در این مقاله از اکسیر قصد داریم از فواید خاک بازی پرده برداریم؛ با ما همراه باشید…

پژوهشگران می‌ گویند تماس با باکتری‌ هاى مفید خاک، با تقویت دستگاه ایمنى بدن مانند داروهاى ضد افسردگی، در بهبود روحیه افراد موثر است…

خاک بازی

آزمایش بر روی موش ها

به گزارش پایگاه اینترنتى لایوساینس، پژوهشگران دسته‌ اى از موش‌ ها را در معرض میکروب بی‌ ضرر خاک، یعنى «Mycobacteroum Vaccae» قرار دادند؛ سپس آن ها را مورد آزمایشى قرار دادند که براى بررسى اثربخشى داروهاى ضد افسردگى روى آن ها، انجام می‌ شود.

موش‌ ها به مدت پنج دقیقه در یک ظرف آب قرار داده شدند، تا مدت زمانى که به شنا کردن و تلاش براى نجات ادامه می‌ دهند، مشخص شود. محققان دریافتند موش‌ هایى که در معرض باکترى قرار گرفته بودند، بسیار بیشتر از موش‌ هاى گروه شاهد به تلاش خود ادامه دادند…

کریس لورى سرپرست این مطالعه از دانشگاه بریستول در انگلیس، می‌ گوید که موش‌ هاى گروه اول شیوه رویارویى فعال ترى داشتند.

موش‌هایى که داروهاى ضد افسردگى دریافت کردند، عزم بیشترى براى فرار داشتند. این یافته‌ ها در شماره آنلاین مجله «Neuroscience» منتشر شده است.

بیماران سرطانى با باکترى تحت درمان قرار گرفتند

نتایج این مطالعه مشابه یک تحقیق پزشکى است که چند سال پیش انجام شد و طى آن بیماران سرطانى با باکترى، تحت درمان قرار گرفتند. در این مطالعه بهبود قابل توجهى در کیفیت زندگى این بیماران مشاهده شد.

از آنجا که این باکترى عمر بیماران را طولانی‌ تر نمی‌ کند، دیگر به عنوان درمانى براى سرطان مورد توجه نیست. با این حال بیماران سرزندگى بیشتر، افزایش عملکرد قواى ادراکى و کاهش درد را گزارش دادند.

دانشمندان هنوز نمی‌ دانند که این باکترى چگونه روحیه را بهبود می‌ بخشد…

پژوهشگران می‌ گویند میکروب‌ ها، سلول‌ هاى ایمنى را وادار به آزاد کردن ماده شیمیایى «سیتوکین» می‌ کنند و از این طریق به‌ طور غیر مستقیم بر مغز تاثیر می‌ گذارند.

برخى از این مواد شیمیایى می‌ توانند اعصابى را که پیام‌ ها را از بدن به مغز می‌ برند، فعال کنند.

تحریک اعصاب، برخى یاخته‌ هاى عصبى مغز را وا می‌ دارد تا ماده شیمیایى سروتونین در قشر پیشانى مغز را آزاد کنند. از جمله فعالیت‌ هاى این ناحیه از مغز تنظیم روحیه است. با آن که تعداد بسیار کمى از یاخته‌ هاى عصبى در مغز سروتونین می‌ سازند، اما این یاخته‌ ها در تمام قسمت‌ هاى مغز فعالیت دارند.

افسردگی

دانشمندان علت بروز افسردگى را فقدان سروتونین در مغز می‌ دانند.

در مطالعات قبلى تماس با باکترى در اوایل کودکى، با ایمنى در برابر آسم و آلرژی‌ ها در بزرگسالى، مرتبط شناخته شده است. کشف جدید «فرضیه بهداشت» را قوت می‌ بخشد و نشان می‌ دهد تماس با باکترى نه تنها دستگاه ایمنى را تقویت می‌ کند، بلکه آسیب‌ پذیرى در برابر بیماری‌ هایى مانند افسردگى را نیز کاهش می‌ دهد…

این مطالعات به درک نحوه ارتباط بدن با مغز و پى بردن به اهمیت دستگاه ایمنى در سلامت روانى کمک می‌ کند.

فواید خاک بازی کودکان

فواید خاک بازی کودکان

    – تقویت سیستم ایمنی:

شاید شما نیز از جمله والدینی باشید که معتقدند بچه های امروزی به مراتب بیشتر از کودکان چند دهه قبل بیمار می شوند. تحقیقات نشان داده اند که بازی با خاک و گل کاملا خیس، سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند. در نتیجه آن ها کمتر مریض می شوند.

ماری روبوش، نویسنده “چرا خاک خوب است، ۵ راه برای دوستی با میکروب ها”، نتیجه گیری می کند:

“بنابراین، بگذارید کودک شما کودکی کند، اگر کودک شما هر روز با دست ها و لباس های خاکی و کثیف به خانه نمی آید، بدن او در حال ساخت ارتش ایمنی لازم برای بدنش نیست.

در حالی که این مسئله حیاتی است. در واقع این زندگی بیش از حد پاستوریزه، موجب شده است که کودکان کمتر با انواع میکروب ها مواجه شوند و در نتیجه بدن آن ها قادر به تمایز سلول های خودی از سلول های مهاجم نیست و این موجب افزایش انواع آلرژی ها همچون آسم، اگزما و بیماری های دیگر شده است. همچنین بدن کودکان پس از مواجهه مداوم با یک میکروب، موفق به ساخت آنتی بادی لازم می شود، پس این شرایط را باید در اختیارشان گذاشت و از این که کودک به خاک دست بزند، هراس نداشته باشید.”

     – ترشح شادی در مغز:

دانشمندان طی تحقیقاتی، متوجه شدند که در خاک باکتری ای میکروسکپی، به نام مایکوباکتریوم واکایی وجود دارد که موجب افزایش سطح سروتونین در مغز می شود.

سروتونین، یک انتقال دهنده ی عصبی است، نوعی ماده ی شیمیایی که موجب انتقال پیام های عصبی در مغز می شود، همچنین در پلاکت خون و روده یافت می شود؛ که فعالیت آن بر سلول های مغزی مسوول خلق، حافظه، یادگیری، اشتها، خواب و… تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد. تاثیر بازی با خاک مشابه تاثیر داروهای ضد افسردگی است. بنابراین خاک بازی برای کودک و بزرگسال شادی بخش و نشاط آور است.

    – ویتامین طبیعت:

در کتاب “آخرین کودک در جنگل” ریچارد لوو اصطلاح “اختلال فقدان طبیعت” را ابداع کرده است؛ برای اشاره به این موضوع که کمبود یا فقدان ارتباط با طبیعت در زندگی های مدرن امروزی ما، موجب اختلالات رفتاری بسیاری در بشر، به ویژه کودکان شده است. وی معتقد است که طبیعت برای انسان ها همچون یک ویتامین است و آن را ویتامین N می نامد.

همان طور که بدن ما، روزانه، به دوز معینی از سایر ویتامین ها نیاز دارد، هر روز به ویتامین N یا طبیعت نیز نیاز دارد. فقدان کافی این ویتامین در زندگی روزمره، موجب اختلالات مربوط به کمبود توجه، افسردگی و چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است.

    – IQ , EQ و خلاقیت:

خاک بازی و خلاقیت

تمامی فواید رشدی اسباب بازی های سازمان نایافته که در آینده در قسمت درباره بازی به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه این نوع از بازی ها موجب افزایش هوش، هوش اجتماعی و پرورش خلاقیت می شوند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب