هر فردی دارای سطحی از ناامنی در درون خود است، اما در روانشناسی به این نتیجه رسیده اند که این موضوع به ویژه در میان زنان زیبا شایع تر است. ناامنی پنهانی در زنان زیبا وجود دارد که دیگر افراد متوجه این مسأله نیستند.

“هنگامی که او وارد اتاق می شود، توجه همه را به خود جلب می کند، در مورد چه چیزی ممکن است احساس ناامنی کند؟”

اما … این دقیقا همان است. زنان زیبا برای زیبایی خود بسیار ارزش قائل هستند. از سنین پایین دائماً مورد تعریف و تمجید دیگران قرار می گیرند، که زیبا هستند و آنها عادت می کنند که این کلمات خوشایند را دریافت کنند. آنها به طور ناخواسته ارزش خود را به صفات فیزیکی خود برابر می دانند، زیرا در طول زندگی خود، این چیزی است که جامعه ب آنها ارزش داده است.

ملیسا لین هین در سال ۲۰۱۲ در وب سایت شخصی خود نوشت:

“ما به عنوان انسان افراد را به دسته های مختلف دسته بندی می کنیم، زمانی که برای اولین بار با دیگران ملاقات می کنیم. ما می توانیم آنها را به جذاب، دوستانه، باهوش، خوش لباس، موفق و غیره دسته بندی کنیم. این طبقه بندی براساس نظر ما درباره آنچه می بینیم است، جذابیت فیزیکی شخص دیگری و اینکه چه چیزی تعیین کننده جذابیت فیزیکی برای ما است، و این که آیا ما این شخص را موفق می دانیم یا خیر. این اطلاعاتی که ما در مورد فرد دیگر در اولین ملاقات با آنها جمع آوری می کنیم، اثر تقدم نامیده می شود. اثر تقدم تحت تاثیر اطلاعاتی است که ما برای اولین بار جمع آوری می کنیم. این اطلاعات می تواند شامل این موارد باشد: جذابیت فیزیکی آن فرد، آنچه که فرد پوشیده است، که آیا آنها دوستانه هستند، اگر فکر می کنیم باهوش هستند، آیا ما آنها را به عنوان فرد موفق و غیره می بینیم. اثر تقدم بر چگونگی درک ما از یک نفر تاثیر می گذارد “.

بنابراین، ما به طور خودکار (و شاید ناخواسته) به طور مستقیم خصوصیات مثبت را به غریبه های جذاب از لحاظ جسمانی مرتبط می سازیم. به طور مشابه، تحقیقات مختلف علمی ثابت می کنند که ظاهر فیزیکی یک نقش بسیار مهمی در رفتار امتیاز دهنده دارد. به عنوان یک زن جذاب بزرگ می شود، بسیاری از مردان به او اظهار عشق می کنند، جامعه، با او بهتر رفتار می کند، او شغل یا ارتقاء شغلی را راحت تر از یک دختر با ظاهر متوسط به دست می آورد و غیره. انسان ها موجودات بصری هستند و ما به کسانی که به نظر زیبا هستند جذب می شویم.

“در مطالعه ای نزدیک به ۳۰۰ آژانس تبلیغاتی هلندی مورد بررسی قرار گرفتند، اقتصاد دانان دریافتند که بنگاه هایی با مدیرانی با ظاهر جذاب تر و خوشایندتر، می توانند درآمد بیشتری داشته باشند”. مطالعات نشان می دهد که ما ناخودآگاه یک شخص زیبا را دارای ویژگی های خوب دیگر مانند اعتماد به نفس، هوش، مهربانی، موفقیت و غیره می دانیم.

در نتیجه جامعه زنان زیبا را هم دارای زیبایی بیرونی و هم دارای خصوصیات مثبت شخصیتی می داند، زنان جذاب دارای استانداردهای فوق العاده ای هستند که بتوانند آنها را حفظ و نگهداری کنند. مردم عمدتا انتظار دارند که زیبایی خود را حفظ کنند، که نه تنها تلاش زیادی می کند، بلکه فشار شدیدی را نیز تحمل می کنند. از شمارش کالری، مجبور کردن خود به رفتن به باشگاه حتی اگر به خاطر کار زیاد بسیار خسته باشند، مانیکور هفتگی و ساعت ها وقت گذاشتن برای آماده شدن قبل از خروج از خانه و … این ها کارهای زیادی است.

زنان زیبا تمایل به کمال گرایی دارند، حتی اگر آگاه باشند که زیبا هستند، ناامنی عمیق دارند و خواهان کنترل و حفظ تصویر خود هستند. هر گونه نقص فیزیکی که زنان زیبا دارا باشند بزرگ نمایی می شود چرا که او یک نمایش بزرگ است. بخش بزرگی از اعتماد به نفس این گروه جنسیتی با تصویر آنها همخوانی دارد. زنان به خوبی می بینند که بیرون آنها بخش بزرگی از هویت آنها را تشکیل می دهد.

برای یک زن زیبا، از دست دادن زیبایی او به معنی از دست دادن ارزشش است.

این ترس از دست دادن باعث می شود، این زنان به دنبال توجه دائمی برای تأیید زیبایی خود باشند. جامعه ممکن است این عمل را به عنوان نیازمندی و تو خالی بودن درک کند، اما اگر از دیدگاه دیگری نگاه کنیم، متوجه می شویم که این ناامنی او است که باعث می شود که نیازمند تأیید همه باشد.

هدف نه تنها زیبایی خارجی، بلکه طیف گسترده ای از ویژگی های مثبت است: مهربانی، قوی بودن، تحصیلات، همدلی و غیره است. به این ترتیب، حتی زمانی که ما احساس می کنیم که به نظر نمی رسد از نظر ظاهری “مورد توجه باشیم”، اما بسیاری از ویژگی های دیگر است که از طریق آن می توانیم بدرخشیم. درست است که جامعه با افرادی که زیبا هستند مهربان تر است، علاوه بر این، جامعه طرفداران کسانی است که دارای شخصیت ارزشمندی نیز هستند. همه ما دارای کیفیتی هستیم که ما را از دیگران متمایز می کند؛ ما باید این ویژگی ها را تقویت کنیم به جای آنکه خود را درگیر نقص های ظاهری کنیم.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب