علائم اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در دوران بلوغ افزایش می یابد. در ادامه مطلب به بررسی رابطه بین بلوغ و ADHD می‌پردازیم.

“دختر ۱۲ ساله من مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه است، و بیشتر از قبل احساساتی و دمدمی‌ مزاج شده است. او همچنین چرخه قاعدگی خود را آغاز کرده است و مشکلاتی قبل از شروع چرخه قاعدگی دارد. آیا تغییرات هورمونی می‌ تواند روی اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تأثیر بگذارد؟”

مدیریت و تنظیم احساسات برای هر کودکی سخت است. در زمان بلوغ نیز سخت‌ تر می‌ شود و همراه با ADHD این قضیه می‌ تواند طاقت‌ فرسا شود. چه اتفاقی در حال وقوع است؟

تأثیر بلوغ و قاعدگی بر بیش فعالی دختران

علائم اختلال بیش فعالی/ نقص توجه معمولاً در دختران در زمان بلوغ به دلیل بالا رفتن سطح استروژن در بدن، افزایش می‌ یابد. همان‌ طور که می‌ دانید، بلوغ دوران تغییرات بزرگی است که دختران را از کودکی به بزرگسالی منتقل می‌ کند. بدن او در حال رشد و توسعه فیزیکی و جنسی، است و ممکن است طیف وسیعی از احساسات را تجربه کند که همراه با تغییرات زیستی، شناختی و اجتماعی رخ می‌ دهند. این تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد مشکلات رفتاری و خلقی برای دختران، به ویژه مبتلایان به ADHD شود.

ADHD و علائم بیش از قاعدگی می‌ تواند باعث واکنش هیجانی بیش‌ از حد در دختران شود. با وجود هر دو، بسیاری از دختران به طوری خاص آسیب‌ پذیر شده و احتمالاً فرو می‌ ریزند؛ یا در غیر این صورت کنترل عاطفی خود را از دست خواهند داد.

علائم بیش فعالی دختران

اختلال بیش فعالی/ نقص توجه و بلوغ می‌تواند خودآگاهی دختران را افزایش دهد. از طرفی قاعدگی باعث ایجاد اضطراب مربوط به تصویر بدنی می شود. همه این عناصر دست در دست هم باعث ایجاد طوفان کاملی از خودآگاهی و کاهش اعتماد به‌ نفس می‌ شوند. علائم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، درد شکم و خستگی اغلب برای دخترانی که اختلال بیش‌ فعالی/ نقص توجه دارند شدیدتر است. علائم ADHD با مسائلی مانند استرس، خستگی و درد شدیدتر می‌ شود؛ بنابراین، دخترانی که از سن بلوغ عبور می‌ کنند و نحوه برخورد و کنترل مناسب را فرا نگرفته اند؛ ممکن است در یک چرخه معیوب پریشانی عاطفی گرفتار شوند…

بیش فعالی دختران

چگونه والدین می‌ توانند کمک کنند؟

پدر و مادر چه کاری می‌توانند برای کمک انجام دهند؟

اگر دخترتان علائم اشاره‌ شده را تجربه می‌ کند مانند درماندگی و استیصال شدیدی که باعث می‌ شود با خشم، افسردگی یا اضطراب واکنش نشان دهد، حتماً با متخصص در این باره صحبت کنید. اگر مشکلات پیش از قاعدگی شدید شود، می‌ تواند از دارو استفاده کند. مهم است که والدین دختران دارای ADHD بدانند که چگونه این تغییرات هورمونی می‌ توانند زندگی روزمره‌ شان را تحت ‌تأثیر قرار دهند. با این درک، والدین تمایل بیشتری به تحمل مشکلات و آسیب‌ های وارده به دخترشان را دارند و دخترها بیشتر به‌ طور فعالانه تنش‌ هایی که می‌ تواند واکنش‌ های اختلال بیش فعالی/ نقص توجه را تشدید کند را تشخیص می‌دهند و استراتژی‌ های مقابله‌ ای مثبت را برای غلبه بر این موقعیت دشوار به کار می‌ گیرند.

به دختر خود کمک کنید که استرس و خستگی را از طریق دور بودن از فشارهای اجتماعی و مدرسه، مدیریت کند. اطمینان حاصل کنید که دختر شما به‌ اندازه کافی بخوابد، به خوبی غذا بخورد و تحت‌الشعاع فشارهای اجتماعی یا مدرسه قرار نگیرد. حامی فرزندتان باشید. ممکن است دختر شما کج‌ خلق و تحریک‌ پذیر باشد، اما این احساسات از بین خواهند رفت. در عین‌ حال، حمایت و تشویق شما می‌ تواند به توسعه استراتژی‌ هایی برای مدیریت احساسات وی کمک کند. بلوغ نیز یک تفاوت مثبت ایجاد می‌ کند که بهتر است در این شرایط با متخصص با تجربه مشورت کنید تا آگاهی و آموزش‌های لازم را به شما بدهد.

نتیجه

اگر شما والدین گرامی اطلاعات صحیح و کاربردی درباره نحوه کمک به فرزندتان در این دوره حساس را فرا نگیرید و به فرزند خود کمک نکنید باعث می‌ شود که دخترتان این دوران را به سختی پشت سر بگذارد و آثار منفی این دوره تا آخر عمر همراه وی باشد. نحوه برخورد با دختران دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در دوران بلوغ را می‌ توانید از روانشناسان مجرب آموزش ببینید…


مقاله مرتبط : درک نوجوانان بیش فعال/ نقص توجه


 

منبع: verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب