ورود کودک دوم

ورود فرزند جدید و یا کودک دوم می­‌تواند تغییرات قابل توجهی را در خانواده ایجاد کند. والدین زمان زیادی را صرف مهیا کردن لوازم و تجهیزات برای آمدن کودک جدید می­‌کنند و زمانی که این خواهر یا برادر نورسیده به دنیا می­‌آید، اکثر توجه خانواده را به خود جلب می­کند. تمام این تغییرات می­‌تواند برای فرزند (فرزندان) بزرگ‌تر دشوار باشد. معمولاً فرزندان بزرگ‌تر احساس حسادت می­‌کنند و از طریق رفتارهای برون­‌ریزی در مقابل ورود فرزند بعدی و این تغییر واکنش نشان می­‌دهند.

والدین می­‌توانند به عنوان یکی از مسائل مربوط به تربیت کودک، او را برای ورود فرزند جدید و یا کودک دوم به خانواده آماده کنند. صحبت در مورد حاملگی با کلمات و اصطلاحاتی که برای کودک معنادار باشد و درخواست از کودک بزرگ‌تر برای کمک به مراقبت از نوزاد می­‌تواند از احساسات نامطلوب کودکان بزرگ‌تر بکاهد. در این راستا بعضی توصیه­‌ها ارائه می­‌شود:


مقاله مرتبط: با حسادت کودکان چه کنیم؟

مقاله مرتبط: پیشگیری و برخورد با حسادت کودکان


نحوه آماده کردن شرایط برای کودک دوم

در دوران بارداری

در مورد ملحق شدن یک عضو جدید به خانواده و به دنیا آمدن کودک دوم با کودک صحبت کنید. در این مورد میزان درک کودک و سطح رشد ذهنی او را در نظر داشته باشید. برای کودکان پیش‌دبستانی، مسأله زمان چندان اهمیتی ندارد. بهتر است به آنها در مورد فصلی که کودک در آن به دنیا خواهد آمد، صحبت کنید. در مورد ارائه جزئیات صبور باشید و اجازه دهید که کودک از شما سؤالاتش را بپرسد و شما نیز تلاش کنید به طور واضح به سؤالات او پاسخ دهید.

برای مثال کودک ۵ ساله ممکن است بپرسد که این نوزاد از کجا آمده است. به رغم آنچه از این سؤال به نظر می‌­آید، منظور کودک مسائل جنسی و سکس نیست. به سادگی به کودک خود بگویید که نوزادان از رحم مادرها که در شکمشان قرار دارد، می­‌آیند. این پاسخ برای کودک شما کفایت خواهد کرد. اگر کودک کنجکاوی بیشتری نشان داد، می‌توانید:

  • عکس­‌های نوزادی خودش را به او نشان دهید.
  • از بعضی کتب راهنما استفاده کنید.
  • با خانواده­‌هایی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، ملاقات کنید.

برای فارغ شدن برنامه‌ریزی کنید

همچنان که به تاریخ وضع حمل نزدیک‌­تر می­‌شوید، در مورد زمانی که در بیمارستان خواهید بود، برای کودک بزرگ‌تر برنامه‌ریزی کنید. در مورد این برنامه‌ریزی با کودک مشورت کنید. در نتیجه او می­‌داند در آن زمان باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشد. اجازه دهید که کودک، بعد از اینکه وضع حمل انجام شد، شما را در بیمارستان ملاقات کند. روش ایده­‌آل این است که این ملاقات در زمانی انجام گیرد که فرد دیگری در آنجا نباشد. این رفتار باعث می­‌شود که کودک به تولد فرزند جدید به عنوان یک اتفاق خانوادگی نگاه کند.

تلاش کنید که در روزهای نزدیک به تاریخ وضع حمل، همان رفتار و کارهایی را انجام دهید که در روزهای قبل انجام می­‌دادید. اگر قرار است که جهت رسیدگی به نوزاد، اتاق خود را عوض کنید، بهتر است که این ­کار را از چند هفته قبل انجام دهید.

اگر کودک شما به طور منظم در برنامه خاصی مانند کلاس سفال­گری یا نقاشی شرکت می­‌کند، تلاش کنید که تغییر در فعالیت­‌های روزمره کودک را از چند هفته قبل از زمان وضع حمل اعمال کنید.

ورود کودک دوم به خانه

ورود کودک دوم به خانه

  • در زمان ورود فرزند جدید و یا کودک دوم به خانه می­‌توانید به کودک بزرگ‌تر کمک کنید تا با این تغییر منطبق شود. کودک بزرگ‌تر را در فرآیند مراقبت از نوزاد درگیر کنید. در نتیجه احساس طردشدگی به او دست نخواهد داد. اگر کودک شما علاقه خاصی نسبت به نوزاد نشان نمی­‌دهد، او را مجبور به کاری نکنید. شاید او به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
  • در بعضی موقعیت­‌های خاص، مانند شیر دادن به نوزاد، احتمال اینکه کودک بزرگ‌تر احساس طردشدگی کند، بیشتر است. می‌توانید هنگامی که به نوزاد خود شیر می‌دهید، چند اسباب بازی در دست داشته باشید و با کودک بزرگ‌تر نیز کمی بازی کنید تا از شدت این احساس کاسته شود.
  • سعی کنید زمان را به صورت اختصاصی با کودک بزرگ‌تر خود بگذرانید. برای مثال زمانی که نوزاد خواب است، می­‌توانید این کار را انجام دهید. در آن زمان خود را وقف کودک بزرگ‌تر کنید و به او توجه داشته باشید. در صورت امکان تلاش کنید که هر روز چنین زمانی را به صورت اختصاصی برای کودک بزرگ‌تر در نظر بگیرید. با این کار، کودک شما تصور نخواهد کرد که توجه شما به او کمتر شده است.
  • همچنین به اعضای دیگر خانوده و بستگان بگویید که شاید بهتر باشد در مورد چیزهای دیگری به غیر از نوزاد جدید با کودک بزرگ‌تر صحبت کنند. اگر بستگان و اعضای خانواده علاقمند بودند که به شما کمک کنند، از آنها بخواهید که برای کودک بزرگ‌تر فعالیتی سرگرم‌کننده و مفرح ترتیب دهند.
  • اگر کودک بزرگ‌تر به مدرسه یا مهدکودک می­‌رود، این روند را ادامه دهید. شاید حس خوبی نباشد که کودک بزرگ‌تر به مهد برود، در صورتی که شما با نوزادتان در خانه باشید اما حفظ فعالیت‌های روزمره می‌تواند برای او مفید باشد. همچنین در این زمان می­‌توانید به طور دقیق­‌تری به نیازها و خواسته­‌های نوزادتان بپردازید. زمانی که کودک بزرگ‌تر به خانه باز می­‌گردد، تلاش کنید تا بعضی فعالیت­‌های خانوادگی را ترتیب دهید.
  • با توجه به تغییراتی که به دنیا آمدن یک نوزاد در خانواده می­‌تواند ایجاد کند، شاید بعضی کودکان در انطباق با این شرایط جدید خیلی راحت نباشند. در این صورت از کودک بخواهید که در مورد احساساتش نسبت به نوزاد تازه به دنیا آمده با شما صحبت کند. اگر کودک نتوانست به طور صریح احساساتش را بیان کند، از اینکه به شکل کودکانه‌ای با شما صحبت کند، شگفت‌زده نشوید.
  • اگر کودک شما در مقابل این تغییرات مقاومت نشان داد، قوانین را تغییر ندهید اما احساسات کودک را درک کنید و به دنبال عواملی باشید که چنین رفتارهایی را برانگیخته‌اند. شاید این رفتارها نشانگر این باشند که کودک بزرگ‌تر نیازمند زمان شخصی بیشتر با شما است اما همچنان باید به کودک خود نشان دهید که به‌رغم اینکه احساساتش اهمیت دارند و مورد توجه شما هستند، او باید به شکل بهتر و مناسب­‌تری رفتار کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب