نفوذ در کودکان

نحوه نفوذ در کودکان چگونه است؟ بسیاری از والدین، شکایت می‌کنند که هر چه یک عمل یا کار را به کودکان بیشتر می‌گویند کودکان نیز بیشتر لجبازی کرده و برعکس آن عمل می‌کنند. دلیل این امر چیست؟ شاید مشکل در لحن بیان ما باشد. در این مقاله روش‌های نفوذ در کودکان را به شما می‌آموزیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید بیشتر از پیش در کودکانتان نفوذ کنید.


مقاله مرتبط: لجبازی کودکان و مدیریت آن


روش‌های نفوذ در کودکان

حرفتان را یک بار بگویید

یکی از روش های نفوذ در کودکان این است که خواسته خود را فقط یکبار به صورت واضح مطرح کنید. گاه با قصد خیر وقتی می‌خواهیم به فرزندانمان مطلبی بیاموزیم، حرفی را بارها و بارها تکرار می‌کنیم. توصیه ما روانشناسان این است که مطلب را یک بار بگویید و به هنگام بیان، از مشرب خوش استفاده کنید و در صورت لزوم در نوبت بعدی به جای تکرار همه ماجرا، شمه‌ای خلاصه شده از آن را بازگویید. حرفتان را تکرار نکنید مگر مطمئن شوید کسی به حرفتان گوش نمی‌دهد. بی جهت فکر نکنید هرچه بیشتر تکرار کنید، بچه‌ها بیشتر متوجه می‌شوند و بیشتر همکاری می‌کنند.

ممکن است لازم باشد بچه‌ها رفتاری را چند بار تکرار کنند تا به تجربه، نکته‌ای بیاموزند. به همین دلیل است که بچه‌ها می‌خواهند داستان مورد علاقه اشان را بارها و بارها بشنوند. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است برای تهیه‌ی گزارش درسی خود تا آخرین لحظات صبر کنند، هرچند قبلاً تجربه کرده‌اند که وقتی کاری را در آخرین دقایق تمام می‌کنند کارشان از کیفیت چندان خوبی برخوردار نمی‌شود. وقتی به درخواست کودکمان عمل نکنیم، ممکن است بارها و بارها حرفش را تکرار کند تا ما در تصمیم خود تجدیدنظر کنیم. نیاز کودک است که رفتارش را تکرار کند؛ اما اگر ما سخن و خواسته خود را رها کنیم لزوماً به موقعیت خاصی نمی‌رسیم.

عمل کردن بهتر از حرف است

توجه داشته باشید که بچه‌ها نه از روی حرف‌هایی که به آن‌ها می‌زنیم، بلکه با توجه به رفتار و عملی که به نمایش می‌گذاریم مطلب می‌آموزند. حرفتان را بزنید و بعد بگذارید که بچه‌ها نتیجه کارشان را تجربه کنند و از نتیجه عمل خود چیزی را فرابگیرند.

وجه مثبت گذشته را برایشان تعریف کنید

بچه‌ها بسیار علاقه‌مندند پدر و مادرشان برای آن‌ها از دوران گذشته و کودکی خودشان حرف بزنند. بگویند چگونه با هم آشنا شدند. وقتی این مطالب را با زبانی راحت و خوشایند تعریف می‌کنید، آن‌ها از حرف شما استقبال می‌کنند. به جای طرح محرومیت‌ها و مشکلات خود در گذشته، از نکات مثبت زندگیتان حرف بزنید. بسیاری از پدر و مادرها برای فرزندانشان لباس‌های گران و شیک می‌خرند و بعد هنگام دادن لباس به فرزندشان به او می‌گویند: “وقتی به سن تو بودم حتی اتاق خواب کوچکی برای خودم نداشتم. تو خیلی شانس آورده‌ای.”

گفتن اینکه بچه ها باید بسیار قدرشناس باشند دلیل نمی‌شود تا آن‌ها قدرشناس شوند اما مهم است اگر از سرگذشت ما مطلبی بدانند. مهم است بدانند پدر و مادر ما به‌سختی تلاش می کردند تا ما زندگی ساده ای داشته باشیم؛ اما همین حرف زمانی معنی‌دار است و به نتیجه مطلوب می‌رسد که در محیطی دوستانه مطرح شود. باید از هرگونه نطق و سخنرانی خودداری کرد. بچه ها تا بزرگ‌تر نشوند نمی دانند از چه امتیازاتی برخوردارند.


مقاله مرتبط: اهمیت رابطه والدین با کودک


آموزش نفوذ در کودکان

تماس چشمی برقرار کنید

جهت نفوذ در کودکان تماس چشمی برقرار کنید. وقتی با فرزندتان حرف می‌زنید با او تماس چشمی برقرارکنید. دست او را بگیرید و حرف بزنید، این گونه نیاز به تکرار، به حداقل می‌رسد. دربسیاری از مواقع در حالی که با فرزندمان حرف می‌زنیم که او در حال تماشای تلویزیون یا انجام کاری است؛ مثلاً با تلفن حرف می‌زند و یا با کامپیوترش بازی می کند. بعد ناراحت می‌شویم زیرا می‌بینیم به حرف ما گوش نداده یا واکنشی نشان نداده است؛ بنابراین قبل از اینکه با فرزندتان حرف بزنید مطمئن شوید که او به صحبت‌های شما گوش می‌دهد.

از او بخواهید وقتی حرف می‌زنید به شما نگاه کند. این گونه بهتر می‌توانید حرف هایتان را انتقال دهید. نگذارید شخص ثالث پیام شما را منتقل کند. وقتی خواهر یا برادر فرزندتان پیام شما را به او مخابره کند، بعید نیست که بسیاری از بخش‌های آن به شکلی که شما می خواهید مخابره نشود.


مقاله مرتبط: مراحل تغییر دادن رفتار کودکان

مقاله مرتبط: چگونه کودکمان را تربیت نماییم؟


لحن صدایتان ملایم باشد

سرانجام به لحن صدایتان توجه کنید. تا می‌توانید ملایم و راحت حرف بزنید. از مشرب خوش استفاده کنید اما از طعنه و تمسخر بپرهیزید. وقتی کسی بر سرم فریاد می کشد گاه مشوش می‌شوم و اغلب کل پیام را از دست می دهم. همین مطلب در مورد کودکان نیز صدق می‌کند. بچه ها به لحن صحبت بزرگ‌ترها توجه دارند. اگر می‌خواهیم پیام ما را دریافت کنند باید لحن کلامی طبیعی و خوشایند داشته باشیم. ممکن است بگویید “بله می دانم اما دشوار است”. بله درست است؛ ملایم صحبت کردن اغلب با غریزه طبیعی ما همخوانی ندارد اما مانند هر کار دیگری، اگر می‌خواهید موفق شوید، باید تلاش کنید. اگر داد و فریاد کشیدن جواب می‌داد نیازی به روشی متفاوت نبود قبل از اینکه به کودک خود واکنش نشان دهید نفس عمیقی بکشید و به قصد و نیت خود فکر کنید.

متخصصین رواشناس کودک مرکز مشاوره اکسیر در جهت نحوه تربیت فرزندان و فرزندپروری در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب