مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه بوفالو، در پی پژوهش ­های خود، عنوان کرده است که برای جلوگیری از مصرف الکل و مواد مخدر در دوران نوجوانی، باید از اوایل کودکی اقداماتی را انجام داد. دکتر داس ادن، معتقد است والدینی که مشکلاتی در مصرف الکل دارند، کودکانشان بیشتر در معرض استفاده از الکل پیش از سن قانونی و ابتلا به اختلالات سوء­مصرف مواد مخدر قرار دارند. بسیار مهم است که تشخیص بدهیم، تحت چه شرایطی این مشکلات شروع می ­شوند؛ در نتیجه می­ توانیم نوجوانان در معرض خطر را، شناسایی کنیم و مداخلات ساده ­ای برای پیشگیری انجام بدهیم…

برای پیشگیری از سوء­مصرف مواد در نوجوانان، از کودکی شروع کنید!

دلایل پیشروی به سوی اعتیاد در نوجوانی

دکتر ادن، مسیرهای مختلفی که از کودکی شروع می ­شوند و در نوجوانی به سوءمصرف مواد منجر می ­شوند را، به دقت بررسی کرد است. نتایج نشان داد که وابستگی خود والدین به مواد مخدر، نبود حساسیت و گرمای مادر در اوایل کودکی، نقش مهمی را ایفا می ­کنند.

  – تعاملی گرم با کودکان نوپا توسط مادران:

زمانی که مادران در تعامل با کودکان نوپای خود، به میزان کافی حساس و گرم باشند، حتی اگر همسرشان به مصرف الکل وابسته باشد؛ احتمال اینکه فرزندشان در نوجوانی به مصرف مواد وابسته شود، پایین می ­آید. یافته­ های دکتر ادن ثابت کرده ­اند که والدینی با مشکلات سوءمصرف مواد مخدر، حساسیت کمتری نسبت­ به کودک نوپای خود دارند و این روند تا زمان مهد کودک رفتن هم، ادامه خواهد داشت.

  – ارتباط با همسالان بزرگ تر:

زمانی هم که کودک وارد مدرسه می­ شود، مادر نظارتی بر گروه همسالان کودک نخواهد داشت و نتیجتا کودک به احتمال زیاد، با همسالان بزرگتر از خودش، وارد رابطه خواهد شد. تعامل با همسالان بزرگتر و شرور، باعث می­ شود کودک زودتر از سن خود مشروبات الکلی مصرف بکند. این کودکان در سنین پیش از دبستان، کمتر به قوانین و مقررات پایبند هستند و از اوایل نوجوانی، الکل و از اواخر نوجوانی، مصرف ماری جوانا را شروع می­ کنند.

زمان عاملی مهم برای پیشگیری از سوء­مصرف مواد

برای مداخلات پیشگیرانه، زمان عامل بسیار مهمی است. کودکانی که والدینی با سوءمصرف الکل دارند، پیش از ورود به مدرسه و در فاصله ­ی بین دوره­ی دبستان و راهنمایی، باید مداخلات لازم را دریافت کنند. کارآمدترین روش این است که از مادران حمایت کنیم و آن ها را تشویق کنیم که در دوران نوپایی، روابط گرم و پاسخگویی با کودک داشته باشند.

همچنین در دوران مدرسه، نظارت کافی بر گروه های دوستی، کودک خود داشته باشند. این نوع توجهات و حمایت­ های مادرانه، باعث می­ شود که کودک در دوران پیش از دبستان بتواند احساسات خود را تنظیم کند و تا نوجوانی در مدرسه، مشکلات رفتاری نداشته باشد.

 

منبع:

Rina D. Eiden, Jared Lessard, Craig R. Colder, Jennifer Livingston, Meghan Casey, Kenneth E. Leonard. Developmental cascade model for adolescent substance use from infancy to late adolescence.. Developmental Psychology, ۲۰۱۶; ۵۲ (۱۰): ۱۶۱۹ DOI: ۱۰.۱۰۳۷/dev0000199

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب