افزایش اعتماد بنفس نوجوانان

اگر شما هم یک نوجوان درگیر با اعتماد به نفس پایین دارید، نیکول برگس، راهنمایی های مفیدی برای کمک به افزایش اعتماد به نفس و حس دلسوزی نوجوان شما دارد.

چگونه پدر و مادر می تواند به نوجوانان خود برای ساخت اعتماد به نفس کمک کنند؟

پدر یا مادر بودن کاری دشوار است و در طول سال های نوجوانی بسیار دشوار تر هم می شود. این مرحله از رشد مرحله ای است که در آن نوجوانان در تلاش برای کشف این هستند که واقعا چه کسی هستند و چه جایگاهی مناسب آنها است. در این دوران آنها ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را با همسن و سالان خود بگذرانند تا با پدر و مادرشان.

پدر و مادر فرصت مناسبی برای نشان دادن هنر اشتباه کردن دارند؟ توانایی صحبت کردن درباره ی اشتباهات همزمان با موفقیت ها، این امکان را به نوجوان می دهد که متوجه شود هیچ کس ، حتی والدین ، کامل و بی نقص نیستند.

زندگی به ندرت به شکل برنامه ریزی شده پیش می رود.

هنگامی که والدین هنر پذیرش اشتباه را به فرزندان خود می آموزند، می توانند فروتنی، بخشندگی و خودباوری را نیز به فرزندان نشان دهند. آینده ای که ما برای خودمان برنامه ریزی می کنیم ممکن است تغییر کند، از مسیر خارج شود و یا به چیزی تبدیل شود که نمیتوانیم تصور کنیم . توانایی مدل سازی تمایلات برای درک جزییات مربوط به دستیابی به این خواسته ها یک موهبت بزرگ است.

دختران نوجوانی که من با آنها کار می کنم معمولا تحت فشار برای دستیابی به بهترین ها هستند و یا بیش از حد از خودشان انتظار دارند . آنها از این که در یک امتحان مردود شوند ترس دارند و گمان می کنند که این سبب میشود از رفتن به دانشگاه باز بمانند. آنها نگران این هستند که عجیب بودنشان باعث طرد شدنشان از طرف دوستانشان شود. تلاش زیادی انجام می دهند که برای تمام تصمیم هایشان از طرف پدر و مادر مورد تایید قرار گیرند . آنها همچنین از ترس اینکه دیگران را ناامید کنند از گفتن کلمه ی “نه”بیم دارند. بیش از حد احساس استرس و ضعف می کنند و فکر نمی کنند که فردی با ارزش و دوست داشتنی هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ما هیچ کنترلی بر این که دیگران ما را چگونه می بینند نداریم.

دیگران ممکن است ما را عجیب و غریب ، خرخون و یا احمق تصور کنند اما هیچ یک از این برچسب ها واقعی نیست . با این وجود نوجوانان نیاز زیادی به تایید دارند .

نوجوانان همچنان به عشق و تایید پدر و مادر نیاز دارند ولی کمرنگ شدن این روابط به مرور زمان امری اجتناب ناپذیر است .

پدر و مادر ها برای این که این فشارها را کاهش دهند می بایست عیوب ، ضعف ها ، شادی ها و غم هایشان را با نوجوان خود در میان بگذارند . باید با گوش دادن به حرف های نوجوان به او بفهمانند که او را دوست دارند . باید به آنها بفهمانند که برای دور کردن مشکلات و درد های آنها تلاش میکنند و حتی اگر در این راه موفق نباشند ، پشتیبان آنها خواهند بود . این کار به نوجوان کمک میکند که احساس همدلی با دیگران و اعتماد به نفس خود را تقویت کند و برای ساختن یک جهان دوست داشتنی تر آماده شود .

راه هایی که پدر و مادر می توانند احساس خوب بودن را منتقل کنند.

  1. احساسات خود را به شیوه ای محترمانه به اشتراک بگذارید از واژه ی من استفاده کنید . به عنوان مثال اگر دختر شما سشوار شما را قرض گرفته و پس نداده است میتوانید بگویید : ” وقتی من سشوارم را پیدا نمیکنم احساس ناامیدی می کنم چون ممکن است دیر به سر کار برسم . لطفا هروقت کارت باهاش تموم شد اون رو به من برگردون “.
  2. به آنها با آرامش گوش دهید و سعی کنید بدون تلاش برای رفع مشکل و یا قضاوت کردن به صحبت های آنها واکنش نشان دهید .مثلا اگر دختر شما با یکی از دوستانش به مشکل خورده است شما می توانید اینگونه پاسخ دهید: ” به نظر میاد از مشکلت با سوزی ناراحتی. از دوستی با اون چی می خوای؟
  3. زمانی که حد و مرز ها شکسته شد ، در صدد جبران بر بیایید.
  4. هنگامی که شما یا نوجوانتان اشتباهی مرتکب شد ، با مهربانی سعی کنید همدلی را به او آموزش دهید.
  5. تمرین قدردانی روزانه سعی کنید چیزهایی را که از داشتن آنها خرسند هستید با نوجوانتان درمیان بگذارید.
  6. از طریق رفتار و کلمات نشان دهید که فردی ارزشمند و به اندازه ی کافی خوب هستید. نوجوان با دیدن شما در میابد که او هم فردی به اندازه ی کافی خوب است.

منبع:

http://blogs.psychcentral.com