محققان می ‌گویند حل کردن جدول کلمات متقاطع، روشی استثنایی و کار آمد برای جوان نگه داشتن مغز است.

تاثیر حل کردن جدول

سلامتی مغز

شما هم که تصمیم گرفته‌ اید در سال جدید با ورزش، اندام خود را متناسب کنید، چرا همین برنامه را برای مغزتان انتخاب نمی ‌کنید؟! مغز و فکر شما هم به اندازه عضلاتتان برای رسیدن به سلامت، نیاز به ورزش دارد.

می ‌پرسید چطور مغزمان را ورزش بدهیم؟ با حل کردن جدول! این سرگرمی برای سلامت شما هم مفید است. به تازگی محققان متوجه شده‌ اند که جدول حل کردن، علاوه بر سرگرمی و تفریح، فواید دیگری هم دارد.

این کار نوعی ورزش برای مغز معرفی شده است. به این ترتیب کسانی که علاقه دارند ذهن خود را هم مانند بدنشان ورزیده کنند، لازم است این ورزش مغز “یعنی جدول حل کردن” را شروع کنند. البته این تنها خاصیت جدول حل کردن نیست! اگر باور نمی ‌کنید، بخوانید.

تاریخچه جدول ها

می ‌گویند جدول کلمات متقاطع، مشهور‌ترین و گسترده‌ ترین بازی در جهان است؛ اگر چه تاریخچه کوتاهی دارد. اولین جدول‌ ها در قرن ۱۹ در انگلستان متولد شدند. این جدول‌ ها در نوع خود، بسیار ابتدایی بوده و از مربع‌ های کلمات ساخته شده بودند. به ‌طوری که گروهی از کلمات، طوری کنار هم قرار داده شده بودند که در جهت عمودی و افقی، به یک شکل خوانده می ‌شدند.

این جدول‌ ها در مجلات دوره‌ ای و کتاب‌ های معمای کودکان چاپ می‌ شد. با این حال، در آمریکا، جدول حل کردن به یکی از جدی‌ ترین سرگرمی‌ های بزرگسالان تبدیل شد.

بد نیست بدانید اولین جدول کلمات متقاطع منتشر شده، به وسیله یک روزنامه‌ نگار به نام “آرتور‌واین” اهل لیورپول، طراحی و ساخته شد که به‌ عنوان مبتکر بازی‌ های مشهور جهان شناخته شده است. ۲۱ دسامبر ۱۹۱۳، تاریخ چاپ این جدول در روزنام ه‌ای به نام دنیای نیویورک است.

ورزشی برای مغز

اگر اهل نرمش و ورزش باشید، می ‌دانید که هر عضله‌ ای که در تمرین‌ ها بیشتر به کار گرفته شود، قوی‌ تر و بزرگ‌ تر می ‌شود. مغز نیز همین طور است؛ یعنی هر چه شما مغزتان را بیشتر ورزش دهید، این عضو مهم بدن شما، گسترده‌ تر و قوی‌ تر خواهد شد. پس مغز هم مانند سایر اعضای بدن، به وزرش و تحرک احتیاج دارد که طبق نتایج مطالعات دکتر فتوحی، حل کردن جدول می ‌تواند این هدف را تأمین کند.

  – زندگی نامه خیلی مختصر از دکتر مجید فتوحی:

دکتر مجید فتوحی که کتابی به نام درمان حافظه نوشته ‌است، هم اکنون عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی هاروارد در رشته نورولوژیی و مشاور نورولوژی در مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در بیمارستان جان هاپیکنز بوده و همچنین عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، انجمن پزشکی آمریکا، سازمان بین‌المللی تحقیقات مغزی، انجمن پزشکی ماساچوست و انجمن علوم اعصاب نیز هست.

می‌ خواهم به یاد آورم!

اگر شما هم می ‌ترسید که بزرگ‌ترین دارایی خود یعنی حافظه تان را از دست بدهید و در جست ‌وجوی راهی برای تقویت آن هستید،، جدول حل کنید. به ‌طور طبیعی با افزایش سن و پیر شدن، توانایی ما برای به یاد آوردن و به خاطر سپردن، کمتر و کمتر می ‌شود. اما در هر سنی می‌ توان این روند را کند کرد یا جلوی آن را گرفت. لابد از خودتان می ‌پرسید مگراین حافظه به چه درد می‌ خورد؟! بهتر است بدانید تمام کارهایی که انجام می‌ دهید، وابسته به همین حافظه است، از مسواک زدن دندان‌ هایتان تا لذت بردن از شامی که با خانواده می ‌خورید.

حافظه یکی از اجزای ضروری زندگی شماست و با از دست رفتن آن که ممکن است از نشانه‌ های آلزایمر هم باشد، زندگی شما مختل خواهد شد. مثلاً همین برگشتن به خانه، که ممکن است خیلی پیش پا افتاده به ‌نظر برسد، بدون به خاطر سپردن آدرس محل زندگی ممکن نیست.

علاوه بر این، حافظه، انعکاسی از زندگی شماست. اولین دیدار با همسر، در آغوش گرفتن فرزندتان برای اولین بار پس از تولد، دوستان و همکلاسی‌ های شما در دوران تحصیل، همه و همه بهانه‌ هایی هستند که نخواهید این نعمت خدا را از دست بدهید.

جوان بمانید!

تحقیقات نشان داده است که فعالیت مغز در سنین میانسالی و حتی قبل از آن، می ‌تواند در آینده به فرد کمک کند تا دچار آلزایمر (که شایع‌ترین شکل دمانس یا زوال عقل است) نشود. البته این تنها عامل مؤثر در ایجاد بیماری نیست و تغذیه، فعالیت بدنی، ژنتیک و خیلی چیز‌های دیگر در این مسئله نقش دارند. بعد از ۲۰ سالگی با افزایش سن، بیش از ۲۰۰ میلیارد سلول عصبی تحلیل رفته و می‌ میرند.

تحلیل قوای شناختی که از عوارض این مرگ سلولی است، ابتدا ضعف حافظه و قدرت شنیدن خود را نشان می ‌دهد. البته نگران نشوید، این روند تا حدی، قابل پیشگیری است. محققانی از انجمن ملی علوم، معتقدند کسانی که در فعالیت‌ های چالش برانگیز مغز (مانند جدول کلمات متقاطع، شطرنج و کتاب خواندن و سفر) به‌ عنوان یک سرگرمی و تفریح شرکت می ‌کنند، می‌ توانند باعث کندی روند پیری در مغز خود شوند.

  – زوال عقل:

همچنین بررسی ۲۰ ساله پزشکان در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک، نشان داده است کسانی که ۴ روز در هفته جدول کلمات متقاطع حل می ‌کنند، ۴۷ درصد کمتر از کسانی که یک روز در هفته این کار را می ‌کنند، درمعرض خطر دمانس (زوال عقل) هستند.

دکتر رابرت‌ فریدلند، پروفسور عصب شناسی از دانشگاه “کیس ‌وسترن ریزرو” در کلیولند، در این باره می ‌گوید: کسانی که از ۲۰ تا ۶۰ سالگی، بیشتر از مغز خود کار می‌ کشند، کمتر دچار آلزایمر می ‌شوند. در این افراد، فعالیت‌ های دوباره‌ سازی‌ (مانند حل کردن جدول) به اندازه فعالیت‌ های آموزشی (مانند شرکت در یک کلاس، برای یادگیری یک مهارت تازه) مؤثرند.

بد نیست بدانید این محققان معتقدند هیچ وقت برای شروع چنین فعالیتی دیر نیست…

مسائل زندگی را حل کنید!

کسانی که اهل جدول حل کردن باشند، می‌ دانند که چقدر این کار به آن ها احساس آرامش می ‌دهد. برای افرادی که در زندگی روزمره خود با مشکلات زیادی روبه ‌رو هستند، سریع‌ ترین راه برای خلاصی از افکار آزار دهنده، همین جدول حل کردن است.

ویل شورتز، مصحح جدول نیویورک تایمز معتقد است در حل مسئله، ما بهترین کاری را که می ‌توانیم، انجام می ‌دهیم و سپس به مشکل بعدی می‌ رسیم و این دقیقا همان کاری است که در حل کردن جدول یاد می ‌گیریم. یعنی دیدن مسئله از اول تا آخر!

وقتی آخرین مربع خالی را با حرف صحیح پر می‌ کنیم، می‌ دانیم که راه حل نهایی را برای همه مشکلات یافته‌ ایم. به همین علت احساس رضایت فوق العاده‌ ای به ما دست می‌ دهد، حتی اگر ابتدا نتوانسته باشیم مربع‌ های خالی را به ‌ترتیب پر کنیم.

راه جدید آموزش!

جدول نه تنها برای حل مشکلات روزمره مفید است، بلکه به آموزش موضوعات خاص هم کمک می ‌کند. ماری جو فرچ از دانشگاه ماریونن ایالت اوهایو معتقد است، جدول علاوه بر جلب رضایت فرد، بار آموزشی هم برای او دارد.

جالب است بدانید او اغلب در کلاس درس، برای سنجش یادگیری دانشجویانش، امتحان را به شکل حل جدول برگزار می‌ کند و معتقد است این روش (به‌ علت همراهی سرگرمی با آموزش) می ‌تواند در یادگیری دانشجویان مؤثرتر از سایر روش‌ ها باشد.

خوشبختانه همان طور که بزرگسالان با حل جدول به دانش خود اضافه می‌ کنند، بچه مدرسه‌ ای‌ ها هم می ‌توانند از حل جدول برای یادگیری استفاده کنند و حتی می ‌توان این کار را به‌ صورت خانوادگی و دسته‌ جمعی انجام داد.

خبرنگاران هم جدول حل کنند!

جالب است بدانید حل کردن جدول، برای آموزش و تقویت مهارت روزنامه نگاری و گزارشگری هم مفید است! یکی از ویراستاران واشنگتن پست به گفته همکارش، همیشه در حال جدول حل کردن است. این کار می‌ تواند توانایی او را برای بازی با کلمات افزایش دهد.

با تمرین، متفاوت نگاه کردن به کلمات و معنی آن ها، قدرت متفاوت دیدن و متفاوت فکر کردن (دو مهارت مهم در نویسندگی) هم به دست می ‌آید. وقتی خبرنگاران متفاوت ببینند و متفاوت فکر کنند، حرف‌ های تازه‌ ای هم برای گفتن خواهند داشت و برای سؤال‌ های موجود، پاسخ‌ های جدیدی کشف خواهند کرد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب