شاید علت های اصلی عدم میل جنسی زنان را بتوان به علت های جسمی و اجتماعی روانی تقسیم کرد. با شناخت ابعاد و علت های این موضوع می توان با این موضوع کنار آمد و در راستای حل و درمان آن قدم برداشت.

علت های اصلی عدم میل جنسی زنان

شایع ترین علت های اصلی عدم میل جنسی زنان

  ۱- مشکلات روابط بین فردی: مسائل عملکردی همسر، عدم رضایت روحی در روابط، تولد فرزند و تبدیل شدن به پرستار کودک باعث کاهش میل جنسی می شود.

  ۲- تاثیرات اجتماعی فرهنگی: استرس های شغلی، فشار اقتصادی و تصاویر رسانه ای از جنسیت میتواند به طور منفی میل جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

  ۳- کاهش تستسترون: هورمون تستسترون میل جنسی مردان و زنان را تحت تاثیر قرار میدهد. سطح تستسترون در دهه ۲۰ زندگی زنان در اوج مقدار خود می باشد و سپس به موازات افزایش سن مقدار آن نیز به طور متوالی کاهش خواهد یافت، تا دوران یائسگی شروع شود، هر چند که دوران یائسگی نیز پایان میل جنسی در همه زنان نیست.

  ۴- مشکلات بالینی: بیماری های روحی مثل افسردگی یا اختلالات تیروئیدی، اندرومتروز و یا فیبرویدز میل جنسی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

  ۵- داروها: بعضی داروها مثل داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای کاهنده فشار خون و داروهای ضد بارداری خوراکی باعث کاهش میل جنسی می شود.

  ۶- سن: سطح خون حاوی آندروژن به موازات افزایش سن مدام در حال کاهش خواهد بود.

درمان

به دلیل اینکه این اختلال حاصل ترکیبی از مسائل فیزیکی و روحی است، لذا ترکیبی از درمان ها برای رفع این اختلال لازم است.

    – مشاوره فردی/ درمان جنسی:

درمان مشاوره جنسی برای افراد و زوجین بسیار موثر است. عدم میل جنسی معمولا هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا مشاوره هر دو می تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.

    – تعویض داروها و یا تغییر در میزان مصرف:

اگردلیل اصلی اختلال داروها باشد، تغییر در نوع دارو و استفاده از درمان های جایگزین توصیه می شود. به عنوان مثال اگر داروهای ضد بارداری خوراکی باعث کاهش سطح تستسترون شده می توان از روش های دیگر ضد بارداری که غیر هورمونی است استفاده کرد.

    – توجه به مشکلات بالینی:

درمان امراض خاص مثل فیبروئید (فیبروم) به کمک جراحی و درمان اختلالات تیروئید، کنترل دیابت و فشار خون و… می تواند مفید باشد.

    – استروژن های واژنی:

در زنان یائسه، خشکی واژن که دلیل اصلی عدم رضایت از آمیزش است به کمک کرم استروژن واژنی قابل درمان است.

    – درمان تستسترون:

با اینکه هورمون یا داروی خاصی برای درمان مشکلات جنسی وجود ندارد، اما بعضی متخصصان زنان و زایمان استفاده از این هورمون را برای افزایش سطح آن به حد طبیعی پیشنهاد می کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب