فرآیند بلوغ مهم‌ ترین مرحله در زندگی است و اگر درست و طبیعی نباشد، مابقی عمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بلوغ باید به موقع شروع و تکامل طبیعی داشته باشد. تشخیص به موقع و درمان اختلال در روند بلوغ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله سعی می‌ شود راهنمای مفید و جامع در مورد فرآیند بلوغ پسران جهت والدین فراهم شود.

اطلاع و آگاهی از مراحل بلوغ، زمان شروع آن و سیر طبیعی بلوغ، دارای اهمیت زیادی است. فرآیند بلوغ تا چند سال طول می‌ کشد و علاوه بر تغییرات جسمانی، فرزند شما دچار تغییرات روحی و هیجانی نیز می‌‌‌شود. در این مقاله فقط از تغییرات فیزیکی در هنگام بلوغ فرزندان پسر صحبت خواهد شد…

بلوغ چیست؟

بلوغ (Puberty) فرآیندی است که فرزند شما طی آن متحمل تغییرات جسمانی یا فیزیکی، روانی و هیجانی می‌شود. بلوغ وقتی شروع می‌ شود که هورمون‌ های لازم توسط مغز ترشح شده و بیضه‌ ها و تخمدان‌ ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

بلوغ پسران

سن شروع بلوغ پسران

بلوغ پسران (Puberty in Boys) معمولاً بین ۱۳-۱۱ سالگی شروع می‌شود، ولی بستگی به نژاد و محل اقامت، بلوغ می‌تواند بین ۱۴-۹ سالگی در پسران شروع شود. ژنتیک، تغذیه و فاکتورهای اجتماعی از عوامل مهم مشخص‌کننده موعد بلوغ هستند.
نمی‌توان زمان شروع بلوغ را در یک کودک به صورت دقیق مشخص ساخت. فرآیند بلوغ با ترشح هورمون‌ هایی توسط مغز شروع می‌شود که از بیرون قابل تشخیص نیست ولی پزشک می‌تواند با انجام آزمایشات لازم آن را تشخیص دهد. مدت زمان کامل شدن بلوغ از ۱۸ ماه تا ۴ سال متفاوت است.

در زمان بلوغ چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بر حسب سن، والدین می‌توانند حدس بزنند که فرزند پسر آن ها می‌بایست چه تغییراتی را نشان دهد، هر گونه تأخیر قابل ملاحظه و عدم شروع این تغییرات می‌تواند زنگ خطر مبنی بر وجود اختلال در فرآیند شروع و تکامل بلوغ باشد و باید در این موارد با پزشک متخصص مشورت کرد…

تغییرات مورد انتظار بین ۱۳-۱۱ سالگی:
  • بیضه‌ها و آلت تناسلی شروع به بزرگ شدن می‌کنند، گاهی رشد یک بیضه بیشتر از طرف مقابل است.
  • موهای زائد شروع به ظاهر شدن می‌کنند. این موها با گذشت زمان تیره‌ تر و ضخیم‌ تر می‌ شوند.
  • رنگ پوست کیسه بیضه تیره‌ تر از رنگ پوست سایر نقاط بدن می‌شود.
تغییرات مورد انتظار بین ۱۴-۱۲سالگی:
  • رشد جهشی قد اتفاق می‌ افتد و قد کودک به ناگهان بیشتر می‌شود. ممکن است بعضی قسمت‌ های بدن مثل سر، صورت و دست‌ها بیشتر از سایر اندام‌ ها و تنه بدن رشد کنند.
  • در این مدت زمان، قد کودک به میزان ۳۰-۱۰ سانتی متر بیشتر می‌ شود و رشد قد بین ۲۰-۱۸ سالگی متوقف می‌شود؛ بنابراین اگر فرزند پسر شما ۱۵ ساله است ولی هنوز رشد جهشی قد شروع نشده است، غیرطبیعی است.
تغییرات مورد انتظار بین ۱۵-۱۳ سالگی:
  • رشد مو در سایر قسمت‌ های بدن مثل زیر بغل و صورت شروع می‌ شود و موهای ساق پا ضخیم‌ تر می‌ شوند.
  • رشد مو در نقاط تازه بدن گاهی تا ۲۰ سالگی نیز ادامه پیدا می‌ کند.
  • نعوظ و محتلم شدن شبانه شروع می‌شود.
تغییرات مورد انتظار بین ۱۵-۱۴ سالگی:
  • حنجره رشد می‌کند و به اصطلاح سیب آدم در جلو گردن ظاهر می‌شود.
  • با رشد حنجره صدا از زیر بودن خارج شده و کم کم مردانه می‌شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب