شوهر خانه دار

یک “شوهر خانه دار” یا پدر در خانه، اصلاحی برای توصیف پدرانی است که مراقبت از کودکان و خانه داری را به عهده دارند. با پیشرفت خانواده ها، پدر خانه دار بودن رایج تر شده است. این ترکیب در بسیاری از موارد میتواند مفید باشد. مثلا اگر شما انسان فنی ای هستید، میتوانید با زمانی که در خانه در اختیار دارید به تعمیرات خرابی های لوازم و تجهیزات خانه بپردازید و آسایش را برای خانواده فراهم کنید.

نکاتی درباره شوهر خانه دار

انتظارات را با شریک زندگی درمیان بگذارید

انتظارات واقع بینانه و چگونگی دستیابی به آنها را با همسرتان در میان بگذارید. تعریف یک شوهر خانه دار خوب به خانه ای که در آن زندگی میکنید بستگی دارد. در واقع این تعریف بسیار وابسته به فرهنگ است. توقع نداشته باشید که انتظارات همسرتان با شما یکی باشد. سعی کنید بنشینید و با آرامش انتظارات را مشخص کنید.

مثلا چه کارهایی باید در خانه انجام شود. مسئولیت ها چه چیزهایی هستند. اگر شما مسئول تمیز کردن خانه هستید، دیگران نیز باید مسئولیت نظافت کارهای خودشان را باید داشته باشند. مثلا انداختن لباس های کثیف در سبد مخصوص، گذاشتن وسایل سرجای اولشان بعد از استفاده، خالی کردن سطل آشغال، گذاشتن ظرف ها در ظرفشویی و غیره. اگر مراقبت از کودکان نیز به عهده ی شما است، به مرور متوجه خواهید شد که نگه داری همزمان کودکان و انجام وظایف خانه داری تا چه میزان میتواند سخت و طاقت فرسا باشد. پس درصورت لزوم دیگر اعضای خانواده باید در کارهایی مانند غذا پختن یا نظافت به شما کمک کنند.

توجه داشته باشید که خانه داری آنقدر که به نظر میرسد کار ساده ای نیست. مردانی که آموزش نظامی ندیده اند ممکن است حتی در کارهای پایه ای نظافت به مشکل بخورند و یا حتی ندانند چه کاری باید انجام دهند. اگر تا کنون خانه ای را منظم نکرده اید یا مواد غذایی برای خانه نخریده اید و یا آشپزی و نظافت نکرده اید- به دلیل اینکه همه ی این کارها را مادرتان انجام میداده است- اکنون در انجام این کارها با دشواری روبرو خواهید شد و نسبت به یک خانم خانه دار دیرتر و کم اثر تر کار خواهید کرد. پس در صورت امکان از همسر با تجربه خود چگونگی انجام این کارها را آموزش ببینید.


مقاله مرتبط: بددهنی همسر و فحاشی شوهر


عشق بورزید

 عشق یک عنصر مهم برای یک خانواده موفق است. سعی کنید به همسر و بچه هایتان یادآوری کنید که آنها را دوست دارید. بیشتر به عزیزانتان توجه نشان دهید. اگر بچه های شما دوست دارند برای بازی به پارک بروند، زمانی را برای بیرون بردن آنها خالی کنید. با این کار، به خانواده خود نشان میدهید که چقدر آنها را دوست دارید.

مسئولیت خانه را بر عهده بگیرید!

شما اکنون “خانه دار” خانواده خود هستید. به عنوان خانه دار، مسئولیت شما این است که خانه را به خوبی ساماندهی کنید. از پاکیزه بودن خانه اطمینان حاصل کنید و وسایل و تجهیزات خراب را تعمیر کنید. یکی از مزایای شوهر خانه دار این است که زمان کافی برای تعمیر لوازم خانه دارید، زمانی که در حالت عادی وقت زیادی را از شما میگرفت و فرصت درکنار خانواده بودن را برای شما کم میکرد.

شوهر خانه دار

ظاهر خود را حفظ کنید

وقتی دیگر دلیلی برای خوشتیپ کردن ندارید، به راحتی توجه به ظاهر خود را فراموش میکنید. اما سعی کنید زمانی را در روز صرف ظاهر خود کنید تا خوب به نظر برسید. هیچ دلیلی وجود ندارد که خوشتیپ نباشید، حتی اگر آن روز بیرون نمیروید. علاوه بر این همسر و فرزندانتان دوست دارند که وقتی به خانه می آیند شما را تمیز و خوش ظاهر ببینند نه کثیف و شلخته.

پخت و پز را فراموش نکنید!

به خاطر بیاورید زمانی که سرکار میرفتید و لذت غذای خانگی داغ هنگام برگشت به خانه را. حالا که شما یک شوهر خانه دار هستید نیز باید مطمئن شوید که اعضای خانواده هر روز که به خانه بر میگردند غذای خوشمزه و پخته شده با عشق خواهند خورد.

از قبل، برای غذا برنامه ریزی کنید

غذاهای ماکروویوی گزینه ی مناسبی نیستند. بنابراین یک کتاب آشپزی پیدا کنید و غذاهایی که دوست دارید بپزید را تمرین کنید. پختن یک غذای خوب برای اعضای خانواده راه بسیار موثری برای نشان دادن این است که به یاد آنها بوده اید. یک وعده ی غذایی خوب میتواند بیان عشق و خوشامد گویی به خانه باشد.

  • غذاهای آرام پز فرصت مناسبی به شما میدهد که به دیگر کارهای خود برسید. همچنین این غذاها معمولا بسیار خوشمزه هم خواهند شد.
  • بودجه بندی برای غذا نیز بخش بزرگی از کار است.خریدن غذاهای آماده همیشه هزینه ی بیشتری دارند. پس هرچه بیشتر در خانه آشپزی کنید خانواده هم از نظر سلامت غذا و هم از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری خواهد بود. خریدن وسایل مورد نیاز به صورت فله ای در بیشتر موارد بسیار اقتصادی تر خواهد بود.

به چیزهای کوچک توجه کنید

روز تولد اعضای خانواده، سالگرد عروسی و غیره را به یاد داشته باشید. توجه به چنین جزییاتی میتواند شادی را به زندگی شما وارد کند.

  • رفتارهایی که اعضای خانواده را خوشحال میکند را به طور جداگانه به خاطر بسپارید. اگر غذای مورد علاقه ی هریک از بچه ها را بدانید و برای آنها درست کنید یا همسرتان را با گل مورد علاقه اش سوپرایز کنید، این ها تبدیل به خاطره ی خوبی خواهند شد. نیاز نیست کار بزرگی را انجام دهید، فقط کافی است کاری کنید که به علایق اشخاص مرتبط باشد.

کارهای کوچک را فراموش نکنید!

باید بدانید که خوشحال نگه داشتن خانواده چیزی بیشتر از انجام کارهای لحظه ای است. پس فراموش نکنید کارهای کوچک را انجام دهید تا روی هم انباشته نشوند. با انجام یک یا دوتا از این کارها در هر روز میتوانید جلوی از کنترل خارج شدن آنها را بگیرید و در زمان خانواده صرف جویی کنید. مثلا هروقت سبد لباس کثیف ها پر شد آنرا بشورید، زمانی که چیزی نیاز بود از سوپر مارکت تهیه کنید. در کل نگذارید کارهای کوچک روی هم انبار شوند.

  • اگر خرید را دوست ندارید میتوانید دفعات خرید رفتن را با خرید های عمده و پیش از موعد کم کنید. اگر دوست دارید ورزش کنید میتوانید برای رفتن به خرید های کوچک از دوچرخه استفاده کنید و فقط برای خرید های بزرگتر از ماشین استفاده کنید.

وقت خود را سازماندهی کنید!

ممکن است شاغل نباشید اما حتما دلیلی وجود داشته که نیمی از نژاد بشر در طول تاریخ برای مدت طولانی به خانه داری مشغول بوده است. به سادگی انسان میتواند در زیر فشار کارهای خانه خسته و از کار افتاده شود. خصوصا وقتی طیف گسترده ای از کارها برای انجام دادن دارید و در همین حین یک اتفاق غیرمنتظره رخ میدهد. مثلا خراب شدن یکی از لوازم خانه. که در این حالت وقت زیادی برای تعمیر یا جایگزینی آن از شما گرفته میشود که در نتیجه باعث میشود شام دیرتر حاضر شده و یا حتی اصلا نتوانید غذا درست کنید. پس مهم است که برای انجام این کارها برنامه ریزی کنید.

خوشحال باشید!

خشم به سرعت گسترش می یابد. به یاد بیاورید زمانی که مادرتان خشمگین بود. چه خاطرات ترسناکی است. پس خوشحال باشید زیرا شادی یک ابزار موثر در خانه داری است و میتواند صلح و دوستی را به خانه ی شما بیاورد.

احترام نشان دهید.

وقتی که کودک کار خوبی میکند(مثلا در امتحان نمره ی بالا میاورد یا دوچرخه سواری را می آموزد و غیره) به فرزندتان بگویید که به او افتخار میکنید. موفقیت های خانواده تان را قدردانی کنید، مهم نیست کوچک باشند یا بزرگ.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب