درمانگر ماهر می تواند نوجوان دارای مشکل را کمک و حمایت کند. درمانگران مختلفی هستند که با نوجوانان کار می کنند؛ بنابراین باید بدانید درمانگر مناسب نوجوان شما کیست. در اینجا عوامل مهمی را باید مورد توجه قرار دهید، سوالات ضروری برای پرسیدن و موارد ضروری که برای انتخاب درمانگر مناسب نوجوان خود باید بدانید…

مشاوره نوجوانان

دلایل اهمیت دوره نوجوانی

  ۱- تأثیر دوره نوجوانی بر بقیه سال‏ های زندگی حیاتی است:

در نظری کلی بر زندگی فرد، پی می‏ بریم که در طی آن سه دوره از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سال‏ های عمر دارد و تأثیر این دوره ‏ها بر سال‏ های بعدی، قطعی و حیاتی است. واحد زمان در این دوره ‏ها یکسان نیست، که این دوره‏ ها عبارتند از:

  • اولین دوره مهم، دوره جنینی است؛ فرد در مدت نه ماه اعضاء و توانایی ‏هایی را برای بقیه سال‏ های عمر به دست می ‏آورد، و اگر در این مدت نتواند آن کفایت‏ ها را کسب نماید چه بسا در مرحله جنینی و یا دوران خارج از رحم، زندگی سختی را در پیش خواهد داشت. مثل فردی که در دوران جنینی نتواند از قلب و یا پای سالمی برخوردار شود.
  • دومین دوره مهم، زمان تولد و اولین سال زندگی است؛ در زمان زایمان، تنفس دقایق اول، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است، طولانی شدن این زمان موجب آسیب ‏های طولانی مدت برای فرد خواهد شد؛ و لذا همه افراد یاری دهنده برای زایمان، سعی وافر بر تنفس نوزاد در لحظات اول را دارند. فرد طی نه ماه از یک نوزاد حدود سه کیلویی به شیرخوار حدود نه کیلو می‏ رسد و در این مدت از نظر کیفی، توانایی‏ های بیشتری پیدا می‏ کند. نوزادی که توان حرکت نداشت، در پایان سال اول می ‏ایستد، راه می‏ رود و حرف می‏ زند.
  • سومین مرحله و دوره مهم فرد، دوره نوجوانی است؛ که فرد از طریق گذر از آن از کودکی به بزرگسالی وارد می‏ شود و توانایی ‏ها و کفایت‏ هایی را کسب می‏ کند که در زندگی بزرگسالی از آن ها استفاده کند و اگر نتواند، دوران بزرگسالی راحتی نخواهد داشت.

  ۲- نوجوانی زمان گذر از کودکی به بزرگسالی و آمادگی برای بزرگسالی است:

نوجوانی زمان اکتساب و باروری، اکتساب خصوصیات عاطفی و هیجانی بزرگسالی، زمان کسب هویت فردی و اجتماعی می‏ باشد. بلوغ فیزیکی و روانی و عاطفی در نوجوانی، متحول شده و ادامه می‏ یابد.

  ۳- بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتارهای ناسالم ریشه در زمان نوجوانی دارند:

حاملگی ‏های پرخطر، مرگ و میرها، عادات و سوء مصرف مواد از این زمان نشأت می ‏گیرند.

تحقیقات نشان می‏ دهند که بیشتر افراد سیگاری اولین سیگار را در زمان بلوغ تجربه کرده ‏اند.

  ۴- مخاطرات اخلاقی دوران نوجوانی

دوران نوجوانی زمینه بروز برخی مخاطرات اخلاقی را نیز فراهم می کند…

  • بسیاری از نوجوانان مشکل دار، دچار رشد نایافتگی و خود محوری هستند. اطاعت آنان از قوانین هنوز به دلیل نظارت افراد قدرتمند و ترس از تنبیه است. آنان به زودی یاد می گیرند که می توانند برخی از قوانین موجود را نادیده بگیرند، بی آنکه تحت پیگرد قرار گیرند.
  •  وابسته شدن نوجوانان در آغاز و میانه نوجوانی، دشواری دیگر گروهی از نوجوانان است. اینان ممکن است از اینکه نام یا عکسشان پس از ارتکاب جرم در جراید چاپ شود، احساس اهمیت کنند و بر فعالیت های ضداخلاقی خود بیفزایند.
  •  گروه دیگری از نوجوانان به سبب مشکلات اخلاقی و ارزشی به استفاده از مواد مخدر روی می آورند، و به تدریج خود را به آسیب های مغزی دچار می کنند.

مواد مخدر در نوجوانی

  •  گروه بزرگ تری از نوجوانان هستند که مشکل مواد مخدر و قانون شکنی ندارند، اما با پرسش ها و تردیدهای زیادی درباره معنای زندگی و مذهب و اخلاق روبه رو هستند.
  •  ارزش های نوجوانان همیشه نتیجه تصمیمات عاقلانه ای نیست که به طور منطقی اتخاذ کرده اند. نوجوانان ارزش ها را اغلب به دلایلی که با تضادها و انگیزه های شخصی آنان در ارتباط است (و بسیاری را هم نا آگاهانه) انتخاب می کنند.

عوامل موثر در انتخاب یک درمانگر نوجوان

هنگامی که شما یک درمانگر را می خواهید انتخاب کنید، این عوامل را در نظر بگیرید:

  • یک درمانگری را انتخاب کنید که دارای تخصص و تجربه در برخورد با نوجوانان است. مشکلات آن ها و نحوه برخورد آن ها با این گروه سنی منحصر به فرد است.
  • رویکرد درمانی درمانگر را در نظر بگیرید. روش های مختلفی برای درمان نوجوانان وجود دارد، پس با این روش ها آشنا شوید و انتخاب خود را براساس مسائلی که نوجوان شما در حال مبارزه با آن است و زمینه ای که برای شما مناسب تر است، بگذارید.

انتخاب درمانگر

  • در صورت امکان، به درمانگری مراجعه کنید، که توسط شخصی که دانش و آگاهی کافی دارد معرفی شده باشد.
  • در مورد ویژگی های خاصی که ممکن است نوجوان شما در یک درمانگر نیاز داشته باشد فکر کنید. آیا اولویتی برای درمانگر مرد یا زن وجود دارد؟ آیا سن درمانگر می تواند برای نوجوان شما مهم باشد؟ آیا با فرد جوان و پرانرژی بهتر ارتباط برقرار می کنند یا با فردی که با تجربه تر است؟

    – سوالاتی که می توانید از درمانگر بپرسید

سؤال های زیر اطلاعات مهمی ارائه می دهد و به شما در درک بهتر این که چگونه درمانگر با نوجوانتان کار خواهد کرد تا به تغییرات مثبت برسد، کمک خواهد کرد:

  • در زمینه مشکلی که فرزند من دارد، چه تجربه ای دارید؟
  • چه مدت است که کار می کنید؟
  • توضیح دهید که چگونه با نوجوان من کار خواهید کرد.
  • آیا دیگر اعضای خانواده در روند درمان درگیر خواهند شد؟
  • چه مجوزی دارید؟
  • چگونه اهداف را برای درمان تعیین می کنید و پیشرفت را اندازه گیری می کنید؟
  • آیا شما عضو سازمان حرفه ای هستید؟
  • آیا می توانید روش درمانی را که استفاده می کنید، توضیح دهید؟

    – مهم ترین عامل در انتخاب یک درمانگر

تجربه و اعتبار مهم است، اما معمولا این شخصیت یک درمانگر و روابط درمانی است که بین نوجوان و درمانگر ایجاد می شود، که مهم ترین عامل است. این رابطه در نهایت مهم ترین عاملی است که به درمانگر کمک می کند تا بتواند به نوجوان دارای مشکل کمک کند. در انتخاب یک درمانگر، از خودتان بپرسید که آیا این شخص احتمالا قادر به برقراری ارتباط با نوجوان شما است یا خیر.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب