آن ها بهترین دوست انسان هستند. سگ ها ثابت کرده اند که وفادارترین و دوست داشتنی ترین مصاحب دنیا هستند که همیشه می توانید به آن ها تکیه کنید. آن ها گاهی اوقات بهترین انتخاب برای حیوان خانگی، به دلیل ماهیت بی گناه و معصوم و محفاظت از صاحبان خود، شناخته می شوند.

مزایای داشتن سگ به عنوان حیوان خانگی

  – خارج شدن از خانه:

هوای تازه و آب و هوای آفتابی، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و همین طور خورشید به تولید ویتامین D کمک می کند. ویتامین D به مبارزه با مشکلات روحی و جسمی مانند افسردگی، سرطان، چاقی و حملات قلبی کمک می کند؛ اما حتی جذابیت طبیعت نیز باعث می شود سلامت ذهنی شما را بهبود پیدا کند و همچنین به شما کمک می کند که وزن خود را حفظ کنید؛ زیرا با پیاده روی روزانه، می توانید حدود ۱۸۰ کالری بسوزانید.

مزایای داشتن سگ به عنوان حیوان خانگی

  – کاهش استرس:

ارتباط با آن ها و همین طور شانه کردن موهای آن ها، باعث پایین آمدن استرس در شما می شود. ارتباط با حیوان خانگی، باعث تولید اکسی توسین در بدن شما می شود. اکسی توسین هورمونی در بدن است که باعث تسکین اضطراب می شود. وقتی اکسی توسین وارد سیستم شما می شود، فشار خون را کاهش می دهد و همین طور باعث پایین آمدن سطح کورتیزول در شما می شود. این به نوبه خود، باعث بهبود سلامت در شما می شود.

  – صحبت با آن ها:

برای بعضی افراد شاید عجیب به نظر برسد، اما سگ ها باید بخشی از خانواده شوند و تبدیل به عضو فعالی از خانواده باشند. شما می توانید آنجا بنشینید و با آن ها در مورد هر آنچه که می خواهید، صحبت کنید؛ هیچ قضاوت یا عواقبی وجود نخواهد داشت.

  – احساس امنیت:

یکی از مهم ترین مزایای داشتن سگ در خانه، دفاع از شما و خانواده تان است. پر واضح است که اکثر سارقین با دیدن سگ یا شنیدن پارس این حیوان، از محل متواری می شوند. همین که سگ شما می تواند به راحتی هر نوع بو یا صدای نا آشنا را تشخیص دهد، احساس امنیت شما تا حدودی تضمین شده است.

  – مانند یک متخصص عمل می کنند:

تحقیقی انجام شده است که نشان می دهد که داشتن یک سگ در کاهش اضطراب، درد و افسردگی کمک می کند. افراد مبتلا به بیماری های روانی و PTSD (استرس پس از سانحه)، از سگ ها برای مقابله با مشکلات خود کمک می گیرند. حتی افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، و همچنین سایر موارد، می توانند از حیوانات خانگی، معمولا سگ ها بهره مند شوند. همین طور بیمارانی که مشکلات فیزیکی دارند و تحت درمان های فیزیکی قرار دارند، سگ ها می توانند به آن ها در بهبود مهارت های حرکتی کمک کنند.

در دانشگاه میامی، سگ ها اجازه دارند که در محوطه باز دانشگاه باشند. سگ ها می توانند احساس غربت و افسردگی را کاهش دهند و باعث بهبود خلق افراد می شود.

  – خطر ابتلا به بیماری های شایع نیز کاسته می شود:

در مصاحبه هایی که با افراد مختلف صورت گرفت، مشخص شد که صاحبان سگ، کمتر دچار مشکلات سلامتی می شوند. این افراد از تری گلیسرید و کلسترول کمتری نسبت به سایر اشخاص برخورداند. جرم (میکروب) هایی که از بدن به انسان انتقال می یابد، سیستم دفاعی بدن را در مقابل اکثر بیماری ها مقاوم می سازد. در نتیجه صاحبان سگ، کمتر از سایرین مریض می شوند.

  – باعث لبخند شما می شوند:

بسیاری از مطالعات نشان داده است که وقتی سگ ها در آغوش شما جای می گیرند یا شما را می بینند، کار احمقانه ای انجام می دهند که باعث لبخند شما شده که همین امر باعث ترشح انتقال دهنده عصبی می شود. این به نوبه خود باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود. این هورمون ها باعث شادی و آرامش شما می شوند.

  – بدون دغدغه پا به سن می گذارید:

داشتن سگ برای افراد مسن هم مزیت های خاص خود را به همراه دارد. اشخاصی که به آلزایمر مبتلا هستند، در صورت وجود سگ در خانه، عصبانیت و پرخاشگری کمتری از خود نشان می دهند. این خاصیتِ دوستی و علاقه مندی به انسان ها حتی در زمان پیری مختص سگ ها است.

  – ترک سیگار:

سگ ها شما را تشویق می کنند که سیگار خود را ترک کنید. پس از گرفتن یک سگ، سیگاری ها نشان داده اند که عادت خود را از دست می دهند. این به این دلیل است که دودی که تولید می شود، به حیوانات آسیب می رساند. ۲۸٪ از سیگاری ها پس از دیدن اثرات دود در سگ ها، آن را ترک کرده اند. این امر باعث می شود که تشویق به ترک سیگار بگیرند و زودتر به این امر عادت کنند.

  – بهبود زندگی اجتماعی:

نه تنها گردش روزانه با سگ­ به تندرستی شما کمک می کند، بلکه این فرصت را نیز می دهد که با افراد دیگر آشنا شوید. اغلب مردم هنگامی که سگی را همراهتان می بینند، می ایستند و سر صحبت را با شما باز می کنند. اگر در جمع افرادی بروید که سگ دارند، مطمئناً حرف هایی درمورد سگ و تربیت آن رد و بدل می شود.

  – شاید سرطان را زودتر تشخیص دهید:

شامه قوی سگ کاربردهای زیادی دارد که می توان از آن ها به تشخیص سرطان اشاره کرد. بیشتر صاحبان سگ مواردی را گزارش داده­‌اند که در آن ها سگ هایشان، خال یا لکه هایی را گاهاً بو کرده و یا لیس می زدند که بعد­ها مشخص شده است که سرطانی بوده اند. پس این حیوان شاید فقط با بو کشیدن بتواند جان شما را نجات دهد.

  – احتمال ابتلا به حساسیت های مختلف در فرزندان شما کم می شود:

کودکانی که در کنار سگ ها بزرگ شده اند، کمتر آلرژی دارند و این امر در حقیقت باعث افزایش ایمنی بدنشان در مقابل حساسیت هایی می شود که در آینده در معرض آن ها قرار می گیرند.

  – سلامت قلب:

مطالعات نشان داده است وجود سگ در نزدیکی شما، ضربان قلب را آهسته تر می کند؛ به همین خاطر است که بیشتر افرادی که از سگ نگهداری می کنند، قلب سالم تری نسبت به سایر افراد دارند. این میزان سلامتی در بین مردان نسبت به زنان بیشتر گزارش شده است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب