صحبت کردن با کودک و رشد زبانی او

صحبت کردن با کودک در رشد زبانی او بسیار موثر است به صورتی که آموزگاران و مسئولان آموزشی اعلام کرده‌اند که کودکان از خانواده‌هایی با موقعیت اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر حدوداً دو سال از استاندارد زبانی لازم برای ورود به دبستان عقب هستند. این امر به این معناست که این کودکان برای انجام تکالیف مدرسه و قرار گرفتن در یک رقابت برابر با همکلاسی‌هایشان باید تلاش بیشتری کنند.

آزمایش جهت اهمیت صحبت کردن با کودک

از چند سال پیش، دکتر آنا فرنالد استاد روانشناسی دانشگاه استنفود، طی آزمایش‌هایی ثابت کرد که شکاف زبانی میان کودکان در سنین ابتدایی تولد ایجاد می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که تفاوت‌های بارزی میان کودکان با طبقه اجتماعی و اقتصادی مختلف در دایره واژگان و استفاده صحیح از این واژگان آن‌هم در سن ۱۸ ماهگی مشهود است (لازم به ذکر است که این تحقیق روی نوزادان انگلیسی زبان انجام شده است).

در سن ۲۴ ماهگی، مشخص شد که یک شکاف شش ماهه میان این دو دسته کودک از لحاظ مهارت‌های پردازش زبانی وجود دارد.

 

دکتر فرنالد، در طول آزمایش توانست دلیل احتمالی این شکاف را هم پیدا کند. گروه تحقیق با استفاده از یک تکنولوژی پیشرفته، تمام مکالمات میان والدین و کودک از طبقه پایین‌تر را در محیط خانه ضبط کردند. این گروه دریافتند که ارتباط قابل توجهی میان میزان مکالمه مستقیم و صحبت کردن با کودک و رشد مهارت‌های زبانی او وجود دارد. نوزادانی که بیشتر در معرض مکالمه مستقیم قرار می‌گیرند، و به عبارتی والدین وقت بیشتری برای صحبت کردن با کودک می‌گذارند، مهارت‌های زبانی پیشرفته‌تر و دایره واژگان گسترده‌تری خواهند داشت.


مقاله مرتبط: صحبت با کودکان درباره مرگ

مقاله مرتبط: نقش مادر در رشد زبان کودکان


اهمیت بالای صحبت کردن با کودک

این آزمایشات همچنان ادامه دارد و گروه تلاش می‌کند که با تعریف برنامه‌هایی برای والدین طبقه‌های محروم، عقب‌ماندگی مهارت‌های زبانی کودکانشان را جبران کند. این برنامه که ” با من صحبت کن!” نام گرفته است، به این مادران میاموزد که چگونه مهارت‌های زبانی و دایره واژگان کودکانشان را گسترده‌تر کنند. و زملن بیشتری برای صحبت کردن با کودک بگذارند.

نتایج اولیه این برنامه که روی ۲۴ خانواده انجام شده است، نشان می‌دهد که شکاف میان کودکانی که مادرانشان در این برنامه حضور داشته‌اند و کودکان طبقه‌های اجتماعی بالاتر، بسیار کمتر شده است.

در پایان این نکته را از زبان دکتر آنا فرنالد یادآور می‌شویم که: ” همه والدین باید از اهمیت بالای صحبت کردن با کودک در دوره نوزادی آگاه باشند و بدانند که این فعالیت بدون زحمت و در عین حال لذت‌بخش تأثیر زیادی در زندگی و آینده فرزندانشان دارد.”

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب