معرفی امواج مغزی را بدانیم 

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی امواج مغزی بپردازیم . دقت کنید قشر مخ مرکز فرایند های عالی ذهن ، محل ثبت احساس‌ها ، اعمال ارادی، تصمیم‌گیری و تدوین نقشه است . مغز انسان از تعداد زیادی سلول عصبی به نام نورون تشکیل یافته است. نورون‌ها در سراسر بدن وجود دارند. ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز، و نیز ارتباط بین مغز و سایر قسمت‌های بدن از مسیر این سلول‌های عصبی و توسط پیام عصبی صورت می‌گیرد.

ارتباط امواج مغزی با سلول های عصبی

در واقع مغز از طریق این سلول‌ های عصبی ، پیام‌های مختلفی (پیام عصبی) را به قسمت‌های مختلف بدن فرستاده و پیام‌هایی نیز دریافت می‌کند. ماهیت این پیام عصبی در داخل یک سلول به صورت جریان الکتریکی (پتانسیل عمل) و در بین دو سلول به صورت نقل و انتقالات شیمیایی (نوروترنسمیتر) است. فعالیت الکتریکی نورون‌ها در سطح جمجمه سبب شکل‌دهی فعالیت الکتریکی مغز با عنوان امواج مغزی می‌شود.

معرفی انواع امواج مغزی 

امواج مغزی انواع و کارکردهای متفاوتی دارند و برحسب فرکانس به انواع مختلف تقسیم می‌شوند (امواج سریع‌تر دارای فرکانس بیشتر، و امواج آهسته دارای فرکانس کمتر هستند).

همه این امواج مغزی در تمام اوقات وجود دارند اما در شرایط مختلف کارکردی، غلبه با موج خاصی است. امواج مغزی و کارکردهای آنها عبارتند از : موج دلتا، موج تتا، موج آلفا، موج SMR، موج بتا و گاما.

معرفی امواج مغزی


مقالات مرتبط : بازی هایی برای ورزش مغز


معرفی امواج مغزی

آهسته ترین امواج مغزی : دلتا

دلتا (۴-۱ هرتز): دلتا آهسته‌ترین موج مغزی است و در طی خواب عمیق (بدون رویا) غلبه دارد و برای ترشح هورمون رشد و ترمیم بافت‌های بدن مفید است.

امواج مغزی موثر در یادگیری : تتا

تتا (۸-۴ هرتز): یادگیری‌ عالی، احساس سکون و آرامش، پذیرندگی زیاد، برنامه‌ریزی مجدد ذهن، خیال‌پردازی، تفکر بدون خودسانسوری و خلاقانه، فراخوانی خاطرات ناراحت کننده و رنج‌آور ذخیره شده در حافظه، کارکردهای موج تتا هستند.

امواج مغزی کاهش استرس و اضطراب : آلفا

آلفا ( ۱۲-۸ هرتز ): هنگامی که آرام هستید و پردازش اطلاعات ذهنی زیادی ندارید، هنگامی که چشمان خود را می‌بندید، مغز شما امواج آلفای زیادی به ویژه در ناحیه پس‌سری تولید می‌کند. همچنین هنگام تفریح و لذت بردن از محیط اطراف، غلبه با موج آلفاست. امواج آلفا در زمان و شکل مناسب سبب دستیابی به عملکرد بهینه، کاهش اضطراب، تقویت سیستم ایمنی، تفکر مثبت، یکپارچگی ذهن و بدن، شهود، درون اندیشی، تعادل هیجانی، احساس سرخوشی، آگاهی درونی و افزایش ترشح سروتونین می‌شود.

امواج مغزی حسی و حرکتی

ریتم حسی – حرکتی ( ۱۶-۱۲هرتز): امواج SMR باعث استحکام بخشیدن به ذهن و بدن، پردازش و تمرکز، ایجاد هماهنگی بین محیط و فرد، کمک به، خواب رفتن و تنظیم حرکات بدن می‌شود.

امواج مغزی کنش های پیچیده ذهنی : بتا

بتا (۳۲-۱۳ هرتز): کنش‌های پیچیده ذهنی(مثل سخن گفتن، بحث کردن و…)، تفکرانتزاعی فوق‌ العاده، هشیاری، تمرکز، پایداری هیجانی، محاسبات ریاضی، و افزایش متابولیسم با غلبه موج بتا در مغز بروز می‌کند.

امواج مغزی هماهنگ کننده : گاما

گاما (۴۲-۳۸ هرتز ): موج گاما، سازمان دهنده مغز و هماهنگ کننده و یکپارچه کننده اطلاعات از قسمت‌های مختلف بدن است. غلبه این موج با حافظه خوب، سرعت انتقال زیاد اطلاعات، پردازش سطوح بالای اطلاعات و یادگیری مسائل پیچیده همراه است.

متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب