“زمان استراحت، زمانی است که شما برای آن وقت ندارید.”

«سیدنی جی هریس»

“یکی از نشانه های نزدیک شدن فروپاشی عصبی، این باور است که کار یک نفر بسیار مهم است.”

«برتراند راسل»

در این مقاله می خواهیم به سه اشتباه رایج در محل کار اشاره کنیم…

سه چیز که در محل کار خود نباید انجام دهید

۱- متوقف کردن کار نامتعادل

این موضوع قطعا یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که اکثرا ماها مرتکب می شویم و انرژی زیادی برای آن می گذاریم؛ مخصوصا اگر به آن کار علاقه مند باشیم، بیشتر این کار را تکرار می کنیم. اینکه بدون استراحت ۲-۳ ساعت کار کنیم.

خیلی خوب است، اما فقط برای مدتی؛ تا اینکه بعد از ظهر می آید و هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است. شما ممکن است استرس یا شور و شوق داشته باشید و بخواهید کارها را با سرعت انجام دهید، اما نگه داشتن چنین روشی ساده نیست.

  – چه باید بکنید:

۴۵ دقیقه تنها یک کار را انجام دهید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید. از کامپیوتر فاصله بگیرید؛ مدتی پیاده روی کنید یا چیزی بخورید.

سپس ۴۵ دقیقه دیگر کار کنید؛ بهتر است آلارم گوشی خود را تنظیم کنید تا بتوانید کار و استراحت خود را مشخص کنید.

۲- در منطقه خاکستری گم نشوید

برای کارتان و چگونگی انجام آن، محدودیت تعیین کنید؛ چون باعث از دست دادن انرژی و تنش بسیار زیاد می شود.

هنگامی که شما برای ساعت های کاری خود محدودیتی تعیین نمی کنید و کار خود را به خانه می آورید، تا دیروقت کار می کنید و یا همیشه از طریق تلفن همراه خود در دسترس هستید، زندگی کاری و زندگی شخصی شما با هم تداخل می کند.

در منطقه خاکستری گم نشوید

مرزهای روشنی بین آن ها وجود ندارد؛ بنابراین در هنگام تلاش برای خوابیدن در شب، ممکن است نگران چیزی در کار باشید. شما ممکن است در حال فکر به کارهای فردا باشید، در حالی که خانواده یا دوستانتان سعی دارند با شما ارتباط برقرار کنند و بدین شکل شما در منطقه خاکستری گم می شوید.

  – چه باید بکنید:

تنظیم مرزهای روشن، کلیدی برای غلبه بر این مسئله. شب ها را به کار اختصاص ندهید و همین طور آخر هفته خود را به خود و خانواده و دوستانتان اختصاص دهید.

۳- اجازه ندهید کار ناتمام شما را به پایین بکشد

مسلما تعویق برای شروع کاری مهم، باعث افزایش استرس و از دست رفتن انرژی شما خواهد شد؛ اما از طرف دیگر، یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش انرژی می شود، شروع کار و به پایان نرساندن آن است و یا برخی مسایل کاری را در پشت ذهن خود نگه دارید و استرس خود را کاهش دهید. (که در دراز مدت اثرات منفی زیادی به جای خواهد گذاشت)

کار ناتمام

  – چه باید بکنید:

اگر احساس می کنید چیزی وجود دارد که می خواهید به پایان برسانید یا به پایان برسد، یک معامله بسیار کوچک با خودتان انجام دهید. یک معامله با خود انجام دهید که در حال حاضر دو دقیقه برای پایان دادن آن انجام دهید. اگر بعد از دو دقیقه احساس کردید که دوست دارید ادامه دهید، پس ادامه دهید؛ (معمولا در ۹۰ درصد مواقع این اتفاق می افتد) چون اولین قدم را برداشتید، به احتمال زیاد آن را ادامه خواهید داد، به جای اینکه از انجام آن طفره روید…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب