فرار کودکان

فرار کودکان یا نوجوانان از منزل در واقع زیر پا گذاشتن مقررات خانوادگی است و مسلماً رفتاری عادی و طبیعی نیست. فرار اغلب به علت ترس، خشم یا انتقام جویی در مقابل عوامل مخرب و آشفته خانوادگی است که کودک برای مدت کوتاهی مکان‌های دیگر را به منزل خود ترجیح می‌دهد.

در مشاوره کودک و نوجوان رسیدگی و روان‌درمانی کودک و والد از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر قانونی هر کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال که بدون رضایت والدین منزل یا محل زندگی خود را ترک کند مقصر یا بزهکار شناخته می‌شود.

علت فرار کودکان یا نوجوانان

  • کودکی که در مدرسه نمرات کم گرفته است و بارها به دلیل نمرات کم یا مردود شدن تنبیه و سرزنش شده و احیاناً از پدر کتک‌خورده است، یا برای تنبیه او را در اتاقی حبس کرده و به وی غذا نداده‌اند به علت ترس به منزل برنمی‌گردد، زیرا به خوبی می‌داند چه چیزی در انتظار او است؛ بنابراین در حین ترس و اضطراب و بلاتکلیفی شدید تصمیم می‌گیرد فرار کند.
  • کودکانی که بارها بدون گناه و تقصیر تنبیه شده‌اند یا از انجام تقاضاهایی بیش از ظرفیت و توانایی‌شان عاجز بوده‌اند به علت ترس و انتقام‌جویی و برای خودداری از انجام وظایف سنگین فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.
  • کودکان طرد شده که مرتباً از طرف والدین یا برادران و خواهران بزرگ‌تر خود تحقیر می‌شوند در عالم خیال خود برای جلب ترحم و محبت اعضای خانواده در مدت غیبت خود، از خانه فرار می‌کنند. چنانچه اوضاع خانواده این افراد بهبود نیابد برای همیشه فرار می‌کنند.
  • بعضی دختران نوجوان بر اساس یک رشته تخیلات واهی و به تصور اینکه وارد عالم جدید شوند و شهرتی کسب کنند از خانه فرار می‌کنند. یا دختران جوانی که به علت عدم رضایت و ازدواج فرار می‌کنند و به محیطی خالی از کشمکش پناه می‌برند؛ و برای حفظ خود و یا داشتن پشتیبان، کارشان به فحشا می‌انجامد. در روند فرار از خانه، پسران ممکن است به دست مردان هم جنس باز گرفتار شوند.

علل فرار کودکان و نوجوانان

فرار کودکان نشانه چیست؟ 

در واقع فرار کردن نشانه پناه بردن به چیزی دیگر است. کودک در حقیقت به دنبال مهر و محبت می‌رود. به عبارتی فرار گریزی از کشمکش و عوامل هیجان‌آور است. فرار در سنین قبل از بلوغ به صورت فردی، دو نفره و یا گروهی صورت می‌گیرد.

در صورتی که فرار گروهی باشد، فردی به‌عنوان رهبر گروه را هدایت می‌کند و برای تهیه پول و وسایل به فعالیت‌های دست می‌زنند که اغلب بزهکارانه و ضد اجتماعی است. البته این حالت بیشتر در افراد تلقین‌پذیر و مبتلا به اختلالات شخصیتی دیده می‌شود. فرار ممکن است با آگاهی، تصمیم قبلی یا بدون آگاهی و تصمیمی باشد که درحالت دوم دلیل این رفتار ضربه‌های مغزی، مبتلایان به اسکیزوفرنی، هیستری و خصوصاً بیماران مصروع دیده می‌شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب