تعامل مادر و فرزند

تحقیقات جدید به اهمیت موسیقی و آواز خواندن در تعامل مادر و فرزند، تأکید مجدد کرده‌اند. موسیقی و آواز خواندن برای نوزادان و کودکان در فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف فرزندپروری نفوذ کرده است. علاوه بر روش‌های مراقبتی مختلف، آواز خواندن مادر برای نوزاد در فرهنگ‌های مختلف دیده می‌شود و طول زمان حفظ شده است.


مقاله مرتبط: اهمیت رابطه والدین با کودک


تحقیق درباره تاثیر موسیقی در تعامل مادر و فرزند

دکتر شانون استاد بخش موسیقی درمانی دانشگاه میامی معتقد است که در کنار راه‌های مختلف و استاندارد تعامل مادر و فرزند، آواز خواندن برای نوزاد چیزی بیشتر و عمیق‌تر از آن چیزی که دیده و شنیده می‌شود برای نوزاد  به همراه دارد.

براساس مطالعات قبلی نوزادان یک سیستم درونی و ذاتی برای پردازش موسیقی دارند که بسیار پیچیده است. پژوهشگران در ابتدا سعی کردند که رفتارهای نوزاد را در پاسخ به آواز خواندن برای او و سایر تعاملات مادر با او مثل کتاب خواندن و بازی کردن را با هم مقایسه کنند. یکی از مهم‌ترین هدف‌های این پژوهش، کشف کردن این نکته بود که آواز خواندن برای نوزادان چه رفتارهای بخصوصی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات دکتر ایتول به دنبال بررسی این بود که چطور آواز خواندن برای نوزادان، منجر به ایجاد پیوند پیچیده‌ای بین نوزاد و مادر می‌شود. در یک مطالعه اولیه دکتر ایتول از ۷۰ نوزاد، در حین پاسخ دادن به شش فعالیت مختلف با مادر فیلم گرفت: مادر یک آوازی که به او داده شده است را برای کودک می‌خواند، مادر به انتخاب خودش یک آوازی برای نوزاد می‌خواند، مادر کتاب می‌خواند، مادر و نوزاد با اسباب‌بازی مشغول هستند و مادر و نوزاد باهم به یک موسیقی گوش می‌دهند. نتایج به دست آمده امیدبخش بودند و البته سؤالات جدیدی را نیز برای پژوهشگران به وجود آوردند.


مقاله مرتبط: موسیقی درمانی و کاربرد درمانی آن برای کودکان


نوزادان نمرات شناختی بالاتری در حفظ توجه در حالت آواز خواندن برای او داشتند و این نمرات بالا در حالت کتاب خواندن و بازی کردن با او نیز وجود داشت؛ اما این نمرات بالا در حالتی که مادر و کودک به موسیقی گوش می‌کردند وجود نداشت. سؤال مهم‌تر دکتر ایتول این بود که نقش مادر در این تعاملات چیست؟

تعامل مادر و فرزند از طریق موسیقی

نقش مادر در این تعامل چیست؟

دکتر تیوال تحقیقات خود را ادامه داد. این بار تمرکز وی بر نقش مادر در طول این تعامل بود و توجه خود را روی صدا و آوازی که مادر می‌خواند، متمرکز کرد. نتایج نشان داد که زمانی که کودک در فرایند آواز خواندن مادر درگیر می‌شود، غرایز مادرانه در حد بالایی قرار دارند. همچنین وقتی درگیر بودن کودک کاهش پیدا می‌کند، مادر سعی می‌کند با تغییر  میزان سرعت، زیر و بمی صدا، پاسخ دادن‌های کودک را تنظیم و تحریک کند.

دکتر تیوال با بررسی صداها متوجه شد که مادرانی که افسردگی پس از زایمان داشتند، هنگام آواز خواندن صدای آن‌ها فاقد حساسیت و ابراز هیجانی بود. اگرچه کودکان همچنان درگیر این فعالیت بودند ولی زیر و بمی صدای آن‌ها نیز تغییری نمی‌کرد و ماشینی به نظر می‌رسید.

برای مادرانی که افسردگی پس از زایمان داشته‌اند؛ آواز خواندن با کودک می‌تواند برای هر دوی آن‌ها سودمند باشد. از طریق موسیقی و آواز خواندن، حواس نوزاد تحریک می‌شود و می‌تواند روی زیر و بمی صدا متمرکز بشود. آواز خواندن به مادر کمک می‌کند تا کمتر بر افکار و هیجانات منفی مرتبط با افسردگی متمرکز شود و همچنین به عنوان یک والد بیشتر احساس قدرت بکند.

مادران در سراسر دنیا برای نوزادان خود آواز می‌خوانند و نوزادان این صداها را دوست دارند. لازم نیست که مادران در آواز خواندن و تنظیم صدای خود حرفه‌ای باشند تا وارد این سبک از تعامل با نوزاد بشوند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب