مادر شدن در سن بالا، بر توانایی شناختی فرزندان موثر است. پژوهش‌ های جدید محققان انگلیسی، آشکار کرده است که طی ۴۰ سال اخیر، کودکان مادران مسن‌ تر، توانمندی‌ های شناختی بیشتر دارند تا کودکانی که مادران جوان­ تری دارند. جالب است نتایج تحقیق، مادر شدن در سن بالا و داشتن کودک باهوش را مطالعه نمایید.

این تغییر نسبت به گذشته به خاطر این است که ویژگی‌ های شخصیتی زنانی که در سنین بالاتری صاحب فرزند می‌ شوند، متفاوت شده است.

ویژگی مادر شدن در سن بالا

امروزه مادرانی با سن بالاتر، در مقایسه با مادران کم سن تر، ویژگی‌ ها و مزایای متفاوتی دارند. به طور مثال آن‌ ها تحصیل کرده تر هستند، در دوران بارداری به احتمال کمتر سیگار می‌ کشند و مشاغل حرفه‌ ای دارند.

امروزه زنان بیشتر در سنین بالاتر باردار می‌ شوند و فرزند اول آن‌ ها از توانمندی‌ های شناختی بیشتری برخوردار هستند. چون فرزندان اول، بیشترین وقت و حمایت را از والدین خود دریافت می‌ کنند و این اتفاق برای فرزندان بعدی تکرار نمی‌ شود. در مقابل زمان قدیم، زنان در این سن، فرزند دوم و سوم خود را به دنیا می‌ آوردند.


مقاله مرتبط : کودکان مادران شاغل، مهارت های بیشتری دارند

مقاله مرتبط : وظایف مادری، همسری و کار بیرون از خانه


مادر شدن در سن بالا و توانایی شناختی فرزندان

پژوهشگران در سه مقطع زمانی مختلف، یعنی در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۷۰ و ۲۰۰۱  کودکان انگلیسی از سه مرکز مختلف را جمع‌ آوری کردند. کودکان ۱۰ یا ۱۱ را از لحاظ توانمندی‌ های شناختی مورد بررسی قرار دادند.

در سال‌ های ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰، بیشتر کودکان از مادران بین سنین ۲۵ تا ۲۹ سال متولد شده بودند و تعداد کمتری از کودکان، متعلق به مادران ۳۵ تا ۳۹ ساله بودند. درمقابل، این دسته بندی در سال ۲۰۰۱ برعکس شده بود. همچنین نتایج برای کودکانی که از مادران بالای ۴۰ سال به دنیا آمده بودند، مشابه بوده. البته این گروه نمونه کوچک بود و در تعمیم دادن نتایج باید احتیاط کرد.

مادر شدن در سن بالا و هوش

در ادامه، پژوهشگران وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران را نیز وارد بررسی‌ ها کردند و به نتایج جدیدتری رسیدند. متفاوت شدن ویژگی‌ های مادرانی که در سنین بالاتر فرزند به دنیا می‌ آورند، احتمالاً دلیل ایجاد شدن این تغییرات است.

دکتر گوسیس معتقد است که پژوهش ما برای اولین به دنبال بررسی این موضوع بود که چگونه توانایی‌ های شناختی کودکان متولد شده از مادران مسن‌ تر در طول زمان تغییر کرده است و آنچه که ممکن است مسئول این تغییر نگاه باشد، چیست.

از سال ۱۹۸۰ به بعد، متوسط سن زنانی که فرزندی به دنیا می‌ آوردند در کشورهای توسعه یافته، بالاتر رفته است و ضروری به نظر می‌ رسد که تغییرات این کودکان را درک بکنیم.

توانمندی‌ های شناختی به خودی خود، موضوع مهمی است؛ اما می‌ تواند یک پیش‌ بینی کننده قوی برای زندگی آینده هر کودک باشد. به‌ طور مثال میزان این توانمندی‌ ها در موضوعات مهمی چون پیشرفت تحصیلی، سلامتی، انتخاب شغل و… مؤثر است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب