اختلال یادگیری در کودکان

امروزه برای درمان اختلال یادگیری در کودکان روش های زیادی وجود دارد. افراد متخصص در حوزه اختلال یادگیری در کودکان و آموزگارانی که در این حوزه آموزش دیده‌ اند، راهکارهایی بلدند که کمک می‌ کند این ضعف جبران، و اختلال یادگیری‌ در کودکان درمان شود.

نحوه تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

در مرحله نخست باید کودک تحت ارزیابی‌ قرار گیرد. معلم باید گزارشی در مورد دانش‌ آموز بنویسد تا مشخص شود در چه حوزه‌ هایی دچار ضعف است. علاوه بر این، آموزگار باید نقاط قوت کودک را هم بنویسد تا به‌ عنوان یک منبع بتوان نقاط ضعف کودک را پوشش داد.

بعد از مراجعه به کلینیک‌ های توان‌‌ بخشی، تست‌ های مخصوصی هم وجود دارد که ضعف را در هر حوزه مشخص می‌ کند. کنار این تست‌ ها باید تست هوش از کودک گرفت و بر اساس آن و اختلافاتی که مثلاً بین هوش کلامی و غیرکلامی وجود دارد، متوجه نوع اختلال یادگیری شد. بعد از تست هوش، ارزیابی‌ های شناختی نیز از نظر بویایی، شنوایی، حسی، حرکتی، فضایی و… انجام می‌ شود.


مقاله مرتبط : نشانه‌ های اولیه اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

مقاله مرتبط : علائم اختلالات یادگیری کودکان در مهدکودک


هم‌ پوشی اختلال یادگیری در کودکان با اختلالات دیگر

بررسی انواع اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان ممکن است با اختلالات دیگر هم پوشی داشته باشد؛ بنابراین لازم است روان پزشک اطفال هم کودک را بررسی کند و سایر اختلالات از جمله بیش فعالی سنجیده شود.

گاهی مشکل کودک اختلال یادگیری نیست، بلکه سایر اختلالات روی توجه و تمرکز او اثر منفی گذاشته و ابتدا باید آن ها را درمان کرد. به‌ عنوان مثال کودکی که بیش‌ فعال است و نقص توجه دارد، وقت کافی برای درس خواندن صرف نمی‌‌ کند؛ پس یادگیری‌ اش مشکل دارد. در این حالت باید ابتدا بیش‌ فعالی را درمان کرد.

اختلالات هیجانی مثل اضطراب و افسردگی هم می‌ تواند علایمی مشابه اختلال یادگیری در کودکان داشته باشد. علل غیر بیماری دیگری که می‌ تواند علایم مشابه اختلال یادگیری ایجاد کند را هم باید بررسی کرد. مثلاً کودکی که دو زبانه است – یعنی زبانی که در مدرسه می‌ شنود، زبانی نیست که بر آن تسلط دارد – ممکن است دچار علایمی مشابه اختلال یادگیری شود. این کودک دچار «اختلال یادگیری» نیست، گرچه در یادگیری دچار ضعف است.


مقاله مرتبط : علت و علائم اختلال یادگیری


رابطه اختلال یادگیری در کودکان و هوش

موضوع مهم دیگر توانایی هوشی و معلولیت ذهنی است. کودکانی که نمره هوش پایینی دارند یا دچار معلولیت ذهنی خفیف و هوش مرزی هستند، یادگیری ضعیفی دارند.

معمولاً روی کودکانی تشخیص اختلال یادگیری گذاشته می‌شود که میزان یادگیری آن ها از توان هوشیشان کمتر باشد. کودکانی که هوش پایینی دارند را نباید با یک کودک باهوش مقایسه کرد. باید دید، توان یادگیری کودک از توانایی ذهنی او پایین‌ تر است یا نه؟ اگر جواب مثبت بود، تشخیص اختلال یادگیری در کودکان کنار معلولیت ذهنی گذاشته می‌ شود.

در بیشتر موارد، کودکانی که اختلال یادگیری دارند، از هوش متوسط یا بالاتر از طبیعی برخوردارند؛ اما به‌ دلیل پیشرفت تحصیلی نسبتاً خوبی که دارند، اختلال یادگیریشان تشخیص داده نمی‌ شود، در حالی که اگر اختلال یادگیری آن ها تشخیص داده و درمان شود، میزان پیشرفتشان می‌ تواند بسیار بیشتر شود.

برای درمان اختلال یادگیری در کودکان، کودک باید به مراکز اختلال یادگیری خصوصی یا وابسته به آموزش و پرورش ارجاع داده شود و در هر دو سیستم نیز می‌ تواند کمک‌های لازم را دریافت کند. در این زمینه مرکز مشاوره اکسیر در خدمت شما عزیزان است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب