این یک رویا نیست! تقویت حافظه با استفاده از تحریک الکتریکی مغز در طول خواب، امکان پذیر است. زمانی که شما خواب هستید، مغز شما در حال پردازش، تحکیم و ذخیره سازی اطلاعات همان روز است. مسائلی که در روزهای بعد و حتی ماه ها بعد، به آن نیاز خواهید داشت.

اختلال در حافظه، می تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد…

تقویت حافظه با تحریک الکتریکی در طول خواب!

روش تحریک الکتریکی مغز

برای اولین بار دانشمندان دانشگاه UNC، کاربرد روش تحریک الکتریکی متناوب یا TACS را در هنگام خواب، بر روی حافظه افراد سالم، بررسی کردند. روش تحریک الکتریکی مغز، یک روش غیر تهاجمی است که میلیون ها نفر از آن برای ارتقاء شناخت خود استفاده می کنند. این روش برای درمان اختلالاتی مانند، نقص حافظه، اسکیزوفرنی، آلزایمر و افسردگی اساسی کاربرد دارد.

سال هاست که دانشمندان تحقیقاتی بر روی امواج متناوب مغزی در هنگام خواب، انجام می دهند. این امواج که به نام دوک های خواب نامیده می شوند، در تثبیت حافظه و رویدادهای روزانه تاثیر گذار هستند.

دکتر فلاویو استادیار علوم اعصاب دانشگاه UNC می گوید:

“ما نمی دانستیم که دوک های خواب، خاطرات و رویدادها را برای فعال سازی و تثبیت، فعال می کند. در این مطالعه نشان داده شد که دوک های خواب برای ایجاد حافظه ضروری هستند و ما می توانیم با دستکاری آن ها، حافظه را ارتقا دهیم”.

این برای اولین بار است که تحقیقی دوک های خواب را بدون در نظر گرفتن فعالیت های الکتریکی مغز، هدف قرار داده است. لازم به ذکر است در این تحقیق، به جای TDCS که تحریک مستقیم و ثابت مغز است، از TACS استفاده شده است که جریان متناوب به مغز وارد می کند.

تحقیقی که دوک های خواب را هدف قرار داده است

شرکت کنندگان قبل از رفتن به خواب شبانه، دو تکلیف حافظه (تست جفت کلمات و تکلیف ضربه زدن مستمر) را انجام دادند. پس از انجام تکلیف، شرکت کنندگان به دو دسته آزمایش و گواه تقسیم شدند. یک گروه در طول شب امواجی را از طریق TACS دریافت کرد و گروه دیگر، تحریک بی اثری را به عنوان اثر پلاسبو یا دارونما دریافت کرد. (به اصطلاح هیچ مداخله ای دریافت نکردند)

پس از انجام مداخله، محققان دریافتند که تحریک مغز در طول خواب، بر روی تکلیف اول تاثیری نداشته است؛ ولی گروه آزمایشی، نسبت به گروه گواه، در آزمون ضربه زدن مستمر، عملکرد خیلی بهتری از خود نشان داد. در واقع در این آزمایش ارتباط مستقیم بین تحریک مغز و حافظه حرکتی یافت شد.

کارولین، نویسنده همکار این تحقیق، در این رابطه گفت: “ما می دانستیم که دوک های خواب در اختلالاتی مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی تغییر می کنند. اکنون با نتایج این تحقیق می توانیم درمان جدیدی برای آلزایمر و اسکیزوفرنی ارائه دهیم.”

همچنین این تیم تحقیقاتی قبل از این کار، با استفاده از TACS و تغییر امواج آلفا، بر روی ارتقا خلاقیت نیز کار کرده بودند. این تحقیق نشان می دهد که با هدف قرار دادن امواج خاصی از مغز، می توان بسیاری از اختلالات را درمان کرد…

 

Caroline Lustenberger , Michael R. Boyle , Sankaraleengam Alagapan , Juliann M. Mellin , Bradley V. Vaughn , Flavio Fröhlich. Feedback-Controlled Transcranial Alternating Current Stimulation Reveals a Functional Role of Sleep Spindles in Motor Memory Consolidation.Current Biology, 2016 DOI: 10.1016/j.cub.2016.06.044

نویسنده: حمید احدی

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ مرداد ۹۵

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب