داشتن رابطه سالم و خوب، می تواند فواید زیادی برای دو طرف داشته باشد. در ادامه مزایای داشتن رابطه را بررسی می کنیم…

انگیزه

شما ممکن است بسیاری از فیلم های عاشقانه را ببینید که در آن شخصیت های اصلی، به طور ناگهانی قدرت بسیار زیادی به دست می آورند و قادر به رسیدن به رویاهای خود از طریق عشق هستند. این اصلا تخیلی نیست. هنگامی که شما در یک رابطه سالم هستید، معنادار شدن دیگران برای شما، می تواند دلیلی باشد که بخواهید فرد بهتری باشید.

همچنین، شاد بودن و مهربان بودن با همسرتان، می تواند باعث تولید هورمون های خاصی شود که باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید…

گسترش دانش

این یکی از مواردی است که معمولا از نظر دیگران کم اهمیت تلقی می شود، وقتی که درباره مزایای رابطه صحبت می شود؛ اما این مورد مهمی است. دلیل آن این است که در ارتباط با فردی که دوست دارید، می توانید چیزهای بیشتری یاد بگیرید. وقتی که دیگران برای شما مهم می شوند، ذهن شما به سمت این که آن فرد چگونه زندگی می کند و چه کسی است باز می شود. این یک فرصت برای شماست که آگاهی بیشتری نسبت به دیدگاه افراد دیگر داشته باشید.

همکاری خوب در یک رابطه

به یک همکاری خوب نیاز است تا قادر به حفظ یک رابطه قوی و سالم باشیم. این به شما کمک می کند که آموزش چگونگی روبرو شدن با یک مشکل و چگونگی حل و فصل آن با فرد دیگر را یاد بگیرید…

رابطه سالم و خوب

سبک زندگی سالم

افراد تنها و منزوی، کمتر به خودشان توجه می کنند. افراد تنها و منزوی، بیشتر به سبک ناصحیح و ناسالم زندگی تمایل دارند. بنا بر تحقیق دانشمندان، افرادی که از جمع دوستان برخوردارند، تا ۵۰ درصد شانس بیشتری دارند که به سن پیری برسند. برخلاف آن، کسانی که روابط اجتماعی ندارند، وضعیتی مانند فردی که ۱۵ سیگار در روز می کشد، دارند و این امر ۲ برابر چاقی، آسیب زننده تر است.

همچنین فعالیت هایی که موجب تقویت سلامتی می شوند، مانند ورزش کردن و تغذیه صحیح به یک نیروی اراده احتیاج دارند که این نیرو به وسیله شبکه های (روابط) اجتماعی تقویت می شوند و به دلیل انزوا از بین می روند.

اثر التیام بخش

همه ما می دانیم بهبودی زخم ها به سختی انجام می شود؛ مخصوصا اگر زخم های روحی و تروما باشد. اگر شخصی در یک رابطه باشد، پشت سر گذاشتن مشکلات برایش راحت تر می شود، چون می داند کسی به خاطر او هست. به عنوان مثال اگر شما مشکلی در محل کار خود داشته باشید و احساس سرخوردگی کنید، حضور کسی در زندگیتان حتی اگر در حد مصاحبت و همراهی باشد، همه چیز را راحت تر می کند.

در نتایج یک بررسی مشاهده شد که سرعت بهبود تاول های پوستی کوچک در زوج ‌هایی که از زندگی مشترکشان رضایت داشتند، نسبت به همتایان مجردشان سریع ‌تر بود. پژوهشگران معتقدند که این التیام سریع ‌تر، از افزایش «اکسی‌توسین» و کاهش استرس ناشی می‌شود که هردو روی روند التیام موثرند.

زندگی زیباتر

مجرد بودن، به زیبایی که به نظر می رسد نیست. گاهی اوقات در زندگی، شما احساس می کنید که دلتان می خواهد دوستتان داشته باشند و به شما توجه نشان دهند، دوست دارید با کسی لحظات اندوه و یا شادیتان را شریک باشید، می خواهید به کسی از موفقیت ها و یا شکست هایتان بگویید، کسی که همراه شما باشد و درکتان کند…

در صورت انتخاب صحیح، یک رابطه خوب، کمک می کند تا شما چنین فردی را همیشه کنار خود داشته باشید.

سلامت ذهنی

افراد مجرد، سختی بار مشکلات زندگی را بیش از افراد متاهل حس می کنند. درحالی که متاهلان می توانند از حمایت عاطفی و تسلی همراه زندگیشان برخوردار شوند؛ بنابراین وقتی با موانع مختلف مواجه می شوند، کمتر دچار اضطراب و نگرانی می شوند و از سلامت احساسی بیشتری برخوردار هستند. وقتی افراد ازدواج می کنند، ذهنشان قوی تر می شود و در وضعیت باثبات تر و مناسب تری قرار می گیرند.

مثبت اندیشی

همه ما می ‌دانیم که عشق روحیه را تقویت می‌ کند؛ اما این موضوع فقط به روان ختم نمی ‌شود. پژوهش های علمی بسیاری وجود دارند که نشان می ‌دهند، عشق واقعا روی مغز تاثیر می ‌گذارد. در یکی از تحقیقات مشخص شد، وقتی داوطلبان به عکس معشوق خود نگاه می‌کنند، فعالیت هورمون دوپامین در مغزشان افزایش می‌یابد. این هورمون باعث مثبت اندیشی، افزایش انرژی و بهبود سلامت می‌ شود.

مثبت اندیشی در ازدواج


مقاله مرتبط : چگونگی تقویت رابطه، با روانشناسی مثبت


خواب بهتر

لیانا کورینا از دانشگاه شیکاگو، بر روی اثر تنهایی بر روی کیفیت خواب تحقیق کردد. نتیجه: هرچقدر افراد خود را منزوی تر احساس می کردند، بدتر می خوابیدند. کمبود خواب بر روی تنظیم هورمونی، عصبی و متابولوژی، اثری بسیار شبیه به اثر پیری می گذارد. پژوهشگران دانشگاه پیتسبرگ در نتیجه‌ یک بررسی دریافتند که میزان «کورتیزول» در خون کسانی که در کنار همسرشان می ‌خوابیدند، کمتر بود و همین باعث می ‌شد که بهتر بخوابند. نتایج مطالعات دیگری نیز نشان داد، زنانی که در روابط بلند مدت بودند، هم زودتر خوابشان می‌ برد و هم عمیق‌ تر می ‌خوابیدند…

استرس کم تر و انعطاف پذیری بیشتر

بنا بر تحقیقات در افراد جوان، تنها بودن یا نبودن تاثیر چندانی در میزان استرس ندارد؛ اما این امر در سنین بالا متفاوت است و در این گروه، کسانی که تنها هستند، بیشتر دچار استرس می شوند. افراد منزوی کمتر منعطف هستند. افراد منزوی موقعیت های مواجهه و برخورد را بیشتر یک خطر می بینند تا یک چالش. به همین دلیل به جای خوش بینی، بیشتر با بد بینی و با استراتژی طفره رفتن برخورد می کنند.

افزایش طول عمر

از دیرباز گفته شده است که افراد متأهل طولانی ‌تر از همتایان مجردشان، عمر می‌ کنند. البته که برخی از مطالعات اخیر خلاف این گفته را ثابت کرده‌ اند، اما همچنان در مطالعات کثیری نشان داده شده است که بودن در یک رابطه‌ سالم، باعث افزایش طول عمر می ‌شود. در واقع، یکی از بهترین فواید زندگی مشترک این است که می ‌توانید مابقی‌ عمرتان را در کنار کسی سپری کنید که به همدیگر عشق می ‌ورزید.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری در ازدواج

مسئولیت پذیری در مقابل دیگران که باعث رشد اجتماعی شده و شخصیت فرد را به پختگی می رساند، از مزایای ازدواج کردن است. این تأثیر را در هیچ عمل و رفتار فردی و اجتماعی دیگر نمی توان یافت. ازدواج انسان را از مدار خودبینی به مدار دیگربینی ارتقاء می دهد…


مقاله مرتبط : تعریف رابطه خوب و چگونگی ایجاد آن


 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب