شنبه فوق العاده

شنبه ها معمولا ناخوشایند هستند. همه ی ما صبح شنبه تصاویر مختلفی در سایت ها و شبکه های اجتماعی در رابطه با این که شنبه چقدر عذاب آور است می بینیم و همیشه آرزو داریم که روز شنبه زودتر تمام شود. اغلب این تصاویر طنز و خنده دار هستند درحالی که بسیاری از ما از رسیدن شنبه و رفتن سرکار طبق برنامه ی فشرده و سخت همیشگی وحشت داریم .

اما شنبه میتواند جادویی هم باشد، یا حداقل عذاب آور نباشد. در اینجا برخی از کارهایی که شما میتوانید برای بهتر شدن روز شنبه انجام دهید را توضیح میدهیم:

  • روزتان را با یک مراسم سرگرم کننده صبح شروع کنید: رقص در حال مسواک زدن دندان ها و یا صرف صبحانه. پخش کردن آهنگ مورد علاقه در زمان حمام. خواندن چند صفحه از کتاب مورد علاقه. نوشتن سه چیز که از داشتن آنها خوشحالید. سرودن یک شعر احمقانه. بازی کردن با بچه ها.
  • اگر صبح ها خیلی زود بیدار میشوید (خیلی زود ) دقایقی به تماشای طلوع زیبای خورشید بنشینید.
  • صبحانه ی مورد علاقه ی خود را بخورید ، با این کار دلیلی برای از خواب بیدار شدن پیدا خواهید کرد.
  • یک آهنگ انرژی بخش و یا یک موسیقی کلاسیک و آرامش بخش برای خودتان پخش کنید و در تهیه ی صبحانه تمرکز کنید . به خودتان یادآوری کنید که برای داشتن این مواد اولیه و توانایی برای درست کردن صبحانه چقدر خوش شانسید.
  • غروب آفتاب را تماشا کنید. به چگونگی تغییرات آسمان و تغییر رنگ خورشید و فضای اطراف آن دقت کنید.
  • لباس مورد علاقه خود را بپوشید.
  • به جمع آوری زیبایی ها بپردازید. یک سنگ یا گل زیبا در مسیر رفت و آمدتان پیدا کنید. یک نقل قول زیبا در کتابی که در حال مطالعه ی آن هستید را به خاطر بیاورید ، از زیبایی های خیره کننده ی آسمان با تلفن همراهتان عکس بگیرید . به خودتان یادآوری کنید که زیبایی های زیادی در اطراف ما وجود دارد و فقط کافی است چشمانمان را باز کنیم.
  • خوشی های کوچک را از دست ندهید . کمی اسانس لوندر روی بالش خود بریزید . عطر مورد علاقه ی خود را بزنید. برای خودتان قهوه درست کنید. از شوینده های خوشبو در حمام استفاده کنید . ناهار خود را در مکان مورد علاقه ی خودتان صرف کنید.
  • در محل کار خود یک بخش مخصوص وسایل مورد علاقه خودتان درست کنید. چیزهایی را در آنجا قرار دهید که به شما برای آرامش ، سرگرمی ، خلاقیت و … کمک میکند . میتوانید عکس طبیعت ، عکس خانواده و یا لیوان مورد علاقه خود را در آنجا بگذارید که در هنگام استراحت برای لذت بردن به آن مراجعه کنید.
  • به جزییات توجه کنید . هر صبح که از خواب بیدار میشوید به نور اتاقتان ، چین و چروک کاغذ ها و بوی هوا دقت کنید. به رشد گیاهان ، عطر میوه ها ، وزش باد و دیگر جزئیات توجه کنید .سعی کنید با جریان زندگی همراه شوید و جزئی از آن بشوید .

طوفان جیمسون، در رابطه ی با زیبایی زندگی اینگونه میگوید: “تنها راه برای زندگی قبول کردن هر دقیقه به عنوان یک معجزه تکرار نشدنی است، که دقیقا هم همان است: یک معجزه و تکرار نشدنی. “مهم نیست که چقدر شنبه ممکن است شلوغ و یا خسته کننده باشند، این دقایق هنوز هم با ارزش و شایسته جشن و قدردانی هستند. با این که یک کلیشه به نظر میرسد اما این به این معنی که ما هنوز هم در این زمین و درحال زندگی هستیم و این واقعا جادویی است.

منبع :

http://blogs.psychcentral.com

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حسین فراتی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب