صورت الکترونیکی فیلتر شده، گوش می‌ کند که «زیر» یا «بم­ تر» می­ شود تا تشخیص فرکانس ­های صوتی مشکل شود.

کودکان مبتلا به اختلال در درک نوشته­ ها یا درون گرایی، ممکن است از AIT بهره ببرند…

مشاوره با درمانگر

صوت به صورت موج های فشاری، منتشر می‌ شود، هر نوسان در فرکانس خودش، یا یک دانگ، از طریق عصب شنوایی به مغز منتقل می‌ شود. در این نظریه، پیام های شنوایی ممکن است بر سیستم اعصاب خودکار نیز اثر گذارند، که اعضای داخلی و اعمال بدنی را تنظیم می‌ کند.

برخی از درمانگر‌ها معتقدند که اعضا داخلی و سلول ها، شبیه امواج صدا، در فرکانس هایی خاصی مرتعش می‌ شوند. این فرکانس‌ ها در بدن سالم مقداری ثابت دارند، اما هر اختلالی نشانه‌ ای از بیماری است. هدف صوت درمانی ، برگردانیدن توازن داخلی مختل شده به هماهنگی طبیعی ‌آن، با استفاده از امواج صوتی می‌ باشد.

درمانگر‌ها تعدادی از روش ها را به کار می‌گیرند:

  • قرینه‌ها:

یک دستگاه امواج صوتی را از میان پوست، به ناحیه خاصی از بدن شما منتقل می‌ کند. می‌ گویند این شیوه باعث می‌ شود سلول های بدن در حد مطلوبی به ارتعاش در آیند، طنین سلامتی. تکنسین‌ های سرود خوان به بیمارانشان ایجاد صوت های حرفی کشیده شده را می‌ آموزند، که گفته می‌ شود در داخل بدن به ارتعاش آمده و حالتی از خوشی جسمی و عاطفی را ایجاد می‌ کند.

در درمان cymatics یک دستگاه در بالای قسمتی از بدن، که باید درمان شود قرار می‌گیرد. در اینجا، ناحیه کبد است، و با فرکانسی مطابق با آن چه که سلول ها در یک بدن سالم دارند راه‌ اندازی می‌ شود.

  • شیوه AIT و تمایتس:

هدف این دو دستگاه باز آموزی بیمارانی است که ممکن است، هماهنگ شدن با فرکانس های صوتی معینی را سخت بیابند؛ مانند درونگرایی و اختلال در درک نوشته ها، شنیدن و گوش کردن به طور صحیح. شما به موزیکی که بر فرکانس های ویژه‌ ای تأکید دارد، با فشار به مغز برای شنیدن و قدم به قدم با آن ها کار کردن، گوش می‌ کنید.

صوت درمانی

  • PAM:

امواج صوتی کامپیوتری تولید شده، از طریق بلندگویی که در صندلی مخصوصی که شما رویش می‌ نشینید پخش می‌ شوند، که ادعا بر این است فشار خون را پایین‌ تر آورده و فشار عضلانی را کاهش می‌ دهد.

سرودخوانی، شما استفاده کردن از آهنگ هایی را در صدایتان برای خلق صوت خالص یاد می‌گیرید، می‌گویند که حالتی تفکری را تولید می‌ کند.

درمان معمولاً جلسات هفتگی ۱ ساعتی را شامل می‌ شود که به مدت چندین ماه ادامه می‌ یابد. سرود خوانی ممکن است در آخر هفته یا در کارگاه­ های شبانه، آموخته شود.

پیش آگهی صوت درمانی

  ۱- بیمار باید مشکل صدای خود را بپذیرد.

  ۲- بیمار باید مشتاق به اجرای برنامه درمانی باشد.

  ۳- باید بیمار برای تغییر رفتارهای آسیب‌ رسان و تغییر یا حذف استفاده از صدا حداقل به طور موقتی مشتاق باشد.

  ۴- مشکلات روانشناختی، اگر وجود داشته باشد ممکن است در روند اصلاح رفتار صوتی مداخله کند.

  ۵- اختلال صوتی بیمار باید اصلاح پذیر در برابر تغییر رویکرد صوتی باشد.

  ۶- تناسب انتظارات بیمار، باید در نظر گرفته شود. (صوت درمانی برای تغییر صدا به صدای مدل یا خواننده‌ ای مشهور نیست)

  ۷- بسیار لازم است که توجه کامل به شرایط حلق بیمار و وضعیت کلی سلامتش شود.

  ۸- بعضی بیماران مصرند به دستیابی کامل به صدای قبلی. ماهیت و برایند تغییرات حلق شاید چنین انتظاراتی را غیر واقعی کند.

  ۹- در نهایت پیش‌ آگهی وابسته به آسیب شناس گفتار و زبان است. فهم بالینی از مشکل و کفایت لازم در ارتباط با آن.

چرا صوت برای صدای گرفته پیشنهاد می‌ شود؟درمان گرفتگی صدا

صوت درمانی در افراد با صدای گرفته، از کودک تا بزرگسال، کاملا موثر می‌ باشد. همچنین اولین رویکرد درمانی در اختلالات ضایعه تار آواها مثل ندول، پولیپ و کیست می‌ باشد.

بدیهی است که این نوع اختلالات صوتی، معمولا در افرادی که از نظر شغلی، درگیری صوتی بیش از حدی دارند مانند رانندگان، معلمان، وکلا و صداپیشگان حرفه‌ ای (خوانندگان، مجریان، مداحان و…) بیشتر رخ می‌ دهند.

در مجموع هر فردی که از صدای خود بد استفاده کند، در معرض این آسیب‌ ها خواهد بود. صوت درمانی گاهی به صورت درمان همراه استفاده می‌ شود؛ مانند درمان افراد اسپاسمودیک دیسفونیا یا ترمور که همراه تزریقات بوتولینوم می‌ باشد و گاهی به تنهایی مانند درمان فلج یک طرفه تارهای صوتی.

همچنین صوت درمانی به عنوان مکمل و از اجزای مهم بهتر شدن عملکرد تارهای صوتی در عمل‌ های جراحی مربوط به گرفتگی صدا می‌ باشد.

 


مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


چه اتفاقی در صوت درمانی می‌ افتد؟

صوت درمانی برنامه درمانی است که برای کاهش گرفتگی صدا از طریق تغییر در رفتارهای و تغییرات سبک زندگی، طراحی شده است. صوت درمانی شامل تنوع زیادی از تکالیف طراحی شده، برای حذف سبک‌ های زندگی و رفتارهای صوتی خطرناک، شکل دادن رفتار صوتی سالم و دستیابی به سلامت تار آواهای آسیب دیده بعد از جراحی یا جراحت می‌ باشد.

صوت درمانی عموماً شامل یک تا سه جلسه درمانی به مدت ۴ تا ۸ هفته می‌ باشد. مدت صوت درمانی براساس موارد زیر تعیین می‌شود.

منشأ گرفتگی صدا، شدت گرفتگی صدا و مشکل صوتی، همراهی دیگر درمان‌ های پزشکی و از همه مهم تر تعهد بیمار به تمرینات و رفتارهای صوتی جدید در خارج از جلسات.

چه افرادی صلاحیت صوت درمانی را دارند؟

صوت درمانی و مغز

آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتار درمانگران) افرادی هستند که در حیطه مراقبت‌ های بهداشتی و فراهم آوردن رفتارهای درمانی مناسب و موثر برای گرفتگی صدا، کاملا مهارت دارند و می‌ توانند به ارائه این خدمت بپردازند.

آیا گفتاردرمانی همان صوت درمانی است؟

گفتاردرمانی یک عبارت کلی است، که در بر گیرنده تنوعی از خدمات درمانی، از جمله صوت درمانی می‌ باشد و هر دوی این خدمات، از طریق آسیب شناس گفتار و زبان ارائه می‌ شود.

رویکردهای صوت درمانی چیست؟

    – مستقیم:

این رویکردها متمرکزند بر دستورزی مکانیسم‌ های تولید صوت (مانند آواسازی، تنفس و فعالیت اسکلتی-ماهیچه‌ای) به منظور اصلاح رفتارهای صوتی و ایجاد صوتی سالم.

    – غیر مستقیم:

این رویکردها محیط‌ های فیزیکی، روانی، رفتاری و شناختی که در آن صداسازی رخ می‌ دهد را اصلاح می‌ کنند و دو جز دارند:

  ×آموزش بیمار: آموزش فیزیولوژی نرمال تولید صدا و تأثیر اختلالات صوتی بر عملکرد آن؛ تهیه کردن اطلاعاتی درباره تأثیر بد استفاده کردن از صدا و استراتژی‌ هایی برای حفظ سلامت صدا (بهداشت صدا)

  ×مشاوره: تعیین کردن و اجرا کردن راهبردهایی مانند مدیریت استرس برای اصلاح فاکتورهای روانی اجتماعی که تأثیرات منفی بر سلامت صدا دارند.

طرح درمانی معمولا شامل استفاده از حداقل یک رویکرد مستقیم و یک یا چند رویکرد غیر مستقیم براساس شرایط بیمار و اهداف درمانی است.
انتخاب درمان بستگی به نوع و شدت اختلال و نیازهای ارتباطی افراد دارد. درمانگران نسبت به متغیرهای فردی، فرهنگی و زبان شناختی برای انتخاب رویکرد درمانی مناسب حساسند.

شواهد و تحقیقات

 مطالعات راهنمای AIT و شیوه توماتیس پیشنهاد کرده‌ اند که آنان ممکن است در درمان مشکلات رفتاری کمک کننده باشند. به هر حال، هیچ مطالعه بالینی قانع‌کننده‌ ای برای تایید ادعاهای ارتعاش سلول های بدن یا اثرات درمانی صوت، روی اعضا و بافت های بدن، وجود ندارد.

نظرات پزشکی

بافت های مختلف بدن امواج صوتی را به صورت متفاوتی جذب و منعکس می‌ کنند. طب رسمی از این شیوه در اسکن‌ های اولتراسوند قبل از تولد استفاده می‌ کند. اکثر پزشکان در مورد ایده “هم کوک شدن” با ارتعاشات سلولی در درمان بیماران دچار تردید هستند.

احتیاط ها

اگر باطری قلبی (pacemaker پیس میکر) دارید از درمان cymatics اجتناب کنید…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب