همرنگ جماعت شدن

انطباق به معنی تغییر رفتار خود به منظور همرنگ شدن با جماعت و یا حرکت در مسیر حرکت دیگران است. این تاثیر اجتماعی در برخی موارد می تواند به شکل موافقت با نظر اکثر جامعه و یا رفتار کردن در راستای نظر اکثریت جامعه بروز پیدا کند.

تعاریف انطباق

روانشناسان برای توصیف این رفتار اجتماعی تعاریف متعددی ارائه داده اند.

  • “انطباق اساسا یک مفهوم کلی است و به هر گونه تغییر در رفتار متاثر از شخص یا گروه دیگری اشاره دارد ؛ فرد با اثر گذاری دیگران رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد. توجه داشته باشید که انطباق فقط به تغییرات در رفتار ناشی از دیگران محدود می شود و تغییرات نگرش و باور های باطنی فرد در اثر دیگران را شامل نمی شود. انطباق شامل موافقت و اطاعت است، چون به هر رفتاری که از جانب دیگران مورد قبول باشد بدون درنظر گرفتن مفهوم آن اعمال می شود” (برکلر، اولسون و ویگینز، روانشناسی اجتماعی زنده، ۲۰۰۶).

 

  • “انطباق را می توان به عنوان پاسخی به فشار گروه تعریف کرد ، چیزی است که تقریبا همه ما بعضی وقت ها انجام داده ایم . فرض کنید، برای مثال، با دوستان به دیدن یک فیلم رفته اید. شما فکر نمی کنید که فیلم خوبی بود، اما همه دوستان شما فکر میکنند که فیلم بسیار فوق العاده ای بوده است . درنتیجه شما ممکن است وسوسه شوید که به جای بیان صادقانه ی نظر خود به همراه جمع به تعریف و تمجید از فیلم بپردازید “(آیزنک، روانشناسی: چشم انداز جهانی ۲۰۰۴).

چرا خود را انطباق می دهیم؟

محققان دریافته اند که مردم دلایل مختلفی برای همرنگ شدن دارند. در بسیاری از موارد، حرکت به دنبال بقیه ی اعضای گروه برای یاد گرفتن اینکه چگونه باید رفتار کنیم میتواند مفید باشد. دیگران ممکن است دانش و تجربه ی بیشتری از ما داشته باشند و پیروی کردن از آنها می تواند آموزنده باشد.

در برخی موارد رفتار خود را با دیگران وفق میدهیم تا احمق جلوه نکنیم . این گرایش به خصوص در زمان هایی که دقیقا نمیدانیم که چه رفتاری باید انجام دهیم یا انتظارات را درک نمیکنیم بیشتر نمود دارد .

داچ و جرارد (۱۹۵۵) به دو دلیل کلیدی که چرا مردم انطباق میدهند اشاره میکنند : تاثیر اطلاعات و تاثیر هنجار.

تاثیر اطلاعات زمانی اتفاق می افتد که مردم رفتار خود را به منظور تلاش برای درست بودن تغییر می دهند. ما در شرایطی که از پاسخ درست مطمئن نیستیم، اغلب دیگران را که داناتر و آگاه تر هستند به عنوان رهبر و راهنما برای رفتار کردن انتخاب می کنیم. برای مثال در کلاس درس، شما با فردی که از نظر شما باهوش تر است ابراز موافقت می کنید.

تاثیر هنجار از تمایل به اجتناب از مجازات (مانند همراهی کردن با قانونی که شما با آن موافق نیستید ) و یا به دست آوردن پاداش (مانند رفتار به گونه ای خاص که باعث شود دیگران از شما خوششان بیاید) نشات می گیرد.

انواع انطباق

همانطور که قبلا ذکر شد، تأثیرات هنجاری و اطلاعاتی دو دلیل مهم انطباق هستند، با این وجود انواع مختلفی از انطباق وجود دارد که اصلی ترین آنها را در زیر می خوانید.

  • انطباق هنجاری شامل تغییر رفتار فرد به منظور هماهنگ شدن با یک گروه می شود.
  • انطباق اطلاعاتی زمانی اتفاق می افتد که یک فرد دانش کافی را ندارد و برای کسب اطلاعات با یک گروه همسو می شود.
  • هویت زمانی رخ میدهد که مردم بر اساس آنچه از نقش اجتماعی آنها انتظار میرود رفتار می کنند. آزمایش معروف زندان استانفورد از زیمباردو، به خوبی تغییر رفتار مردم بر اثر نقش های مورد انتظار از آنها را نشان می دهد.
  • موافقت شامل تغییر رفتار فرد می شود در حالی که هنوز هم در باطن با گروه مخالف است.
  • باطنی هنگامی رخ می دهد که ما رفتار خود را تغییر می دهیم تا شبیه کس دیگری باشیم.

عوامل اثرگذار بر انطباق

  • سختی کار: کارهای سخت هم می تواند منجر افزایش و هم کاهش انطباق شود . ندانستن چگونگی انجام کار سخت باعث می شود که مردم تمایل بیشتری به انطباق پیدا کنند ولی در عین حال افزایش سختی یک کار می تواند باعث شود که رفتار های بیشتری قابل قبول به نظر برسند که این قضیه باعث کاهش انطباق می شود.
  • تفاوت های فردی: ویژگی های شخصی مانند انگیزه برای رسیدن به هدف و توانایی های رهبری قوی با کاهش گرایش به مطابقت ارتباط مستقیم دارند.
  • اندازه گروه: مردم بیشتر در گروه هایی بین ۳ تا ۵ نفر علاقه به مطابقت نشان می دهند.
  • ویژگی های وضعیت: مردم در موقعیت های مبهم که در آن آنها معلوم نیست چگونه باید پاسخ دهند تمایل بیشتری به مطابقت دارند.
  • تفاوت های فرهنگی: محققان دریافته اند که افرادی که از فرهنگ های جمعی می آیند تمایل بیشتری به مطابقت دارند.

نمونه هایی از انطباق

  • یک نوجوان که به سبک خاصی لباس می پوشد به این دلیل که میخواهد در گروه دیگر همسن و سالانش خود را جا دهد.
  • یک دانشجوی ۲۰ ساله که در یک جشن مشروب می خورد به این دلیل که همه ی دوستانش در حال خوردن هستند و او نمی خواهد متفاوت به نظر برسد.
  • زنی که یک کتاب را برای مراسم کتاب خوانی تمرین می کند و واقعا از آن لذت می برد ولی هنگام حضور در جلسه کتاب خوانی با مخالفت اعضای دیگر گروه، او نیز با دیگران که معتقدند کتاب بدی بوده است ابراز موافقت می کند.
  • هنگامی که یک دانش آموز پاسخ سوال معلم را نمیداند و با پاسخ یکی از دانش آموزان با این فرض که دانش آموز دیگر از او باهوش تر است همراهی می کند.

منبع:

https://www.verywell.com/what-is-conformity-2795889

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب